Inlägg från: Hallontårta |Visa alla inlägg
  • Hallontårta

Öronskabb hos katt...

Jag har för mig att vi skulle ha frontline till våra katter, i öronen. Tyckte det lät konstigt men det var så. MEN detta var det veterinären som sa. (jag är inte alls säker nu på att det var Frontline, så kolla upp detta innan)

Sedan fick jag tipset att även hälla lite matolja, någon droppe bara, i varje öra på katten. Detta gjorde att skabben liksom kvävdes därinne.

Öronskabb ska alltid behandlas riktigt, det räcker inte med att bara göra rent. Det kan till och med vara så att skabben överlever en kur och då får man ta ytterligare en kur på katten. Veterenären brukar kunna se om skabben är borta helt. (oftast, men även de kan missa!)

• Hallontårta

Rottis: Det var veterinären som sa att vi skulle använda frontline och det hjälpte jättebra! Öronskabben kom inte tillbaka. Öronskabb kan gömma sig ganska bra i öronen, därför är det svårt att behandla det. Jag tror det var därför jag blev rekommenderad matoljan för att riktigt kväva dem.

Lycka till med kissen Soffan!

• Hallontårta

Rottis: Klart det är bättre om man slipper kleta i öronen på katterna. Men detta var vad jag blev tillsagd att använda, något annat visste jag inte om. Vi hade hämtat en katt på Göteborgs djurskyddsförening, den lilla hade tidigare haft skabb och hade behandlats för detta. Tyvärr var det lite kvar som hade gömt sig och smittade ner våra tre andra katter! Jag blev lite förbryllad när jag hade fyra katter som satt och ständigt kliade sig i öronen. Att behandla alla med att joxa i öronen var inte det lättaste! (det var dock inte veterinären på djurskyddsföreningen som sa att vi skulle anv. frontline utan vet. på blå stjärnan i borås)

Svar på tråden Öronskabb hos katt...