• Maverich

Studerande, ska ni gå ur a-kassan?

Jag kommer att studera i minst två år till samt vara mammaledig mitt i utbildningen, så det dröjer säkert tre år innan jag är ute på arbetsmarknaden. Jag har varit med i a-kassan i många år men känner att med höjningen är det inte längre värt det.
    Om jag nu råkar bli arbetslös ett kort tag sen får jag väl se till att lägga undan en pott till det, men jobb finns det nog att få (bor i sthlm).

Gör jag rätt som går ur a-kassan? Hur tänker ni andra studerande som har varit eller är med i a-kassan?

• Svar på tråden Studerande, ska ni gå ur a-kassan?
  • blonde redhead

Har funderat fram och tillbaka men kommit fram till att jag kommer vara kvar i a-kassa.
    Är fruktansvärt irriterad och arg över höjningen, men samtidigt är en arbetslöskassa något man borde stödja och bevara och föröska behålla i ett land som är på väg att slopa det mesta. Går för många ur kommer den så småning om försvinna helt.

Sedan ser jag det som att om man skulle behöva akassa framöver och man har gått ur så måste man vara medlem och jobba i ett helt år innan man får ersättning igen, men är man med så behöver man bara jobba i ett halvår och det är enklare att få vik osv under ett halvår än ett år osv

• Maverich

Behöver man jobba ett halvår innan man får ersättning? Det gäller om man går med och sen börjar jobba va? Jag hade en fast anställning innan jag började plugga och vad jag uppfattade så har jag ingen karens kvar och får ersättning från dag 1 om jag blir arbetslös efter studierna.

Jag håller till viss del med dig men det är så vansinnigt mycket pengar på så många år jag studerar som jag kommer att betala a-kassan.

• blonde redhead

För att uppfylla en ny period måste man ju jobba ett halvår.

• Maverich

Jag har inte behövt ersättning på säkert 10 år, och det var över en sommar. Har inte koll på reglerna och vet inte riktigt vad du menar. Generad

• Alda

jag gick ur a-kassan. har tre år kvar på min utbildning och tycker att det blir aldeles för mycket pengar att betala till dem.

om jag skulle bli arbtetslös efter studierna har jag sparade pengar ett litet tag och så sparar jag 200 kr i månaden så på 3 år hinner det nog bli endel pengar jag kan använda då i så fall.

det blir ca 4440 kr om året att betala till a-kassan, aldelles för mycket!

• narie24

Maverich, jag är i precis samma sits som du. Jobbade heltid fram till jag började plugga. Har jobbat en del extra under tiden. Hur blir det om man är arbetslös när man kommer ut? Tänk om man sitter och betalar i onödan!!

• Laire

Vi hade tyvärr inte råd, men vi stannade i facket.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Hiker

När jag började plugga satt jag och lusläste reglerna för a-kassan för att se om det skulle vara lönt att fortsätta vara medlem, och kom fram till att det var det eftersom man kanske inte får ett jobb direkt efter examen. Nu lusläste jag reglerna igen och såg att det stod att man måste vara 25 år när studierna avslutas för att de ska räknas som överhoppningsbar tid! (jag kommer vara 23)

Är detta ändrat, eller hur kunde jag isf ha missat det när jag läste sist? Eller har jag missuppfattat? Känns ju lagom kul att ha betalat en massa a-kasseavgifter utan att kunna få någon a-kassa om jag blir arbetslös!!

• Hoppet och längtan

Jag har inte gått ur med tanke på att man måste varit medlem i 1 år och jobbat i 6 månader innan man kan börja stämpla igen.
    Visst att det är dyrt att vara med, men får man inte jobb direkt efter utbildningen så tycker jag att det är välinvesterade pengar.
    Man får ut ca 8000:- i månaden och är man då arbetslös i 3-4 månader så är kostnaden för a-kassan inte så stor egentligen.

• Nasse liten

jag har aldrig jobbat heltid. Men nu när jag har 1,5år kvar av plugget tänkte jag gå med i a-kassan öfr att försöka få in de sista sommarjobben

• Miss Lau

Jag valde att gå ur a-kassan när jag började plugga. Lusläste alla regler och kom fram till att jag förmodligen ändå inte skulle ha någon större rätt till a-kassa vid en ev. arbetslöshet.  Jag räknar med att få ett jobb, får jag inget inom det jag utbildar mig till så tar jag ändå hellre ett annat jobb än a-kassa.

• teddybjörnen fredriksson

Jag har valt att stanna kvar i akassan trots att jag egentligen inte har råd. Då jag har en påbörjad period så har jag, med dagens regler, rätt till A-kassa efter studierna ifall jag inte får något jobb. Då det är ont om PTP tjänster som jag behöver för att få min psykologlegitimation känns det tryggt att ha akassa ifall jag inte har någon tjänst direkt efter examen. Ingen vet ju vad som händer efter nästa val heller, det vore synd att förlora en intjänad period tycker jag. Men jag förstår de som gått ur - jag var själv frestad att göra detsamma.

• narie24

Om jag jobbat heltid innan i felra år har jag då alltså en intjänad period?

• Caza

jag har gått ur a-kassan efter att ha hållt på och betalat hela tiden jag varit student och föräldraledig, 4 år nu. Eftersom jag inte varit med i systemet under den tiden och det kommer att ha gått 6 år mellan jobben så får jag ingen a-kassa ändå. innan var det tydligen 7 år man kan ha varit ur systemet men nu är det 5 år. Så att få nyttja systemet som man har betalat till måste man ha utnyttjat det innan. Helt sjukt!

• teddybjörnen fredriksson

narie24, vet inte riktigt hur det är men jag tror att det är så. Har man jobbat i sex månader har man ju uppfyllt kraven för att få akassa. I mitt fall var jag arbetslös när jag började studera och när man har en påbörjad stämplingsperiod så kan man gå tillbaka till akassa inom en viss period utan att göra en ny anmälan. Jag kommer att ta examen innan den tiden går ut så eventuell tid det tar efter examen att hitta en PTP tjänst har jag med nuvarande system rätt att stämpla. Men visst känns det surt att betala så mycket under studietiden, studiemedlen är knappa ändå som det är. Men jag är samtidigt för feg för att gå ur. Jag tycker att studenter borde få någon form av lägre avgift.

• K L A R A

Jag räknade på att jag som har/hade (räknade från att de nya reglerna började gälla) två år kvar i skolan skulle betala in ca 8000:- till a-kassan. Det är ju vad en månads ersättning är värd om jag skulle bli arbetslös efter mina studier. Alltså tyckte jag det ändå är värt pengarna att vara med i a-kassan då det finns en risk att jag står utan jobb iaf en månad efter min examen.

• SVSH

Är i valet och kvalet om jag ska stanna kvar eller gå ur. När jag gick med i a-kassan arbetade jag med 80% omfattning men bara 6,5 mån, sedan började jag studera. Enligt informatören på a-kassan beräknas a-kasseersättningen ändå på 12 månader, vilket i mitt fall motsvarar 80 % av en 40%-lön. KUL!!

Svar på tråden Studerande, ska ni gå ur a-kassan?