• Anonym (Ida)

vuxen adhd/add!!!

Hej på er allihopa!

Har nu efter några dagar lyckats ögna mig igenom alla era inlägg på denna tråden. Är väldigt intressant att läsa om era funderingar.

Jag blev remitterad till en överläkare inom psykiatrin för nån vecka sen. Jag blev skickad dit pga jag haft problem med utbrändhet. Hon ställde massa frågor till mig utifrån två olika formulär. En och en halv timme senare sjukskrev hon mig för ADHD och utbrändhet. Detta kom naturligtvis som en chock för mig som aldrig nånsin funderat i de banorna. Hon tyckte att jag skulle sluta med den antidepressiva medicinen jag åt eftersom den bara gjorde mig sämre. Så nu har jag slutat med den.
    Har några funderingar.

1. Låter det rimligt att hon kunde ställa den diagnosen efter att ha pratat med mig i en och en halv timme??

2. Läkaren vill att jag ska börja med concerta,men jag har inte bestämt mig än. Jag förstår inte riktigt det här med concerta. Är det amfetamin i den medicinen? Räknas den till s.k. cs läkemedel?

Jag hoppas ingen tar illa upp ang mina funderingar. Jag har inte så stor kundskap inom detta ämne. Hoppas ngn kan svara på mina funderingar. Jag ältar dessa frågor varje vaken minut nästan.

Kramar till er allihopa!

• Anonym (Ida)

Halloj!
    Anonym (ADD):
    Verkar vara ett bra sätt att tänka på. Jag har också tänkt efter och vissa eller många av tecknen på adhd stämmer inte på mig. Det är bara det att jag har så svårt att acceptera en bokstavsdiagnos. Känns som att folk ska tycka att man är konstig... ?
    Men det känns jätte skönt nu när det gått några dagar. Jag har hela livet känns att jag inte passar in någonstans, som att det är något fel på mig. Fast jag har inte vetat vad. Men om jag nu har ADHD kanske det blir lättare för mig att acceptera den jag är.
    Anonym (vissautism):
    Min psykriatriker sjukskrev mig nu pga Utbrändhet/ADHD i tre månader till att börja med. Men då hade jag redan varit sjukskriven nån månad från vanlig läkare pga utbrändhet.
    Vem är det som bestämmer att du inte får vara sjukskriven? Din läkare eller FK?? Förstår att du inte orkar. Jag har själv jobbat heltid förut och visst var jag på jobbet heltid men jag mådde absolut inte bra och när jag var hemma var jag helt UTPUMPAD i hjärnan.
    Ok... jag kanske får avvakta och se om hon gör ngn ytterligare utredning då. Men får jag fråga en sak. Ville din psykiatriker också ge medicin pga den preliminära diagnosen?? Jag tycker det känns så förhastat att de bara ställer en diagnos på mig och villbörja med medicinering på en gång.

• Anonym (Ida)

rättning föregående inlägg: Många av tecknen på ADHD stämmer IN på mig var det jag skulle skriva

• Anonym (Ida)

Det har du ju rätt i... just nu känner jag inte för att berätta det för någon annan än min man. Känner mig inte redo än... men det kanske kommer längre fram.

• Anonym (Ida)

ANONYM (VISS AUTISM):
    Det är det som känns lite läskigt att hon vill börja medicinera utan en utredning. Fast just nu känner jag mig så desperat så jag går nog med på vad som helst för att bli bättre. Är lite svårt för mig också att veta vilka symtom som beror på utbrändheten el ADHD.
    Jobbigt att de vill skicka dem till stödfamilj... Typ på heltid eller bara som avlastning varannan vecka eller?
    Imorgon ska jag fortsätta att försöka få tag i min psykiatriker, måste få hjälp....

• Anonym (Ida)

Verkar var dålig fart på den här tråden just nu... Ingen som har något att prata om? ;.)

• Anonym (Ida)

Hallå!
    Har varit på en minisemester med min familj så det är därför jag varit lite osynligt några dagar!
    Anonym (ADD) skrev 2007-06-17 22:29:56 följande:

Ida, hur har det gått, fick du tag på psykiatrikern? Tycker du att du har fått någon klarhet i det här med ADHD eller känns allt snurrigt fortfarande?
    Jodå jag fick ta på henne, hon ringde faktiskt upp mig så vi pratade över en halvtimme. Jag accepterar mer och mer med det här att jag kanske har ADHD. Men i min kommun utreder de inte alla som har de här "problemen" som de säger. De har inte resurser att utreda alla. Så därför provar de concerta på de misstänkta fallen. Reagerar man bra på medicinen så får man diagnosen ADHD, om inte kanske de utreder vidare. Så har jag fattat det iaf. Det är synd bara att nu när jag väl bestämt mig för att börja med med. så måste jag vänta i en månad för att allt ska hinna samordnas...
  • Anonym (Ida)
    Snowwoman skrev 2007-06-16 00:04:37 följande:
    när ni bärjade på utredning hur lång tid tog det att få det bekräftat?
    Ja, som sagt, jag får inte ens gå på nån riktig utredning utan de provar medicin direkt...
  • Anonym (Ida)

Anonym (vissautism) skrev 2007-06-20 12:27:53 följande:

Jag kom på mig själv där när jag lämnade in pappret och påpekade stavningsfelet... *hrm* Vem behöver test när man har beteendet?!
    Hi hi känner väl igen mig i detta... jag måste alltid påpeka när nån annan gjort såna fel..
  • Anonym (Ida)
    Snowwoman skrev 2007-06-23 19:59:59 följande:
    Ida: varför får du prova medicin direkt? lite knepigt det där?
    som jag skrev tidigare så har de inte resurser att utreda alla. Så därför provar de concerta på de misstänkta fallen. Reagerar man bra på medicinen så får man diagnosen ADHD, om inte kanske de utreder vidare.

Jag tyckte själv först att det lät helt sjukt. Men jag är så desperat så jag litar på hennes prel diagnos och börjar med concerta snart. Psyk. säger att om jag inte har ADHD så händer ingenting särskilt om jag provar medicinen. Så vad ska jag göra???? Fortsätta må dåligt eller ta Concerta....
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!