• djmugg

Min katt kräks

Idag när min katt ska äta har han varje gång kräkits. Brukar ge honom mat i små omgångar så att han inte ska bli vrålhungrig och kasta i sig maten. Då brukar han nämligen kräkas.
    Men idag alltså kräks han bara han äter lite mat.
    Han är pigg och glad i övrigt.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min katt kräks
  • Birgitta2

Han kanske är hetsätare och kastar i sig maten. Strö hans torrfoder på en bricka istället för en skål så får han ta fodret ett och ett. Min katt spydde flera gånger om dagen. Men slutade med det när jag började med bricka.

• Sofis

Ring djursjukhuset där du bor! Dom kan bedöma ganska snabbt över telefon om det är så att du måste komma dit...

• djmugg

Men det är bara idag han har kräks. Har funnit ett bra sätt för att få honom att inte ska kräkas annars.

• Sofis

Ja men han kanske mår dåligt?

• djmugg

Tror nog inte han mår dåligt. Det skulle man märka på honom, och som sagt är han pigg och glad.

Hittade en djurklinikssida... Där stod det att om djuret inte var hängigt så skulle man avvakta. Vanligt att djuren får tillfälliga mag- tamproblem.
    Svältkur i ett dygn om katten kräks eller har diarée. Hm, sen ska man ge ris, fisk eller småpotatis.

Ska man ge både ris och fisk tillsammans då? Potatis, får man verkligen i katten det?

• södertälje

När min kisse mådde dåligt och kräktes samt att han inte ville ha vatten gav mig veterinären rådet att ge honom mjölk utspädd med vatten.I mjölken finns näringsämnen som en magsjuk kisse behöver.
    Är det en utekatt...kanske han fått i sig något som försvinner snart,en katt brukar inte vissa att den är sjuk.

• dekad

Om du ska ge mjölk, så ge laktosfri sådan. Finns ju på vanliga mjölkhyllan. Många katter är nämligen laktosallergiker när dom blir äldre.

Vid diarré brukar man rekommendera risavkok efetr ett dygns fasta (vatten är tillåtet förstås) eftersom det är stoppande, men det behövs kanske inte när det är kräkningar. Till skonkost hör annars kokt vit fisk och lammfärs. Fisk är dock inte helt säkert att ge eftersom vissa katter är allergiska mot det. Däremot lammfärs är väldigt milt mot känsliga kattmagar, det kan du ge antingen rått eller kokt. När mina katter varit dåliga i magen har jag börjat med att koka lammfärs och blanda med kokta mosade morötter, men då har dom ju haft diarré.

• dextrosol

beholler inte katten vatten heller är det uttårkningsgraden som avgör om det är brott till veterinären.. vilket som om han inte blir bättre måste du göra något..Katter liksom hundar och människor för den delen kan få bakterier som gör att dom kräks också, stressmage (Typ magkatar eller magsår) är heller inte ovanlig finns hundra olika andledningar. vist kan man börja ge risavkok och typ kokttorsk å sånt men det krävs en snabb förändring eller förbättring iaf om det ska vara en bra kur om katten iaf inte blir bättre ring veterinären...Det kostar inget att ringa

• djmugg

Vatten kan han behålla, för dricker det gör han och det går bra.
    Ska prova med en pytteliten bit med kokt tork nu få se hur det går.
    Han är ivrig och vill gärna inte vänta de 10 minutrarna det tar för den att koka.

Han är en innekatt, så nåt konstigt utefrån har han inte ätit.

Sjävklart ringer jag veterinären om jag märker att det inte ger sig eller att han blir dålig.

Tack för alla svar!

• dextrosol

hehe men han verkar ju inte ha ett ned satt allmäntillstånd iaf..

• djmugg

Hehe, nej. Han är precis som han brukar vara.
    Han fick lite lite torsk nu på kvällen och den fick stanna kvar. Han var myyyycket skeptisk till den när den väl var färdigkokad, haha, tog en stund innan han vågade smaka. Vilken fegis! Men sen slank det ned.

Svar på tråden Min katt kräks