• AnneSophie

Är detta tecken på att tomatplantan är sjuk?

Jag testar olika sorters tomater varje år och vet därför inte om de vitaktiga fläckarna på bladen är normala för denna sort eller tecken på att plantan är sjuk. Jag har ju hört talas om bladmögel, men ser det ut såhär?

Någon erfaren tomatodlare som kan ge råd?

Klicka på bilden för att se den i större format.

Är detta en sjuk tomat?

*förvirrad odlare*

--> Patrik, nu räknar vi ner... (15 dagar)
  • Svar på tråden Är detta tecken på att tomatplantan är sjuk?
  • Sencha

Spontant tro jag att det är "väder och vind". Är det så att du nyligen planterat om dem och satt ut dem i "utomhuset" för första gången?

Annars skulle jag möjligen gissa på näringsbrist av något slag. Eller att de fått för lite vatten, hunnit börja vissna en aning och sedan repat sig igen...

Bladmögel? Nä, har inte för mig att det ser ut så alls...?

• JenJa

Ja jag skulle tro att detkan vara antingen vädret eller näringsbrist.

Näringsbrist brukar mina plantor få och då ser det ut så där...

• AnneSophie

Jag har nyss satt ut dom, i lördags. Helt ärligt så tänkte jag inte på exakt hur bladen såg ut då.
    Jag har två sorters tomater och alla har likadana blad, vissa mer och vissa mindre.

Fläckarna är...lite "blankare" än resten av bladen. Jag söker efter mer information om ev sjukdomar men ja...det kanske är normalt då.

*fundersam*

• Sencha

Då tror jag på väder&vind.

• Pippelipos

solen kan bränna de sköra bladen. Då kan de se ut så där.

• AnneSophie

Ser nu att det också kan vara Trips.

Angripna växter får små grå- eller silverfärgade strimmor eller fläckar på bladens yta. Det beror på att tripsarna suger ut växtsaft ur ytan på bladen cell för cell så att dessa istället fylls med luft. Fläckarna kan så småningom bli bruna och få ett korkliknande utseende.

Hmmm....ska man avvakta eller ska jag plocka upp de fyra plantor jag satt för säkerhets skull?

• mammapuh

Så ser mina också ut ju! Trodde det berodde på näringsbrist eller på för mycket vatten!!!!! Kan de få förmycket vatten??

• AnneSophie
    mammapuh skrev 2007-05-18 23:32:34 följande:
    Så ser mina också ut ju! Trodde det berodde på näringsbrist eller på för mycket vatten!!!!! Kan de få förmycket vatten??
    Jag traskade in till det lokala gardencentret och letade upp en grönsaksexpert. Han sa med en gång att det var en form av ohyra som sög ut det gröna ur bladen. Han sa att jag kunde låta plantorna stå kvar och se vad som hände (ohyra kan ju försvinna), men med tanke på att jag har andra grönsaker i närheten så var det bättre att ta bort dom. Han tyckte att jag skulle ta tillbaka dom till affären där jag köpt dom, eftersom dom med största sannolikhet haft ohyra på sig redan från början.

Så jag köpte nya plantor, som var mycket finare och starkare och drog upp dom gamla.
    Har också grävt ner lite singel (småsten) och sand i jorden för att hjälpa dräneringen.
    --> Patrik, nu räknar vi ner... (14 dagar)
  • ARR

Det är bra att veta! Vad bra att du drog bort dom och fick svar.
    Jag planterar alltid mina från frön. I år hade jag otur nog att plantera ut dom för tidigt så dom dog. Tur var att jag sparade några plantor här inne. Hoppas nu jag kan plantera ut dom med gott resultat.

Svar på tråden Är detta tecken på att tomatplantan är sjuk?