• Anonym

Hur byta bransch?

Är anonym för att jag har ett vik på G och vill inte att ev. arbetsgivare ska "hitta" mig (om nån skulle bry sig vill säga)

Men hur 17 byter man bransch? Jag har gymnasieutbildning o kortare jobb inom vård & omsorg bakom mig, förutom ett tillfälligt jobb, inte inom vård o omsorg, men liknande... (som personlig assistent)
    Jag kanske är gnällig som ändå har chans att få jobb, men jag är trött på vården, vill jobba i butik eller någonstans man tjänar lite mer OB än 30 spänn... Andra halkar in på andra jobb, t.ex. kassajobb, lager, enklare kontorsjobb eller reception (okvalificerade jobb om man benämner dem så) medan jag är "dömd" till vården bara för att jag började med extrajobb där en gång i tiden... Visst, jag har ingen utbildning men jag kan lära mig!
    Jag söker och frågar men utan vana ger det inget... De enda som nappar är hemtjänsten.
    Ska utbilda mig senare men fram tills dess skulle jag gärna vilja testa någon ny miljö, få lite variation i mitt cv, byta bransch helt enkelt. Grämer mig lite över att jag tackade nej till ett restaurangjobb men tillfället var illa valt. Jag försöker bygga ut mig lite, ni vet - söka jobb som är "ungefär" det jag kan, för att sedan gå längre o längre ut på skalan och hitta nya andra jobb...
    Någon som har tips?
    Egna idéer jag har är att ta ett sådant där telefonförsäljarjobb då jag får erfarenhet av försäljning/telefon/kontor eller tigga till mig en PRYO på Konsum (gratis arbetskraft för att få kunskap... går det?) Det är bara det att det ser kanske inte så snyggt ut med 2 veckor telefonförsäljarjobb i CV...

• Svar på tråden Hur byta bransch?
  • Anonym (-)

Telesälj kanske inte är det roligaste, men jag tror inte du ska oroa dig för att det stör i ditt CV. Beror ju på hur du vill använda erfrenheten. Det krävs ju mycket mod och jävlar-anamma för ett sådant jobb och det är väl ingenting en framtida arbetsgivare tycker är negativt!

• Tessideluxe

Nej, du är väl inte dömd att jobba i vården bara för att du gjort det tidigare. Det gäller ju att du söker massor av jobb inom de yrken du vill jobba med, skaffar dig extra utbildning om det behövs och använda dina kontakter.
    Jag tycker inte du ska prya eller jobba två veckor någonstans för att få med det i cv:n, det ser INTE bra ut.
    Mitt tips är att söka söka söka jobb som du vill ha och hoppas att någon nappar på att anställa dig i en butik.

• Anonym (TS)

Mm, men jag menar att jag tror inte att jag skulle trivas med ett sådant jobb utan hoppa av så fort jag kan och det visar ju inte på "jäklar anamma" Skillnad är ju om jag hoppar av för att ett jobb börjar direkt... Vill bara ha något att skriva i CV som inte har med vård o göra...

• Anonym

Tessi: Det är tyvärr det jag försöker... Extra utbildning tror jag inte går nu eftersom jag planerar göra det senare, om jag inte skulle läsa en ekonimikurs för att få butiksjobb men det känns överambitiöst. Jag skulle gärna vilja att en butik nappade men det är just det de inte gör...

• Prisssan

Ta vikariatet, sök annat jobb under tiden. Sök, sök och sök! Kommer kännas bättre för dig om du har ett jobb medan du söker annat.

Lycka är ett val..
  • Anonym (TS)

Om inte på gymnasienivå men det vet jag inte om det är möjligt riktigt...

• Anonym (-)

Anonym (TS) skrev 2007-05-19 16:46:13 följande:

Mm, men jag menar att jag tror inte att jag skulle trivas med ett sådant jobb utan hoppa av så fort jag kan och det visar ju inte på "jäklar anamma" Skillnad är ju om jag hoppar av för att ett jobb börjar direkt... Vill bara ha något att skriva i CV som inte har med vård o göra...
    Jag har inte jobbat med telesälj, men som telefonintervjuare. Det tyckte jag var en tillräcklig utmaning. Och som du säger: man orkar inte så länge. Men nu några år senare är jag stolt att jag genomförde det och på arbetsintervjuer så har det tagits upp som något positivt. Jag säger inte att du SKA göra det, men du ska heller inte må dåligt om du bestämmer dig för att gå den vägen. Och som Cellisen säger: sök andra jobb under tiden!
  • Tessideluxe

Men är det inte viktigare att du jobbar med något som du tycker är kul, än att du jobbar med något för att skriva det i din CV?
    Hur många butiksjobb har du sökt? Har du sökt specifika butiksjobb eller alla butiker du kan komma på?

• Anonym (TS)

Sökt mestadels livsmedels, men även bemannade mackar och en och annan "vanlig" butik. Men utan rätt erfarenhet stryks jag, trots att jag hört att "all erfarenhet är bra"...

• Prisssan

Om man är arbetslös, kan man få hjälp av arbetsförmedlingen till prao plats. Men det är ju dumt att tacka nej till ett jobb (Vik) och gå på praktik, tycker jag iaf.

Du får ju bara akassa om du har praktik.

Lycka är ett val..
Svar på tråden Hur byta bransch?