• Pimkies

Måla på tapet, måste man spackla, ta bort bård?

Om man ska måla på tapet, måste man spackla skarvarna då? eller är det mer en smaksak?

Om man har en bård kan man blöta upp och ta bort den, ellermåste man spackla? för den skarven ä rju inte så snygg att ha!

• Svar på tråden Måla på tapet, måste man spackla, ta bort bård?
  • MoonFlight

Vi målade på tapeten och tapeten ställde sig upp i skarvarna, inte snyggt alls. Vet dock ej bästa sättet att förhindra det, spackel kanske?!?

• Isa75

Det blir finare om du spacklar och slipar. Annars blir det inte fint sen när du målat klart och dagsljuset lyser upp alla små skavanker.

• Joytan

Vi rev bort det som gick och spacklade resten. Det blir snyggare om man spacklar ordentligt. Min pappa och gubbens pappa är båda snickare och tjatar alltid om att grunden är viktig. ;)

• Millimina

Bården skulle jag ta bort. Försök fukta bort den, och fukta ordentligt så slipper ni spackla. Lockas inte att dra med tapet som ev. lossnar av fukten, limma på den i efterhand med mer tapetlim istället. Börjar man spackla får man fortsätta, och det är ett evigt jobb!!

Skarvarna i tapeterna kan vara kvar, då ser den målade väggen ut som att den är tapetserad med den nya färgen. Problem blir det om tidigare tapetskarvar finns under tapeten så att det blir alldeles randigt, det syns bättre på enfärgad vägg än på tapetserad.

• trollet77

du måste dock slipa ordentligt, annars syns spacklet (märken, typ upphöjningar) och det är inte snyggt. Vi målade dock på tapeten direkt, spacklade bara igen hål, och skarvarna reste sig inte, blev jättebra

• Pimkies

okej! Misstänkte det där med kanterna men hade det inte varit för de så hade nog jag struntat i å spackla för jag har inget emot skarvarna egentligen!

• Mamsen 25

jag har målat på tapet utan att ta bort skarvar!Blev hur bra som helst!!Såg liksom inte "målat" ut då om du förstår ,utan såg ut som nya tapeter bara!!Men om du har bård är det nog bäst att ta bort....dom skarvarna kommer ju synas sen...eller så kan man ju bara måla å sen köpa ny bård och sätta över bara...så syns det ju inte!=)

• saaandra86

Ja, annars syns ju alla skarvar och kanter. Är ju inte så snyggt.
    Sen när tapeten blir våt så kan det bildas bubblor.

• Marie Curie

Grunden är väldigt viktig om man målar.

Tänk på bara att tapet och spackel kan ge olika struktur, och skillnaden syns väldigt tydligt när man väl målat sedan.

• Pimkies
    Millimima- okej tack för ditt svar! jag tycker nästan de är lite snyggare när det ser tapetserat ut, men då få rjag kolla ev skarvar under annars borde detvara lugnt då!
Svar på tråden Måla på tapet, måste man spackla, ta bort bård?