Inlägg från: mintchocolate |Visa alla inlägg
  • mintchocolate

Omeprazol arrow

Min mormor och jag har i princip samma hälsoproblem. har hon eller har haft något så får jag cokså det. Inte alltid såklart, men ofta.
    Jag har magkatarr (tror jag) och hon tipsade om en medecin som hette Omeprazol arrow, som hon fått på recept. Fast när jag sökte på den fanns den tydligen receptfritt.

Jag ringde i alla fall VC idag för min "magktarr" har varat en månad och jag får panik snart. Fick en tid nästa vecka, egentligen skulle jag fått om två veckor, men så länge kan jag inte vänta! Hon tipsade i alla fall om Losec så länge och när jags äkte på den verkade den vara likvärdig med Omeprazol. Då borde jag ju kunna ta den istället, eller hur?

Någon som tagit den och vet hur den hjälper? Hur många mg ska man ha? Jag har ingen halsbränna alls, men däremot magont och illamående.

• Svar på tråden Omeprazol arrow
  • mintchocolate

Tack för era svar, vad snälla ni är!

Mina symptom, hmmm, är väldigt dålig på att sätta ord på det, men ska försöka.
    Illamående, magont. Ont över HELA magen, inte bara övre eller undre delen. Knorrar nästan hela tiden. Blir hungrig fort och det blir oftast lite eller mycket bättre när jag äter. Tomhetskänsla i magen.

Låter ju hoppfullt med den där medicinen, ska genast gå ner till apoteket!'

Kram på er!

• mintchocolate

sistersledge

Svider och bränner var bra förklarat, så är det för mig också!

• mintchocolate

vinylblomma

Tack för svaret!

Tyvärr kan jag inte vänta ända till torsdag för att få medecin, annars vore det ju bra.
    Fast om jag vill fortsätta ta den (testar nog den likvärdiga (Omperazol) kanske jag kan få den på recept.
    Min ekonomi är ju verkligen kass, så det vore bra.

• mintchocolate

Tack sistersledge, har köpt den nu!

Har lite fler funderingar bara.
    Det står at vanliga biverkningar (fler än 100 får detta) bl.a. är illamående och kräkningar. Har ni fått det ib örjan av behandlingen?
    Jag har kräkfobi och klarar verkligen av att kräkas!
    Sist det stod sådär (fler än 100) var när jag tog antibiotika och då blev jag jätteillamående och kräktes också. Tror t.o.m. att det bl.a. var den som orsakade magktarrren, så jag är lite rädd nu...

Sedan undrar jag om jag verkligen ska ta på fastande mage? Det står inget om det. Hur gör alla?

• mintchocolate

vinylblomma

Hoppas du kan få det på recept så det blir billigare för dig!

Jag åt en banan och en skorpa innan, men jag var otroligt nervös innan, så jag började må illa av det. Åh, hoppas jag inte kräks, klarar inte det

Jag fick 14 tabletter för 78 kronor och på apoteket ska det var likvärdigt med Losec. Ett litet tips bara.
    fast är man nöjd med en medicin kanske man inte vill byta.

• mintchocolate

vinylblomma

Det tycker jag att du ska göra

Sitter och dricker kamomillte med ingefärahonung i. Helt nojig med illamående och kräkningar

• mintchocolate

Missade visst några ord i meningen innan

"Jag fick 14 tabletter för 78 kronor och på apoteket ska det var likvärdigt med Losec."

ska vara:

Jag fick 14 tabletter för 78 kronor och på apoteket SA DE ATT DET ska det var likvärdigt med Losec.

• mintchocolate

sistersledge

Jag fick inte heller några biverkningar. *glad*
    Visserligen har jag bara tagit den i tre dagar nu, men tror att en eventuell biverkning skulle kommit nu i så fall.

Jag har blivit bättre! Vågade inte hoppas på det innan, men nu verkar det hålla i sig.
    Jag blev, som även du skrev, bättre väldigt fort. Redan samma dag faktiskt, på kvällen och morgonen har det varit lite sämre, men det är så skönt att det är så gott som bra på dagarna.
    fast egentligen vågar jag inte riktigt hoppas än. äter i alla fall bara kokt och ugnstillagad mat. Fast liiiite godis har jag smakat också.

En liten fråga till bara. Ska ju till läkaren på torsdga. Ska jag fortsätta ta tablettenf ram till dess tycker du? Hur brukar du göra?
    Tänkte bara om jag känner mig helt bra på tisdag, då kanske det inte är så bra att fortsätta ta den. Elelr ska man alltid ta den i två veckor oavsett?

Tack för din omtanke!

• mintchocolate

sistersledge

Hej!

Tack för ditt svar!
    Det är nog klokt att, som du skriver, fortsätta att ta den, vilket jag även har gjort.
    Ja, visst blir man förvånad över att den hjälper så fort! Här har man gått och haft ont och mått illa hur länge som helst, så tar man en tablett och vips, genast bättre.
    Aha, du jobbar som läkarsekreterare. Ja, då har du nog snappat upp en del som sagt, vad bra

Tack igen, du är guld!

Svar på tråden Omeprazol arrow