• Twinkle Little Star

Är det idé med våningssäng?

Har en snart 5-årig pojke som för närvarande sover i en växa-säng. Nu har vi tänkt att lillebror ska få ta över den så ett nytt sänginköp är alltså på gång...

Vi funderade på att hitta en våningssäng som inte är så hög för att kunna ha någon slags mysplats under + förvaring - men är det någon idé? Hur länge vill barn sova i en våningssäng; är det OK när de fyller 10 år eller känns det "barnsligt" för dem?

Är det någon som vet var det finns våningssängar som inte är så höga?

Alla erfarenheter av våningssängar tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Är det idé med våningssäng?
  • Anna 84

nej det är inte basligt att sova i en sån våningssäng när manär tio .. kanske när man blir 12-13

• parantesen80

Jag har våningsäng till mina( 2,5 & 4). Oftast sover båda i nederslafen, eftersom dom kommer över i våran säng på natten(rädd att dom ska ramla).
    Köpte den billigaste på IKEA, den är låg( lätt att slå huvudet om man ska lägga ner dom).

• pr32

Det där är nog väldigt individuellt.
    Våra tjejer som är 6 och 7 har våningssäng, men sjuåringen börjar nu vilja ha en egen.

~¨~¨~om musik är kärlek, så spela!~¨~¨~
  • Bluescreen

Min son är fem och ett halvt och har sovit i våningssäng sedan han var fyra, IKEAs säng. Under den är en madrass med kuddar där han också sover, sitter och spelar TV-spel och läser lite.

• Joonas

Tänk bara på att det är fasansfullt träligt att bädda en våningssäng. Ryggknäckaren nr ett. Jag hade inte valt våningsssäng om jag inte var absolut tvungen av utrymmesskäl. Vi har haft både våningssäng och loftsäng åt barnen men de har åkt ut båda två...

festlig, funktionell och fryntlig
  • Elli47

Våra söner som nu är 7 resp 4½ år har en våningssäng sen 1-2 år tillbaka och den är jättebra. Vi köpte den för billig peng på Jysk. Den är inte såå hög och dessutom är den 120 cm nertill så man kan själv också sova där eller ha gäster sovandes där om så behövs! Eftersom den är bred nertill så står man på nedre sängen när man bäddar överslafen, använder dessutom alltid resårlakan vilket underlättar bäddningen enormt mycket. Vi kommer att behålla våningssängen som gästsäng den dag pojkarna inte längre vill sova i den.

Svar på tråden Är det idé med våningssäng?