• JennySpindel

vuxen adhd/add!!!

Hm kommer inte riktigt ihåg om jag skrivit här förut, men jag fick min adhd diagnos i augusti förra året.

Har ätit Concerta ett tag nu.
    Märkte direkt att jag "orkade tänka" lite mer, och klarade av LITE mer stress - som t.ex. när man blir tvungen att göra bebisens mat under skrik från liten, sin egen och gästens mat, och kommunicera samtidigt med gästen... det gick..
    Började på 18mg då, men biverkning blev att jag blev grymt lättirriterad när medicinen gick ur kroppen.. Går upp tidigt med bebben o det håller i sig tolv timmar bara.

Men detta prooblem försvann när jag ökade upp till 36mg!
    Blir lätt spänd i musklerna, men det lugnade ner sig efter ett tag, första veckan var lite jobbig - men läkaren sa man får plåga sig lite minst två veckor, det tar ett tag innan allt stabiliserar sig.

Enda egentliga nackdelen just nu, är att jag älskar kaffe, men mår piss av det nu - det blir dyrt med alla Red Bull numer :S

Sambon tycker jag gnäller mer... Men det är inte det det handlar om, utan att jag hinner tänka, OCH får ut i ord det jag känner vilket inte funkade så bra innan...

Inga mirakel framsteg - men MYCKET lättare att hantera vardagen

• JennySpindel

Det är alltid värt att prova i alla fall anser jag - funkar det inte så har du ju åtminstone försökt!

• JennySpindel

Wellah:

Varför tog du flera concerta under dagen?
    Man tar väl en på morgonen, o den håller i sig tolv timmar.

Jag fick oxå "damp-attacker" när concertan gick ur på kvällen, men det löste sig när jag ökade och hamnade på rätt dos. Kanske inte är så för alla

• JennySpindel

welah:
    Jo jag känner igen detdär med roliga vården. I stockholm fick jag ingen hjälp alls; men sen flyttade jag till en mindre stad o fick hjälp direkt!
    Beror lite vart man har "turen" o bo tyvärr, om man får bra hjälp eller inte
    Tråkigt att det ska va så!

• JennySpindel

Adhd.. då snackar man mycket om hyperaktiviteten.
    Ni tjejer, är det fler som upplever att om ni har för lite stimulans i vardagen, att ni lätt bir inåtvända och passiva då? Utåt alltså - inuti tänker jag på allt och lite till de perioderna, och skapar rädsla för allt möjligt genom att tänka på allt som KAN gå illa? Typ hyperaktiv bara på insidan, tankarna rusar runt.
    Usch vad svårt att förklara - hoppas ni fattar

Nån annan som blir så? Kanske inte har med Adhd:n att göra - vet inte :S

• JennySpindel

Alltså det där om Concerta. Två tabletter om dan...??
    Det finns ju olika styrka på dem - lättare och prata om hur många mg man äter kanske än om hur många tabletter man äter! ;)

Jag fick först en 18mg i två veckor om dagen, sen 2st 18mg tabletter om dagen i en vecka - sen en tablett om dagen med 36mg, när läkaren märkte att det gick bra att höja dosen

Har själv aldrig hört talas om att det skulle vara vanligt att få de symptomen! Ska ta och fråga min läkare också. Bra att veta

• JennySpindel

Har orkat med en nästan två veckors resa till släkten 50mil bort!
    Vanligtvis borde jag varit extrem-stressad hela tiden och vara ett nervvrak, och resulterat i total psykisk utmattning när jag väl kommit hem och haft grymma problem med ångest och depp...

Men nu (med medicin alltså), var jag självklart väldigt uppjagad, men ångesten kom aldrig och attackerade, och närjag kommit hem och slappnat av är jag bara lite smådeppig - men inget att tala om jämfört med innan! Och jag orkar med vardagen någorlunda direkt istället för att känna mig helt handikappat ett par veckor framöver

Grym skillnad alltså - glad!!!

• JennySpindel

Bumbimia:
    *styrkekram till dig!!!*

Anonym (Ida):
    Hmm lite dålig koll på tiden... fyra månader tror jag. Kommer nog höja 18mg till snart - testa i alla fall.

Hehe joo - nog borde jag läsa igenom bipacksedeln.. Har nog gjort det men gällande såna saker är jag så pass disträ, att jag läser men informationen lyckas inte "fastna i minnet". Vet inte varför. Därför frågar jag hellre nån som kan berätta det för mig.

Min bror känner en kille som ligger uppe på 96mg!! och hans läkare vill höja ytterligare.. Men jag kan tänka mig att det är ett extrem-fall... Vad vet jag

Det jag är mest rädd för angående medicinen Concerta, är att man vänjer sig vid den tror jag. Och man kan ju inte höja hela tiden (har en del år kvar att leva...) Så hur länge kommer den att hjälpa?!.. Det kan ju bara tiden utvisa

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!