Inlägg från: mintchocolate |Visa alla inlägg
  • mintchocolate

Omeprazol arrow

Har varit hos läkaren nu.
    Knappt ett leende och när jag skulle berätta om min magkatarr så avbröt hon och sa typ "Ja, men hur känns det nu? Det är ju det som är viktigt, faktiskt" Jag blev helt ställd
    Fick i alla fall ta prover och de var bra.
    Hon sa att jag skulle fortsätta med Omeprazol, men nu skulle jag tydligen ta två kapslar perdygn i en vecka och en kapsel veckan därpå. Känns ju lite märkligt när det är en två veckors-kur, plus att det står på förpackningen att man inte får ta mer än en kapsel per dygn. Tror du det är okej? är väldigt nojig när det gäller läkemdel!

• mintchocolate

sistersledge

Hej!

Tyvärr mår jag sämre igen
    De var mycket girå coh jag kanske kände en inre oro som gjorde att magen blev sämre.
    Innan läkarbesöket var jag så nervös så jag mådde illa, men det gick över när jag kom in.
    Sedan skulle jag till FK och lämna in ett viktigt brev och det var 40 (!) nr. framför mig. Satt och mådde illa där också. Nervositet?
    Jag tog i alla fall två tabletter, men jag känner mig verkligen inte bättre.
    På natten började jag bli yr och illamående och kudne inte sova. Vaknade tidigt, men kände att jag inte ville äta, så nu har jag bara fått i mig buljong och skorpor.
    Vet inte om jag ska fortsätta ta två tabletter eller bara en, vilket "hjälpte" från början. Jag vet inte ens om läkaren hörde att jag sa att det hjälpte, för jag fick ju knappt säga något själv.

En kompis pappa är kirurg, han är tydligen en mycket duktig läkare.
    Grejen är att jag inte vill störa honom med mitt, för när han är ledig är han ledig, tycker jag. Skillnad om han hade en egen läkarmottagning, så man kunde gå dit och betala, men då är det ju inte.
    Ringde ändå kompisen idag och frågade om henens pappa kunde tipsa mig om en bra privatläkare. Hon tyckte att jag skulle gå till honom och få hjälp av honom istället, men det känns verkligen som jag stör. Hon skulle prata med honom ikväll i alla fall. Känner att jag behöver en läkare som lyssnar!

Så du fick byta läkare? Vad skönt! Själv har jag försökt då jag hade en läkare som jag inte tyckte var så bra, men det gick inte. Försökte även byta VC, men oj vilket strul!
    Det här är ju inte min ordinarie läkare (den som jag gick till igår) och den som jag har tyckte jag inte var så bra i början, men hon vände!
    Ja, får se hur det går.

Förlåt att det blev rörigt och långt, du behöver inte svara om du inte vill.

Jag är jättetacksam för dina svar hittills i alla fall, du har lugnat mig och hjälpt mig, tack!

Kramar!

• mintchocolate

Hej sistersledge!

Oj, du behöver verkligen inte be om ursäkt för att du inte svarat på länge, (även om jag inte tycker att det dröjde) jag är bara supertacksam över att du svarar mig överhuvudtaget!
    Hittade du något skoj på shoppingrundan?

Usch, stackare att du också fick problem med magen! Har du katarren kvar eller har den försvunnit helt nu?
    Jättejobbigt med ångestattacker ju!

Jaså, du jobbar till och med på en mag- och tarmavdelning, vad bra! För mig alltså, som får råd av dig
    Jo, jag vet,d et blir absolut värre om ajg inte äter, så alltid när jag är sjuk, försöker jag ändå tvinga i mig mat, hur svårt det än är.
    Ibland får jag knappt ner en sked fil, men denna gång var det inte lika hemskt. Fick ändå i mig fil, buljong, majsvälling och faktiskt, Proviva. Har hört att det ska vara bra, så det har jag minsann köpt. Skönt att du tipsade omd et också, då känns det verkligen rätt att dricka det.
    Jag gillar ju inte saft, så jag är inte så jätteförtjust i Proviva, men vad gör det om man är sjuk. Det är nästan så det blir gott när jag är sjuk, för att jag vet att det är bra. Dessutom hade d ekommit med en ny smak, vattenmelon och tranär. Den var helt okej faktiskt. Syrlig i smaken.
    Sedan, när pojkvännen kom hem, fick jag faktiskt i mig kokt kyckling och makaroner. Så nu är aptitetn tillbaka igen.

Men, fy vad irriterad jag blir när jag hör om läkaren som du råkat ut för! Jag tycker det är jätteviktigt att en läkare visar empati, det är en del av yrket. kan man inte göra det, tycker jag att man ska söka ett annat yrke, eller ännu bättre, skärpa till sig.
    Jag försökte byta läkare, men de tjatar bara om att det inte går, för de går efter personnumret. Nu är jag visserligen äntligen nöjd med min, men innan. Han som är verksamhetschef har jag faktiskt haft som läkare och han var inte heller speciellt förstående. Han blev verksamhetschef efter det att jag haft honom, så han hade inte tid att ha så många patienter längre. Tror du jag gillar den Vårdcentralen?

Min snälla vän har ringt och pratat med sin mamma som skulle prata med sin man. Hon skulle be honom ringa mig nästa vecka. Gör han inte det så blir jag inte sur eller stött, det är bara en bonus om han ringer. Väldigt snällt!
    Ska faktiskt ta kontakt med en privatläkare på annat sätt annars, för så här orkar jag inte ha det.
    Det är nog som du säger, att privatläkare är mer rädda för sina patienter. Då känns det ju mer tryggt att gå dit.
    gastroskopi är mins törsta skräck! Kan knappt svälja ner en liten tablett, så en slang känns helt omöjlig.
    Läkaren på VC pratade om något utandningsprov, men hon kunde inte göra det då jag tagit medicin.

Ja, jag hoppas nästan att det var oron och nervositeten som gjorde mig sämre, men det var det att jag kände mig yr i natt också.
    Jag har absolut känt mig bättre andra dagar! Idag har det varit fram och tilbaka, men oftast blivit bättre när jag ätit. Jag har fått illamåendeattacker under dagen och fått lägga mig en stund eller äta.
    Har i alla fall vågat ta två tabletter idag, får se hur det går.

Måste bara tacka ännu en gång, från både mig och pojkvännen, för din otroliga hjälpsamhet!
    läste upp lite av ditt inlägg och han blev glad för min skull att det finns så snälla människor på nätet som vill hjälpa lilla mig

Ha en jättebra helg!

Kram!

• mintchocolate
    Nevada skrev 2007-05-26 00:32:52 följande:
    orkar inte läsa igenom alla låååånga inlägg.. har det hjälpt något för dig?för mig hjälpte den ingenting tyvärr, men å andra sidan vet jag inte om något hjälper då jag haft magkatarr sen 97 hehe.hoppas ditt blir bättre iaf!
    Det förstår jag att du inte orkar

Ja, den har hjälpt faktiskt, men jag känner mig fortfarande dålig. Går lite fram och tillbaka.
    Jobbigt för dig att behöva ha magkatarr så länge, inte klokt!
    Vad säger läkarna? Du måste ju få något starkare.
    Känsn det alltid, eller kan du vara helt bra ett år, för att det sedan ska komma tillbaka?
    Hoppas du också blir bättre, så kan du ju inte ha det!
  • mintchocolate

musta kuku skrev 2007-05-26 00:38:24 följande:

jag åt dom i 4 dar utan problem och halsbränna osv försvann snabbt som du beskrev..... men på 5 dan kom det tillbaka och jag fick väldiga problem med förstoppning istället och det är ju inget man vill ha i v 36.... slutade med tabletterna på en gång.... min svärmor har haft samma problem så nu får dom ge mig nått annat....
    Nej, men usch!
    tur att duf år något annat nu i alla fall!
  • mintchocolate

Hej sistersledge!

Vad roligt med nya kläder!
    Kanske var bra att det började regna, så inte alla pengar gick åt, hihi.

Vilken tur att du vet vad du ska göra med din återkommande mage i alla fall. Att tabletterna fungerar så bra för dig! Även om det är tråkigt att ha magkatarr.

Ja, jag trodde nästan det var ett skämt när jag fick höra att han blivit chef där.
    När jag var på undersökning inne hos honom en gång kom en sköterska (eller vad hon var för något) in utan att knacka. Visst, det var jättedumt, men han skällde i princip ut henne inför mig. Han kunde ju bara sagt "Jag sitter med en patient just nu" och tagit det efteråt. Tycker det är så oproffsigt.
    Ja, det känns som att jag kan lite mer på kompisens pappa också. Jag har en känsla av, och även hans dotter säger, att han är duktig.

Nej, du skrämde verkligen inte upp mig, det är bra att du nämner allt som går.
    Jag känner jut ill gastroskopi och jag har skrämt upp mig själv tillräckligt med det innan du nämnde det.
    Mamma kräktes blod och fick svälja en slang. Hon som inte ens kunnat gå till tandläkaren för att hon får kväljningar. Hon var visserligen livrädd innan och grät tror jag, men hon klarade det. Där är jag nog inte lika "tuff". Fast de nämnde ett annat alternativ för henne. Det var något om att sövas ner. fast hon ville inte det, för då skulle hon inte hinna gå på en efterlängtad konsert, så det fick bli slangen.

Nej, jag vet inte heller vad det var för utandningsprov, hon var ganska fåordig.
    Så jag kanske har en bakterie i magen alltså? Ja, om det inte blir bättre får de göra ett sådant där prov. Såvida jag inte får hjälp någon annanstans innan.
    Jag visste inte om det, så det var jättebra att jag fick den informationen från dig, tack!
    Säger jag till läkaren att jag vill göra ett prov för att se om jag har bakterien helicobacter pylori i magen? är det ett utandningsprov?
    Kommer inte ihåg om jag skrev det, men jag ska göra avföringsprov. Sköterskan (som för övrigt var trevliogare än läkaren) sa att de inte ska kolla bakterier utan endast om det är blod i avföringen. Är det ett eventuellt magsår de kollar då? Vet du det? Verkar som att de inte skulle kolla något annat, känsn ju lite konstigt. jag är nästan säker på att jag inte har blod i avföringen, men det kanske man inte ser med blotta ögat?
    Jag ska självklart lämna in provet i alla fall,d essutom sa läkaren att det var viktigt.
    Bra att hon gjorde tester i alla fall.

Jag får nog inte direkt sveda i magen. Är väldigt dålig på att förklara hur det känns, men måste ju försöka. Viktigt att jag kand et när/om hennes pappa ringer också.
    Jag har som en slags sugande känsla i magen och så kör det i den. Det kan kurra i den, även fast jag ätit, men oftast blir det soms agt bättre när jag ätit.
    Det gör ont över hela magen, i mitten. Inte jätteont, men det känns lite. Illamåendet är värst och jag har även lite fobi för att må illa, så det är jättejobbigt!
    Det kan vara som du säger, en biverkning. Var ju jätterädd innan jag tog tabletten eftersom en biverkning var illamående och kräkningar. Skrev till och med en tråd om det innan jag tog tabletten för jag var så enrvös för bierkningarna.
    Jag vet ju att mitt illamående är psykiskt också. Har fått ställa in en del saker jag sett fram emot eller som varit viktiga. Bl.a. resor och läkarbesök. Fast så har jag haft länge, det är först nu somd et bröt ut ordentligt!

"Problemet med magbesvär är i alla fall för mig att det tar all min fokusering från allt annat. Går själv bara och tänker på det hela dagen och känner efter hur jag mår. Det är ju inte bra."

Precis så är det för mig cokså, kan verkligen inte göra något annat när jag mår illa! I alla fall inte om jag mår riktigt illa. Då blir jag helt sänkt.
    Ska kanske iväg ikväll, har verkligen sett fram emot det, så jag hoppas inte att mitt illamående ska hindra mig denna gång. Det är lite dumt, för just nu mår jag ju redan illa ändå och ser jag fram emot något så blir det värre, så det blir en ond cirkel. Fick ställa in en grej i torsdags och det var ju inte så kul.

Vad kul att du ska gå på bio! Hoppas du får jättekul och slipper ha migrän!
    Stackare som ska behöva ha det också! Hjälper medicinen? Stressar du mycket?

Klart att jag uppskattar dina råd!
    Tack så mycket, blir alldeles rörd. Du verkar också vara en jättetrevlig person! Inget jag bara skriver för att du skrev det, men det har du nog förstått.

Ha en underbar biokväll!

Kramar!

• mintchocolate

Det var ju i denan tråd jag hade skrivit om skräck för biverkningar, ibland är jag bra borta

• mintchocolate

Hej sistersledge!

Vad roligt att filmen vad bra, men jobbigt att den var så lång.
    En kompis till mig pratade om att förut hade pausar under så långa filmer, då de började med tre-timmarsfilmer. Kanske vore något att återinföra?

Idag har jag mått bättre tack! Mådde bättre igår med, men jag får fortfarande illamåendattacker och det är ganska jobbigt.
    Vi storhabandlade igår, emn fick stälal vagnen och gå ut till fiket och ta en tunnbrödsrulle med tonfisk. inne igen och klrade mig kanske en timme och fick en ny illamåendeattack. Kände mig även yr.
    Fick ta bilen och åka hem, trots att vi nästan var klara. Drack ett stort glas Proviva och åt två skorpor samt tog med mig en lite Dofilus tillbaka till affären som jag kunde dricka ur under tiden jag körde. Tur att jag har nära dit!
    Kan även bli yr när jag reser mig upp, så jag får sätta mig igen. kan vara en biverkning, då svindel står med bland de vanligaste.
    Det är jobbigt att jag inte kan göra vad jag vill, känner mig handikappad just nu. Det har ju ändå hållt på ett tag.

"Magsårsbaketerien". Det ska jag komma ihåg.
    Okej, trodde alltid att man såg om man hade blod i avföringen, eftersom man alltid ska uppsöka läkare då. Otäckt att ha det utan att veta om det. Tur att de tar ett sådant prov!

Nej, jag tror att jag är precis som dig med gastroskopin. tror inte ens jag skulle våga prova. Får väldigt lätt kväljningar.
    Hur gick det för dig då? Fick de ta ett annat prov?

Jag har nästan alltid haft problem emd magen och det har visat sig ganska olika. Mest illamående, men på senare tid har jag även fått kraftiga kramper. Så kraftiga att de hindrat mig från att göra saker. Jobbade en gång med dessa kramper, även fast jag blev avrådd från apotekaren att inte göra det. Behövde pengarna, men det var svårt!
    Kusinen skjutsade upp mig till jourcentralen när det var som värst, men de sa att de inte kunde göra något. De sa också att det kunde bero på IBS. Tyckte bara de kunde göra något, för det var outhärdligt! Låg och grät hela natten och till sist fick pojkvännen ringa sjukvårdsrådgivningen. Skulle på en resa dagen efter som vi självklart fick ställa in.
    Min läkare fick jag inte en tid hos heller utan sa bara via telefon att jag skulle prova med Inolaxol.
    Blev visst ett långt svar på din fråga, men jag har verkligen tröttnat på vården och vill söka privat.
    Kramperna har jag i alla fall inte haft på länge och det är jätteskönt!

Tack så jättemycket för länken! Ska läsa igenom det som står på sidan lite mer noggrannt snart. Ska äta om fem minuer.

Vad bra att det inte låter som något allvarligt! Orkar inte emd det, men vem gör det?

Vad jobbigt med migränen! Hemskt att få anfall!
    Är det inte bdra om dina arbetskamrater får veta om det, så du kan åka hem och lägga dig i tid? Att gå med migrän på jobbet måste ju vara outhärdligt!
    Har själv bara haft huvudvärk ungefär två gånger i mitt liv och det var inte så trevligt, så jag kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas med migrän! för visst mår man illa samtidigt också?
    Stressar du mindre nu?

Klart jag fortsätter skriva när du har varit till så stor hjälp.

• mintchocolate

musta kuku skrev 2007-05-28 11:20:39 följande:

jag hoppas på att få en bättre medicin i dag när jag ska träffa läkaren... får se också vad vi kommer fram till om jag ska bli igångsatt.... har knappt sovit en blund på hela helgen pga sd och tryck neråt...
    Oj, vad jobbigt!
    Hur gick det hos läkaren idag?
  • mintchocolate

Hej sistersledge!

Tack så mycket för ditt svar och förlåt att jag inte skrivit på länge!

Jag har mått lite till och från. På något sätt känns det bättre och bättre, men när jags ka ut och handla blir jag illamående och yr. Inte så jättefarligt, men jag kan inte fortsätta, utan måste gå hem eller sättamig ner och äta. fast inte bland en massa folk, då blir jag stressad.
    Fick ont och mådde illa hela natten i fredags, men det var för att det hänt lite saker. Min mage påverkas jättelätt då!

Du får inte be om ursäkt eller ha dåligt samvete för att du skrev om gastroskopin!
    För det första ville jag veta och för det andra hade du fått berätta ändå. Det är klart att man berättar om sina upplevelser.
    Tycker synd om dig i alla fall, som fick utstå det där!
    Jag skulle nog också känna att jag inte kunde andas, för jag har svårt att andas ändå. Ska gå på andningsmassage när/om jag får råd. Det finns en metod som heter Latorpsmetoden som verkar bra. Jaja, det var en parentes.
    Vad otäckt att du fick sådan panik att du spang iväg! Tur att de fick tag i dig, det hade kunnat gå illa annars. Menar inget mot dig, i panik gör man ju sådana saker.
    Vad hemskt att ha så ont sedan, får nästan ont själv bara jag läser om det! (åter igen, känn inget dåligt samvete ) Stackare!
    Jättebra att magen lyckades bli bra igen i alla fall!

Jag blir lite förvånad över att de flesta patienter klarar av det, men det är ju bra förstårs!
    Jag tror ändå att jag skulle vara som dig, helt klart. Det har jag tänkt även innan du berätta din historia.
    Läkarna får knappt lägga den där "glasspinnen" på tungan när de ska kolla halsen. Får kväljningar då.
    Fast man får ju hoppas att jag slipper gastroskopin.

Förresten, fick svar från läkaren och alla tester var bra. Hon menade väl avföringsprovet.
    Hon sa att hon inte skulle skicka brev om allt var bra, (tyckte det var lite dumt, får då går man ju i ovisshet) så du kan tro att jag var nervös när jag öppnade brevet!

Nej, han har inte ringt, men jag läste om en tjej i någon tidning (Allers eller liknande) som var expert på magproblem. Det var en kvinna som haft problem i flera år och läkarna tog henne inte på allvar. Så kom hon till den här tjejen och de pratade och gjorde en massa tester. De skräddarsydde en "kur" för just henne och hon blev br! Hon fick reda på vad hon inte kunde äta mm.
    Funderar på att höra av mig till henne, men hon kanske bor långt ifrån mig, är jättedyr och/eller har fullbokat.

Oj, så du fick ett migränanfall i onsdags, vad jobbigt för dig att behöva ha det så!

Förstår att du inte vill bli identifierad som "hon med huvudvärken", men samtidigt ska man inte be om ursäkt för att man har ont. Fast det ädät är ju individuellt, känner du att du inte vill ebrätta omd et för dina kollegor varje gång, ska du ju inte göra det. Bara du inte går i tysthet och har jätteont!
    Jag jobbade visserligen med svår magont ibland och ville inte äga något, känns som att man gnäller. Speciellt när en annan kollega fåttåka in med ambulans med kramper. Då känsn det fånigt att jag komemr där någon vecka senare med kramper. Då tror de väl att jag hittar på.
    14 dagar på rad+! Stackars dig, vad hemskt!
    Åh, jag tycker absolut att du ska ta upp det med en läkare. Kanske en privat?
    Kan inte din läkare komma med något annat förslag då? än att bara säga att du tar medicinen för mycket. Soms agt, vad ska man göra då?!
    Nej, jag tycker nog att du ska prata med en annan läkare, för så ska du ju inte behöva ha det!

Tack för att du delade med dig av dina berättelser!

Hoppas du har/har haft en bra helg!

Kramar!

Svar på tråden Omeprazol arrow