• Bolibompa79

Måla på massiva furumöbler??? NÅGON?

Hej!

Det är så att jag har en massa möbler i massiv furu, bla. ett vitrinskåp, skänk, hylla m.m Hur funkar det att måla på? Vill gärna se bilder på hur det blir om ni har! Funderar på att måla i vitt.....
    Kram Pauline

• Svar på tråden Måla på massiva furumöbler??? NÅGON?
  • PD77

Jag har målat en byrå. Det var inte massiv furu, men den var av trä. Finns foto i mitt galleri. Använd möbelfärg. Lite dyrare, men då håller det också och ytan blir slitstark.

• jerka79

Samma här har just oxå målat om en furubyrå samt en spegel vitt......vart jättefint. Du kanske behöver slipa en aning innan.

• Eofrysina

Ta reda på vilken ytbehandling de har. Det är ingen ide t.ex. att måla med en oljefärg på akrylatlack. Att måla med akrylat (vattenbaserad) däremot kan vara svårt att få att se proffsigt ut!

Köpte nyss Nordsjö alkydfärg och den var jättebra att måla med och slutfinishen blev proffsig.

rätt redskap är också A och O. Köp bra grejer från början.

vill man ha riktigt fint resultat och vill ge arbetet lite mer tid är linoljefärg eller äggoljetempera väldigt snyggt.

• gertie

Funkar hur bra som helst, slipa av dem först bara så att färgen fästar bra.

• PD77
    Eofrysina skrev 2007-05-17 16:50:33 följande:
    Ta reda på vilken ytbehandling de har. Det är ingen ide t.ex. att måla med en oljefärg på akrylatlack. Att måla med akrylat (vattenbaserad) däremot kan vara svårt att få att se proffsigt ut!Köpte nyss Nordsjö alkydfärg och den var jättebra att måla med och slutfinishen blev proffsig. rätt redskap är också A och O. Köp bra grejer från början.vill man ha riktigt fint resultat och vill ge arbetet lite mer tid är linoljefärg eller äggoljetempera väldigt snyggt.
    Ja, stämmer bra. jag målade med vattenbaserad för jag ville inte att det skulle lukta så mycket. Och det ÄR mycket svårare. Men med lite tålamod blev det bra.

Du behöver inte slipa så noga. Räcker med att sandpappra. Ett annat bra tips är att använda häftgrund först. Alltså grundfärg, då sitter färgen kvar.
  • PD77

Glömde säga att jag använde roller ("gummi" typ, inte den med ludd) Blev mycket bättre än med pensel. Kan ju vara svårt om det är supermycket pill.

• Eofrysina

Oj, jag trodde alla använde grundfärg. Utan det blir resultatet inte alls speciellt bra. Man målar med grundfärg och spacklar efter det. Då ser man alla skavanker bättre. Sedan slipar man innan man målar med slutstrykningsfärgen. Brukar behövas två strykningar för att få bäst resultat.

• Eofrysina

Jag kom just på nåt. Om möblen är lutbehandlad på något vis ska man tvätta den med ättika innan man målar. Annars kan färgen tydligen gulna.

Svar på tråden Måla på massiva furumöbler??? NÅGON?