• Anonym (ADD)

vuxen adhd/add!!!

Hejsan allihopa, första inhoppet för mig sen förra forumet.

Så hur står det till med er? Här borta är det en bra dag! Dock igår så rök jag ihop med min pappa när jag var hemma hos mina föräldrar på middag. Ingen tvekan där vem man har ärft ADD:n från! haha
    Känns TOKIGT BRA dock när någon annan än jag själv får ett improviserat utbrott (speciellt min pappa), själv var jag lugn och kunde kontrollera mig, kanske ska ta och tacka medicinen för det...? Jag har gett ordet skadeglad en ny betydelse i alla fall.

Vet ni vem ni kan ha ärft ADD:n/ADHD:n från?

• Anonym (ADD)

Det är ärftligt men jag antar att man borde kunna få det även om ingen av föräldrarna har det. Det handlar ju om en brist i hjärnan och det vore väl konstigt om alla skulle födas helt perfekta alltid (förutom mitt och alla ni andras barn naturligtvis! ) så det borde ju kunna uppkomma även om man inte har någon i familjen som har det. Men det låter på dig som om du har en massa frågor som du borde ta upp med en psykolog.

• Anonym (ADD)

Det var ett jäkligt intressant sätt att se på det! Bra psykiatriker du har! Vi är alltså av gammalt släkte, säg stenåldern! Då man behövde reagera från 0 till 100 för att kunna rädda sig från vargar och annat! I dagens samhälle då det mesta är "säkert" så blir säkert den biten av oss frustrerad, just för att det inte finns vargar att springa ifrån och harar att springa efter, så blir man irriterad istället av frustration. Jag gillar den teorin!!

• Anonym (ADD)

Anonym (ledsen), det låter så himla jobbigt det du går igenom, jag kan bara föreställa mig hur det måste kännas för dig, och dina barn! Jag hittade en länk på nätet som du kanske kan ha nytta av: www.stulenbarndom.se/
    Jag håller tummarna för dig att allt ordnar sig för dig så du kan få slappna av tillsammans med din familj.

• Anonym (ADD)
    Snutte83 skrev 2007-05-21 10:41:37 följande:
    Ni som tar/tagit concerta...Har ni fått problem med humöret??Tycker mitt blivit värre ...
    Du håller väl på med att se vilken dosering du ska ha? För mig var det så lite upp och ner i början tills jag hittade min dosering.

Kom på en grej som jag har tänkt fråga sen början, men glömt bort ... av nån anledning
    Nån som har "restlest legs"? Jag hade det och min läkare sa att det var möjligt att det försvann med medicinen, och det gjorde det! Superskönt att inte behöva ligga och sparka som en tok under nätterna.
  • Anonym (ADD)

snutte, det var precis så för mig också i början. Det blev riktigt jobbigt speciellt mot läggningsdags, det krävs ju ett visst tålamod då och mitt tålamod är näst intill obefintligt. Jag pratade med min läkare om det och han tyckte det var en bra idé att ta en på eftermiddagen också. Nu tar jag en 36:a på morgonen och en 36:a vid lunch, det är underbart att känna att tålamodet finns där vid läggdags och att man skiljs som vänner innan han somnar!

Antagligen, om du inte känner det redan, så lär nog dina restless legs försvinna också när du ökar på concertan!

Jag fixar verkligen inte stress heller. Innan jag fick min diagnos var det det som jag tyckte var konstigast, alla andra verkade fixa det även om de blev "stressade" men jag får feber (!) och kan inte hantera det alls. Numera försöker jag planera allt i god tid och unvika stressade situationer och också förklara för andra under stressade situationer att jag inte kan hantera det speciellt bra. Konstig tycker de ju att jag är ändå, så det skadar inte att förklara lite. Berättar inte att jag har ADD dock, tyvärr har jag inte möjlighet att göra det för det skulle förstöra för andra. :-S

• Anonym (ADD)

känns som växtvärk... tack och lov att det har slutat nu! Det är verkligen skitjobbigt. Det kom när jag gick och la mig också vilket resulterade i att man låg och sparkade som en galning hit och dit för att "sparka av sig" krypningarna. Kul speciellt när man hade en ny pojkvän eller liknande... :-P

• Anonym (ADD)
    Snutte83 skrev 2007-05-23 21:25:10 följande:
    "bra människokännedom"Den håller jag inte med om! Men det kanske bara jag?Min socialakompetens = 0 typ Jag har extremt svårt att läsa av personer. Oftast när dom skojar med en tar jag det på blodigt allvar...
    LOL!! Känner totalt igen mig, ingen i min närmaste omkrets använder någon sorts ironi längre i samtalen med mig, det blir bara helt fel då. Jag förstår det bara inte.
  • Anonym (ADD)

Uj... lång lista... 

Lite deprimerande, gillade den lista som någon la in förut med positiva egenskaper! Den här listan borde finnas som krysslista med procent-räkning vid slutfört ikryssande! Hur många procent add är man egentligen?? :-P
  • Anonym (ADD)

Inoka, förstår att det måste vara förvirrande som mamma med en son under utredning. ADHD/ADD är ett befinligt symtom, hjärnan producerar inte dopamin i den mängd och vid rätt tillfälle som den borde (kortaste förklaringen i historien... ). Hur som helst är det inget "båg" det finns en kemisk förklaring. 

Gör lite research på Internet om det så kommer du nog känna dig bättre och också ha möjlighet att kunna ge din son ett ännu bättre stöd.
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!