• Annapann

London med 7-månaders. Vad ska jag tänka på?

Vi ska till London i juni och då är vår lille kille 7 månader. Jag är ganska oberest själv och vi har aldrig rest med honom. Vad ska jag tänka på? På flyget, där, matväg, bra att ha med etc.?
    Kan man använda kranvattnet där, tex? Kan man motverka öronont vid flygning? Alla tips mottages tacksamt! 

Stolt mamma till världens bästa Åke!
  • Svar på tråden London med 7-månaders. Vad ska jag tänka på?
  • Annapann

puff

• Karpet

Jag var i London i veckan med min 6½-månaders. Min man jobbade där under veckan så jag var själv med dottern. Det gick jättebra. Det som är svårt/omöjligt är att åka tunnelbana med barnvagn. Är man två så kan man ju hjälpas åt att komma ner på plattformen, men sedan är det absolut inte säkert att ni kommer att få plats på själva tåget med vagn. Nu åkte jag bara taxi när jag var där eftersom jag visste att det är nästintill omöjligt att åka tunnelbana själv med barnvagn och taxibilarna funkar ju jättebra med vagn. Du kör bara in vagnen med bebis i rakt in i baksätet och sedan kan bebisen sitta i vagnen under resan.

Kranvattnet är inte farlig men väldigt äckligt. Jag skulle själv inte dricka det och jag känner inte en enda Londonbo som dricker vattnet ofiltrerat.

För att motverka öroonont vid lyft och landning funkar antingen napp, ammning eller nappflaska. Om barnet dricker ersättning/välling ta med tetror. Barnmat/fruktpuréer osv finns massor att köpa av i mataffärerna där. Bl a Hipps. Mycket ekologisk barnmat också.

Det är ju inte så stor skillnad mellan England och Sverige så jag hade nog inte tagit med mig någon mer mat än vad ni behöver första dagen och ska ni vara där länge kan det vara en bra idé att köpa blöjor när ni kommer dit så slipper ni packa med det.

Har du fler frågor så svarar jag gärna.

• curry79

Undrar oxå, vi ska åka i juni med vår son som då är 5 månader...HAr varit emkt i london men aldrig med barn och har alltså inte tänkt på det från det perspektivet!

Finns Libero-blöjor där? Vore ju skönt att slippa släpa. Finns Nan ersättning (är ju Nestle så det borde väl finnas)?

Kommer ha vattenkokare på rummet. Men hur fräscht är det egentligen, kan man koka vatten t gröt i den??

Mkt frågor, hoppas det är ok att jag lånade din tråd Annapann!

• Karpet

Jag vet att de har pampers och Huggies. Vet inte om Libero finns.

Nan finns.

Vattenkokare finns oftast på rummen men inte alltid, det får du fråga ditt hotell om. Vi hade med flaskvärmaren som vi bara pluggade in i vägguttaget, i den värmde vi både barnmat, gröt och ersättning. Kom bara ihåg att köpa vatten på flaska. Om ni inte ska vara där så länge så är det kanske en bra idé att ta med ersättning på tetra, det finns att köpa där också. Fast jag såg inte nan på tetra däremot hade de sma, vet inte om det finns i Sverige med.

curry79 skrev 2007-05-21 10:12:41 följande:
    Undrar oxå, vi ska åka i juni med vår son som då är 5 månader...HAr varit emkt i london men aldrig med barn och har alltså inte tänkt på det från det perspektivet!Finns Libero-blöjor där? Vore ju skönt att slippa släpa. Finns Nan ersättning (är ju Nestle så det borde väl finnas)?Kommer ha vattenkokare på rummet. Men hur fräscht är det egentligen, kan man koka vatten t gröt i den??Mkt frågor, hoppas det är ok att jag lånade din tråd Annapann!
  • en blev två

Jag bor i Scotland och skulle råda att du tar med den allra minsta vagn du har. Kan vara svårt att få med sej vagnar in på fik och restauranger.
    Libero blöjor finns inte men det finns en mat affär som heter Tesco och deras blöjor (i alla fall byxblöjorna) är i stort sett likadana som Liberos.
    Som sagt tidigare, drick inte kran vattnet men koka i vattenkokare ska ju gå bra.
    Hoppas du får en bar resa, säg till om det är något annat jag kan hjälpa till med.

• Karinski

Bor i London och jag dricker alltid kranvattnet och det gor Noa ocksa som ar 9 manader.

Bussar gar bra med vagn, men undvik rusningstrafiken runt 17-18.

• Annapann
    curry79 skrev 2007-05-21 10:12:41 följande:
    Undrar oxå, vi ska åka i juni med vår son som då är 5 månader...HAr varit emkt i london men aldrig med barn och har alltså inte tänkt på det från det perspektivet!Finns Libero-blöjor där? Vore ju skönt att slippa släpa. Finns Nan ersättning (är ju Nestle så det borde väl finnas)?Kommer ha vattenkokare på rummet. Men hur fräscht är det egentligen, kan man koka vatten t gröt i den??Mkt frågor, hoppas det är ok att jag lånade din tråd Annapann!
    Låna på du! Det är bra med fler frågor!

Idag köpte vi en Akta Graco city sport som vi tänkte ha med oss på resan. Superlätt vagn och lätt att fälla i hop. Åke kommer att vara sju månader när vi är där, så det känns väldigt tidigt att ha honom framåtvänd, men det finns ju inga lätta vagnar som är vända emot en. Den här kan man i alla fall öppna suffletten (som myggnät) så att man ser ner. Tycker ni att det är dumt att ha honom framåtvänd?

Här kommer lite frågor:
    (en konstigt kanske, men jag är orolig) är barn "stöldbegärliga" där? Alltså, snor folk barn? Jag VET att jag är nojig. Men... Jag är det.

Kostar det extra att åka buss med vagn (vad kostar det att åka buss?)
    är det nåt speciellt man ska tänka på när man är där i uppförande? Eller är det som i Sverige? Jag läste nånstans att barn inte uppskattas på restaurang, tex.

Ge oss alla tips ni kan komma på! Jag har resfeber redan nu!
  • curry79

Annapann,

vi har oxå köpt en resevagn (babytravel clik-clak). Kommer alltså ha Hugo framåtvänd o han är endast 5mån. Gillar det inte direkt men vad gör man. Han ligger ju ner o man får väl skärma av m filt el liknande vid behov.

http://www.tfl.gov.uk/    se denna länk för info om transport (buss o tunnelbana m.m) Står nog priser där!

När det gäller uppförande så ska man framför allt vaar artig, säg "please" o "thank you" mkt så blir man vänligt bemött! Och träng er för allt i världen inte utan stå snällt i kö till, istort sett, allt! Barn o resturanger vet jag ej, undrar samma sak själv?

• utlandsmamma

Hej

Jag har bott i London i tio år, har nu tre barn här.

Vattnet kan man dricka, inget farligt alls! Visst kan man använda vattenkokaren till barngröten, är man orolig så gå till affären och köp kettle descaler som tar bort alla avlagringar.

Behöver inte vara mera oroliga i London än i Sverige att barnet blir "stulet", har inte hört det hända en enda gång här, fast man är väl aldrig "säker" vart man än är.

Buss kostar 2 pund om man köper biljetten dirket från automat eller från buss chaufören så att köpa "bus savers" är det bästa eller ett "oyster" card (om man nu kommer att komma tillbaka igen) då blir det mycket billigare, halv priset med oyster card.

Visst är barn välkomna på resturanger, mycket mera så än hemma tycker jag.

Ha en underbar resa, fråga på om ni vill veta mera.

kram
    anna

• curry79

Tack för alla tips (säger trådlånaren!)

• curry79

En fundering till...Vet att tunnelbanan är otroligt trång och inte har hiss mm (oftast) - men om man fäller ihop vagnen o har bärsele borde det väl gå?

• utlandsmamma

ja då går det super bra!! jag åker ofta tunnelbana med min vagn. Fast jag vet ju vilka stationer jag kan åka mellan för att det skall vara smidigt. Har en quinny buzz så den är klumpig inget att rekommendera om man inte "känner" till London. Jag brukade ha en liten lätt sulky med Lukas.

• utlandsmamma

Det är ju endast trångt på tunnelbanan i "rush hour" mellan 08.00 till 9.30 och mellan 17.00 och 18.00 annars behöver du inte fälla ihop vagnen.

• curry79

Nej det är ju sant, men lite folk är det ju alltid i london! Tänkte mest på det här m rulltrappor/trappor, kanske smidigast att fälla ihop vagnen ändå. Men det visar sig ju! Kostar det nåt för bebisar att åka tunnelbana?

• utlandsmamma

kostar inget för bebisar eller för vagn. Det är smidigt att fälla ihop vagnen, speciellt om man inte gillar att ta vagnen på rulltrappan. annars är det smidigt att ta bussen, vart i london skall ni bo

• curry79

vi ska bo på lancaster hall hotell, paddington/bayswater (craven terrace)

• Annapann

Tänkte bara påminna oss som ska till London att ringa Försäkringskassan och beställa ett sånt där sjukförsäkringskort som gäller inom EU. Det tar 1-2 veckor att få hem. Jag ringde nyss och beställde till hela familjen.

En annan grej jag tänkte tipsa om, om i alla fall vi ska ha, är ett Axel och Ida solskydd till vagnen. Funkar båda som skydd mot UV-strålning (som solskyddsfaktor 50) och hindrar insekter att ta sig in i vagnen. Då kan man strosa i godan ro utan att oroa sig för solen.

• curry79

oj tack för tipset, hade jag helt glömt bort! Ska ring fk nu!

Svar på tråden London med 7-månaders. Vad ska jag tänka på?