• Mamma till Philip Nova Elliot

Rumsren valp

Jag vet att det är väldigt olika och så men ungefär hur lång tid brukar det ta för en valp att bli rumsren?

Vi bor i radhus, så nära ut direkt på gräsmattan när han vaknat!

Haft valpar förr men det var ett tag sen, kommer inte ihåg hur det var med dom...

Philip född 021128 och Nova med BF 070806
  • Svar på tråden Rumsren valp
  • Giz the wiz

här har det tagit allt från 1 vecka till 5 månader.
    den som det tog längst tid för köpte jag på vintern och hade inte vart ute alls innan jag hämta han vid 3 månaders ålder.

Humbela:

Aha ojdå var han 3 mån och inte varit ute förr?  Sen om man skaffar valp på vintern kan det nog oxå ta längre tid. Vi hade en tik född i okt och jag vet att hon tog längre tid på sig än hanen som var född i juni....

tack för svaret

• Giz the wiz

noppe uppfödaren vart svårt sjuk efter valpningen så han vart inte vaccinerad förns vi köpte han och pga det så fick inte valparna gå ut.
    men tror att nu är bästa tiden för rumsrensträning, så vida det inte bara regnar hela tiden då brukar valparna va lite svårare oxå.

Humbela:

Ja precis! Det är så jag tänkt. Nu är nog en bra tid. Märkt tydlig skillnad på igår och idag när det regnade i förmiddags, han gillar inte regn!

• babysoon

Man brukar säga att valpen kan kontrollera sin blåsa då den är mellan 4-6 månader..väldigt olika från hund till hund..som barn ungefär..vissa blir blöjfria tidigare än andra.

• Xgirl83

Jag tror inte vår hund var HELT rumsren förrän vid 7-8 månaders ålder. Men det är väldigt individuellt, och beror också på vad man menar med rumsren.

Vissa menar att en valp som t ex vid 4 månaders ålder säger ifrån när den behöver gå ut, men inte kan hålla sig, är rumsren. Andra anser att en hund är rumsren då den kan kontrollera sin blåsa och hålla sig tills nästa promenad.

• babysoon

Vår hund blev rumsren väldigt tidigt, men dels för att jag var hemma med honom den fösta tiden och gick ut flera gånger i timmen...ohh va jobbigt de va..lite OT..men jag räknar en hund som rumsren då dne inte gör sina behov inne längre, och visst dne behöver inte säga ifrån..det är inte alla hundar som säger ifrån när dom behöver gå ut, men åh andra sidan så ska dom klara sig tiden imellen promenaderna..sen får man ju räkna med att det kan vara allt från varannan timme eller lite mer..

• JoJo08

Vår hund blev rumsren vid 3,5 månader höll sig till nästa promenad o sa till när det var dags Men visst hände det olyckor inne när hon var sjuk, anser inte att det är samma sak.

• babysoon

så gammal var min hund med. Hände senast förra veckan att det hände en olycka inne..han va dålig i magen och jag var tvungen att göra ett viktigt ärende, så jag hade nästan räknat med de. Men han är 8 månader gammal nu, och sånt får hända..kan ju till o med hända vem som hellst..måste vara hemskt att vilja ut men det är ingen inne.. har fortf dåligt samvete för de..

Ok ja men det är ganska tidigt ändå. Jag menar mer att vi får en bebis om drygt 2 mån så kanske kanske att han hinner bli rumsren då Vi hade pratat om att vänta med valpköpet men kom sen fram till att bästa tillfället ändå är nu. Jag (eller nån av oss) kommer ju vara hemma över 1 år. Så det är bara denna första tiden som blir lite kämpig! Men kul är det

• Woppsiedaisy

min hund är 6 månader och fortfarande inte rumsren, men men man får ge det tid! :)

• MoonFlight

Våran lilla kille var nästan rumsren när vi fick hem honom. Hände dock olyckor fram till jul (han är född i slutet aug 07) men efter det när vi kom tillbaka hem efter julfirandet så har det hänt 2 olyckor och enbart mitt fel pga att jag inte "hörde" att han ville ut.

Tack för svaren Här går vi ut ofta!! På dagen kan det bli flera ggr i timmen o på natten runt 4-5. (ställer klockan)

• josssan84

Jag har en 9v valp här hemma, bor i villa med nätstaket runt om, så jag släpper ut han så fort han sovit eller ätit eller visar tecken på att det e dags o kissa.
    Han håller sig hela nätter från 21-22 till 06, så ja tycker det funkar bra!
    Men vi är ute i trädgården hela dagarna så han gör ju sina behov då och leker av sig så han e väldigt trött på kvällarna.

• mysmatte

Det kan ta tid.. Min systers 10 månader gamla golden retriever tik har vart rumsren i 4 veckor det beror helt på hur hunden är, hur man trännar den. My var rums ren som 3,5 månaders uppfödaren jobbade stenhårt men att få henne rumsren hon kan hålla sig från 22 till 10 hon älskar att sova länge och blir arg om man måste ha ut henne tidigare..

Hej!

Ja det är väldigt olika hur dom är!

Nu idag har vi varit ute hela dan i trädgården och han har inte gjort några behov inne en enda gång trots att han är lite ostabil i magen än. Verkar gå framåt iaf Det är ju lite som att ha en bebis, man e ständigt på vakt på natten, vaknar lätt o beredd att gå upp

Eftersom jag har sem nu sen HP så är jag ju hemma hela tiden och kan springa ut direkt när han vaknat, ätit etc.

Underbart väder vi har eller vad! Grillen e på

Svar på tråden Rumsren valp