• Alter ego

Hur blir man en besserwisser?

Ja, hur blir man en besserwisser egentligen? Och när blir man det? Är man det redan när man föds, eller blir man det i puberteten, eller när bryter det egentligen ut?

De flesta gillar inte besserwissrar. Tror jag i allafall. Men hur bemöter man en besserwisser bäst, I Det Verkliga Livet? Eller här, för den delen?

Mor64:s och Tant Raffas alldeles egna Alter ego
  • Svar på tråden Hur blir man en besserwisser?
  • LRX

Jag tror det är genetiskt Jag var besserwisser (redan) som liten och gick runt och upplyste folk bl a om att man faktiskt inte kan inleda en mening med "eller hur" utan att man i de fallen ska säga "visst bla bla bla, eller hur?"

Besserwissern bekämpas bäst genom att få smaka på sin egen medicin, de hatar när man hittar fel hos dem och rättar dem, speciellt om man gör det lite avslappnat och prestigelöst, i förbifarten liksom.

Internetbesserwissrar är ett helt eget släkte som har förökat sig som kaniner i takt med anonyma forum osv. Mår oftast best av att tigas ihjäl, eller genom att låta dem döda en tråd. Internetbesserwissrar måste få bekräftelse på sina besserwisserinlägg via efterföljande inlägg, och om man bara ignorerar dem tröttnar de snart.

• Greta05

Man föds som besserwisser tror jag&man bemöter/bekämpar dem med fakta.
    För ofta har en besserwisser inte fakta,möjligtvis luddig fakta.
    Funkar inte det så skall de ignoreras,för det svider rejält för en besserwisser att inte bli sedd eller hörd

• Kazamm

Personlighetstyp och sociala faktorer. Märker man som liten att man kan saker som andra inte kan, och har en personlighet som tillåter en att njuta av att trycka ner folk, så blir man en besserwisser. Tror jag i alla fall. (Bäst att skriva så, vill ju inte bli uppfattad som en... öh, besserwisser )

• Alter ego

Wow, vilka bra svar! Kul att du LRX inledde med att skriva om internetbesserwissrar, det var lite det jag var ute efter. Hur man hanterar dem, och hur de egentligen blev som de blivit. Bra råd, att ignorera, men svårt som sjutton att låta bli.

Mor64:s och Tant Raffas alldeles egna Alter ego
  • SkåneP

"Ja, hur blir man en besserwisser egentligen?"

Jag blev det som en naturlig följd av att jag vet allt.

"hur bemöter man en besserwisser bäst"

Med respekt och beundran, tack.

• lillagryn2

Med hårt arbete och målmedvetet sinne kan man uppnå besserwisser-status.

• korven72

Suck, jag hade en kollega som var BW. Det blev i längden helt ofantligt omöjligt att arbeta med honom då han var en kombination av BW och mytoman. Om man gav svar på tal så hittade han helt sonika på ett svar tbx. Det finns en gräns där man inte orkar argumentera mera... *ler*

Möjligtvis med vänner, men inte med en påtvingad kollega.

• Jisse

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt.

• 1978nettan

man hänger på fl ett litet tag, haha

• glasbubblan
    Precis
    SkåneP skrev 2007-05-21 12:40:58 följande:
    "Ja, hur blir man en besserwisser egentligen?"Jag blev det som en naturlig följd av att jag vet allt."hur bemöter man en besserwisser bäst"Med respekt och beundran, tack.
  • glasbubblan

Jag blev det nog efter att ha tillbringat för många år på Universitetet och läst för många hjärntvättande kurser med "vi och dom"-tänk.

• JeaJea

Så här är det...
    Alla är det, vissa är bara mindre blyga än andra och vissa snackar skit bakom ryggen på folk istället för att säga vad de tycker. Sen måste man vara rapp i tanke och trut för att bli en riktigt fullfjädrad BW. Har man en familj som är det och gifter in sig i en annan släkt som är BW, stavningspoliser och ordmärkare underlättar det förstås också.  
    Kombination av arv och miljö, som allt annat.
    Man får heller inte tro saker utan man vet och kan allt om allt och inget.
    Flört

• Rasmus35

sjukt roliga svar! grattis till alla

• Rättfram

Det är bara att intala sig själv att man är världsbäst:(
    När man har en uppfattning om sig själv att man är fullkomlig:(
    Hur man bemöter en besserwisser: IGNORERA:(

Svar på tråden Hur blir man en besserwisser?