• soffan1

Öronskabb hos katt...

Min stackars katt har fått skabb i öronen, han kliar jättemycket Han har haft det förut och då behandlade vi det. Nu är han ute och får tillbaka det igen direkt när han träffar andra katter. Någon som har tips på hur vi kan lindra det?
    Brukar tvätta med tops och jodopax...

• Svar på tråden Öronskabb hos katt...
  • Rottis77

jodopax ska du aldrig tvätta öronen med, det är för starkt. Tycker du ska gå till veterinären och få en behandling till, sen kan du sätta frontline på katten, en droppe vid vardera öra ( inte i örat) och resten i nacken, det hjälper till att hålla öronskabben borta.

• isisisis

Det finns speciellt medel som du kan få recept på hos veterinären.
    Det är till för öronskabb!

• Hallontårta

Jag har för mig att vi skulle ha frontline till våra katter, i öronen. Tyckte det lät konstigt men det var så. MEN detta var det veterinären som sa. (jag är inte alls säker nu på att det var Frontline, så kolla upp detta innan)

Sedan fick jag tipset att även hälla lite matolja, någon droppe bara, i varje öra på katten. Detta gjorde att skabben liksom kvävdes därinne.

Öronskabb ska alltid behandlas riktigt, det räcker inte med att bara göra rent. Det kan till och med vara så att skabben överlever en kur och då får man ta ytterligare en kur på katten. Veterenären brukar kunna se om skabben är borta helt. (oftast, men även de kan missa!)

• Rottis77

frontline tar inte död på all öronskabb, så därför måste man till veterinären och få en behandling som hjälper, sen kan man använda frontline för att hålla dom borta. Dessutom måste man ofta behandla öronen med medicinska droppar för dom får ofta en öroninfalmmation av skabben och då måste man kolla så att trummhinna är hel innan man börjar behandla, så jag rekommenderar alltid ett vet besök innan man börjar behandla själv.

• soffan1

Tack för alla svar!

Det har varit frontline som vi har behandlat med förut, och då med inrådan från veterinär I ÖRONEN. Tyckte också det lät konstigt men det hjälpte. Han är inte svart och grusig i öronen men kliar sig mycket.
    Ska prova med matolja tack Hallontårta!

Nackdelan är ju att han är ute mycket och är det katter i närheten så får han tillbaka skabben direkt...

• Rottis77
    soffan1 skrev 2007-05-18 20:12:35 följande:
    Tack för alla svar!Det har varit frontline som vi har behandlat med förut, och då med inrådan från veterinär I ÖRONEN. Tyckte också det lät konstigt men det hjälpte. Han är inte svart och grusig i öronen men kliar sig mycket. Ska prova med matolja tack Hallontårta!Nackdelan är ju att han är ute mycket och är det katter i närheten så får han tillbaka skabben direkt...
    Frontline är inte registrerat till att behandla öronskabb, så anledningen att din katt fick tillbaka det är kanske att alla djuren inte dött av den behandlingen, tror inte att frontline tar död på äggen. Det finns receptbelagda preparat som man ska använda, sen kan ma sätta på frontline som ett hjälpmedel att hålla dom borta.
  • Shaun the sheep

Vi fick nåt på recept! Det var nån salva typ, som man skulle applicera i nacken!
    två dagar senare fanns inte en endaste liten skabb kvar Hon har än idag finast öron i världen!

Bebis i maj♥♥
  • Rottis77
    dollheart skrev 2007-05-18 22:56:48 följande:
    Vi fick nåt på recept! Det var nån salva typ, som man skulle applicera i nacken! två dagar senare fanns inte en endaste liten skabb kvar Hon har än idag finast öron i världen!
    Stronghold???
  • Hallontårta

Rottis: Det var veterinären som sa att vi skulle använda frontline och det hjälpte jättebra! Öronskabben kom inte tillbaka. Öronskabb kan gömma sig ganska bra i öronen, därför är det svårt att behandla det. Jag tror det var därför jag blev rekommenderad matoljan för att riktigt kväva dem.

Lycka till med kissen Soffan!

• Rottis77
    Hallontårta skrev 2007-05-19 13:12:18 följande:
    Rottis: Det var veterinären som sa att vi skulle använda frontline och det hjälpte jättebra! Öronskabben kom inte tillbaka. Öronskabb kan gömma sig ganska bra i öronen, därför är det svårt att behandla det. Jag tror det var därför jag blev rekommenderad matoljan för att riktigt kväva dem.Lycka till med kissen Soffan!
    man ska inte ens behöva hälla ner nåt i öronen för att ta död på djuren. det finns ett preparat som heter Stronghold som man sätter i nacken som tar död på dom äckliga rackarna, den enda gången man behöver hälla nåt i öronen är om dom även fått en inflammation och behöver medicinska droppar. men säger din veterinär att du ska göra så får man ju lita på det, men vi gör inte så på den kliniken jag jobbar på utan anväder stronghold.
  • Hallontårta

Rottis: Klart det är bättre om man slipper kleta i öronen på katterna. Men detta var vad jag blev tillsagd att använda, något annat visste jag inte om. Vi hade hämtat en katt på Göteborgs djurskyddsförening, den lilla hade tidigare haft skabb och hade behandlats för detta. Tyvärr var det lite kvar som hade gömt sig och smittade ner våra tre andra katter! Jag blev lite förbryllad när jag hade fyra katter som satt och ständigt kliade sig i öronen. Att behandla alla med att joxa i öronen var inte det lättaste! (det var dock inte veterinären på djurskyddsföreningen som sa att vi skulle anv. frontline utan vet. på blå stjärnan i borås)

• Rottis77
    Hallontårta skrev 2007-05-19 13:50:08 följande:
    Rottis: Klart det är bättre om man slipper kleta i öronen på katterna. Men detta var vad jag blev tillsagd att använda, något annat visste jag inte om. Vi hade hämtat en katt på Göteborgs djurskyddsförening, den lilla hade tidigare haft skabb och hade behandlats för detta. Tyvärr var det lite kvar som hade gömt sig och smittade ner våra tre andra katter! Jag blev lite förbryllad när jag hade fyra katter som satt och ständigt kliade sig i öronen. Att behandla alla med att joxa i öronen var inte det lättaste! (det var dock inte veterinären på djurskyddsföreningen som sa att vi skulle anv. frontline utan vet. på blå stjärnan i borås)
    inte kul med 4 katter med kliande öron Cool. Om dina katter får öronskabb igen, be din vet skriva ut nåt som heter stronghold så slipper du joxa med öronen, då blir katterna dessutom avmaskade Skrattande eftersom detta preparatet tar dom flesta parasiter.
Svar på tråden Öronskabb hos katt...