• Deborah

vuxen adhd/add!!!

Här kommer ännu en till "Ny" diagnoserad ADHD kvinna.

Har dock ett möte kvar innan hela utredningen är klar, men min psykolog ansåg på sista mötet att jag har en självklar ADHD...till största delen hyperaktivitet.

Tyvärr har det tagit 27 år att få den diagnosen, men lyckan och lättnaden av att ÄNTLIGEN veta "vad som är fel på mig". Är Helt otrolig.

Nu är det äntligen dags för mig att få leva. Även om jag lever med ett nevropsykologiskt förhinder, så vet jag vad som är fel. Och jag kan nu få den hjälp jag alltid ha behövt.

Låter kanske konstigt, men jag grät av lycka när jag kom hem.

JAG VET!!!

mvh Deborah

• Deborah

Snowwoman: Ojj låter jobbigt att själva utredningen ska strula för dig. Är det inte nog med strul för att få en.
    Alltid ska det strulas på ett eller annat sätt.

Hoppas iaf dom hittat papperna så utredningen får fortsätta.Min morsa behöver bara följa med på ett möte, alltså inga papper.

Kanske olika för vilken kommun man bor i.

mvh Dee

• Deborah

carita1974 : Ja verkligen.... Nu får man bara försöka se framtiden som nåt bättre.
    Vet ju inte hur man kommer behandlas.

MvhDee

• Deborah

Ser att de flesta medicinerar här, undrar därför...

Vad och vilka mediciner använder ni?
    Om ni använt någon som ni absolut inte klarade av, vilken och varför?
    De som inte blir medicinerade, får ni kognitiv beteende terapi eller någon annan typ av "hjälp"`?

Ursäkta om jag har massor av frågor, men här är enda stället där jag "ser andra som mig".

Mvh Deborah

• Deborah

Anonym (Ida) skrev 2007-07-10 15:26:30 följande:

Jag ska snart börja med concerta... jag vill egentligen ha kognitiv beteende terapi också... men min läkare säger att vi ska börja med medicinering så får vi se sen.Har inte riktigt hängt med på alla inlägg här på sistone... är du under utredning eller?
    Japp jag är under slutfasen på min utredning. Men psykologen uttalade sig på vårt sista möte att jag har en självklar adhd- men jag fick inte veta den exakta diagnosen.
  • Deborah

Bumbi mia skrev 2007-07-10 15:48:39 följande:

Jag äter Efeoxr depot 150mg, Concerta 54mg och Propavan, Oxacand vid behov. Jag går hos en psykolog 1gång/vecka, har provat KBT men det fungerade inte för mig. Jag ska göra en funktionsutredning i höst, har inte riktigt fått grepp om vad det innebär, men det blir säkert bra Ska även få träffa någon som kan berätta om hjälpmedel som finns, men det har inte blivit av.
    Aha..jag har oxå ätit Efexor depot 325mg och propavan, m.m jisses är som ett helt apotek hemma.
    Oxacand är det för adhd symtomen?
    Intressant med funktionsutredning, måste kika runt på nätet å snoka om det.

mvh Dee
  • Deborah

Anonym (vissautism) skrev 2007-07-11 21:13:16 följande:

Jag har medicinerats med antidepressiva (typ prozac) utan att det hjälpte. Fick sedan nefadar (förbjudet läkemedel numer), har även provat efexor. Nefadar var underbart, fick livslusten tillbaka.Slutade med nefadar och fick metamina. Mådde dåligt av den (ångest och hjärtklappning). Nefadar sattes åter in + metamina. Då funkade det. Då blev jag som en "vanlig" människa, inga adhd-symtom kvar.Jag har gått hos psykolog, kurator mm från och till sedan jag var tonåring. Jag har nu, över 30 fyllda, insett att det är något jag behöver bara. Jag kommer aldrig att bli färdigbehandlad, jag behöver "prat-kontakt" kontinuerligt.
    Tack för ditt svar.

Tråkigt med alla dessa biverkningar av medicinerna. Alltid ska man få nåt skit för att förbättra nåt annat.
    Hoppas du idag mår "bra", så bra som man kan må.
    Jag har oxå kontinuerlig samtalskontakt med v-psyk. Ringer och kommer hem varje vecka.
    Det tycker jag är jätte bra, hon hjälper mig att komma igång lite. "Få fingrarna ur" som det nu så fint heter, med sånt som känns jobbigt att göra.

Mvh Dee
  • Deborah
    madlun skrev 2007-07-12 10:38:50 följande:
    Men det vore också väldigt skönt att kunna fokusera på en sak i taget. Slippa glömma grytor på spisen...

Kunde inte låta bli.... Det är ju jag i ett nötskal.

Lyckades BRÄNNA äggen, när jag kokade dem! Förra veckan.

Förstår rastlösheten, datorn funkar bra för mig. Men då får jag absolut inget gjort här hemma den dan.

Mvh Dee
  • Deborah

Haha...tjejer det känns skönt att man inte längre är ensam om brända ägg.

Nu till en till sak:

Min dotter verkar ha samma typ av symtom som jag hade när jag var liten.
    Funderar på om jag ska redan nu ta kontakt med BUP och begära en utredning på lilldamen så fort som möjligt.
    Man kan ju iof vara lite för nojjig nu när man själv fått diagnosen.
    Vad tror ni?

Mvh Dee

• Deborah

Anonym (add+anhöri) skrev 2007-07-14 08:43:00 följande:

Hur gaamal är hon?
    Tack för ditt svar. Tösen min är 4 år i sep. Men om det finns ADHD nära släkt...gör dom inte utredning tidigare?

Hoppas min tösabit är "normal" tror snarare att det är jag som oroar för minsta lilla just nu.

Mvh Dee

ps. JAG LYCKADES FRITERA KYCKLING UTAN BRAND! ds
  • Deborah
    miniminja skrev 2007-07-15 07:14:56 följande:
    GRATTIS!!!!Idag har jag redan lyckats hälla vatten på mig själv. Jag har lite dålig koordinationsförmåga, missar liksom munnen, fast det fattar jag inte, så jag vänder på glaset iaf :D Händer skitofta.
    Tackar...

Haha...*skrattar mig blå* Känner igen det symtomet, häller själv vatten på mig själv ofta. Hihi...fast jag skyller alltid på att jag har "hål i hakan" (piercing)
  • Deborah

Anonym (vissautism) skrev 2007-07-16 11:48:43 följande:

Dee: Ser du några symtom hos henne då? Jag har en dotter jag misstänker och hon har rätt tydliga symtom.
    Sen har jag en bonus som är diagnostiserad, även hon har haft tydliga symtom.
    Som diagnosperson själv tycker jag man ser rätt bra om de har eller inte.
    Ja oja, om jag inte såg symtom så skulle jag inte misstänka.
    Det är allt från "obryddhet" om sina och andras prylar. (förstör allt i sin väg), otydligt tal, har svårt för anvisningar. Humörsvängningar, utbrott men bara då jag försöker prata allvar med henne.(försöker grina sin väg ur saker)
    Men som jag säger, alla barn är olika och det kan ju vara normalt för en snart 4 årig tös.
    Fast jag känner igen mig själv som barn så fruktansvärt mycket.

Har dock bestämt mig för att kontakta min psykolog ang detta, så kan hon säkert hjälpa oss.

mvh Dee
  • Deborah

Anonym (plattbränn) skrev 2007-07-16 11:57:49 följande:

har ni timer på spisen i erat hem? kan nått bidrag till det? eller via någon försäkring om man har adhd?
    Jisses det skulle jag VERKLIGEN behöva!
  • Deborah

JennySpindel : Jajjomensan, det stämmer fint. Men jag är nog "periodare" Vissa perioder så blir jag inåtvänd(är det för det mesta), andra kan jag bli väldigt bråkig av mig.

Lite avancerad är man allt. Kan ju inte vara lätt att leva med...tur man har en filbunke till karl. Han lyfter inte på ögonbrynen när jag bråkar på han.

• Deborah

Kan inte sova.... :-S

Det Kryper i Kroppen.

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!