• gealach

Ringa hem till läraren (läs hela TS)

Jag som är lärare diskuterar ofta med kollegor om huruvida föräldrar får ringa hem eller inte.

Själv lämnar jag inte ut mitt hemnummer, och jag står inte i katalogen. Vill de ha tag i mig har jag e-post, röstbrevlåda på skolan och en jobbmobil, som jag stänger av när jag inte vill/kan vara tillgänglig. Jag anser att jag inte är svår att få tag i.

Visst jobbar jag hemma en hel del kvällar, men det betyder ju inte att jag alltid kan eller vill vara tillgänglig på telefon. En del kollegor har råkat ut för att föräldrar ringt hem sent på kvällar eller på helger.

Ni som har barn i skolan, hur gör ni? Och nu menar jag så klart inte om läraren sagt att det är OK att ringa hem, utan i andra fall. Tar ni för givet att läraren har ständig telefonjour hemifrån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-19 19:11:09:
    När jag pratat med utländska vänner blir de helt chockade över att svenska lärare tillåter att man ringer hem till dem. Det skulle aldrig hända i deras länder. Men i många andra länder har man ju också en annan respekt för lärare som yrkesgrupp, i Sverige ska man ju många gånger vara både extraförälder och kurator...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ringa hem till läraren (läs hela TS)
  • annikaloppan

Jag har inte barn i skolåldern. Men som jag minns, har jag aldrig ringt hem till en lärare.

◊ William 05 10 15 ◊
  • Gäspan

Jag har aldrig haft anledning att ringa hem till lärarna. Förstår inte varför ska man göra det? Men det är klart, om läraren är otydlig med sina gränser så finns det säkert föräldrar som utnyttjar det...Jag menar, man ringer ju inte hem till sin doktor eller advokat på kvällen?

• Emeraldy

Intressant att få veta vad folk tycker Jag är själv lärare och har fått telefonsamtal hem på alla möjliga och omöjliga tider. Många gånger handlar det dessutom om saker som lika bra hade kunnat tas på mail, eller att de hade kunnat ringa en klasskompis föräldrar.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • gealach
    Gäspan skrev 2007-05-19 18:59:50 följande:
    Jag har aldrig haft anledning att ringa hem till lärarna. Förstår inte varför ska man göra det? Men det är klart, om läraren är otydlig med sina gränser så finns det säkert föräldrar som utnyttjar det...Jag menar, man ringer ju inte hem till sin doktor eller advokat på kvällen?

Precis, det är det vi brukar säga också, inte ringer väl folk hem till tandläkaren eller bilmekanikern?

Sedan behöver man inte vara otydlig heller, tyvärr, det räcker att man står i katalogen.

Jag vet att min pappa ringde hem till min lärare ett par gånger när jag gick på mellanstadiet. Men han hade också sagt att det var OK, och lämnat ut numret.

När jag pratat med utländska vänner blir de helt chockade över att svenska lärare tillåter att man ringer hem till dem. Det skulle aldrig hända i deras länder. Men i många andra länder har man ju också en annan respekt för lärare som yrkesgrupp, i Sverige ska man ju många gånger vara både extraförälder och kurator...

• Familytime

Jag vill kunna få tag på läraren om det händer något som är skolrelaterat. Det kan handla om mobbning eller så, då skulle jag vilja kunna ringa läraren och fråga vad denna vet och inte angående eleven. Det förutsätter jag! Ofta får man ju reda på saker som hänt i skolan efter skolans slut och då vill jag kunna reda ut det om det är några frågetecken. Jag har ringt hem till lärare många gånger åt min styvson. Var väldigt glad över att ha ett hemnr till läraren, då styvsonen ljög så han trodde sig själv. Det var inte lätt att veta vad som verkligen hade hänt och inte alltid.

• gealach
    Familytime skrev 2007-05-19 19:05:53 följande:
    Jag vill kunna få tag på läraren om det händer något som är skolrelaterat. Det kan handla om mobbning eller så, då skulle jag vilja kunna ringa läraren och fråga vad denna vet och inte angående eleven. Det förutsätter jag! Ofta får man ju reda på saker som hänt i skolan efter skolans slut och då vill jag kunna reda ut det om det är några frågetecken. Jag har ringt hem till lärare många gånger åt min styvson. Var väldigt glad över att ha ett hemnr till läraren, då styvsonen ljög så han trodde sig själv. Det var inte lätt att veta vad som verkligen hade hänt och inte alltid.
    Hade du inte lika gärna kunnat ringa till skolan och prata med läraren där?
  • Familytime
    jenesaispas skrev 2007-05-19 19:06:44 följande:
    Hade du inte lika gärna kunnat ringa till skolan och prata med läraren där?
    Efter skoltid? Nej, det har jag aldrig kunnat, nån annan som kan det? De saker jag har behövt ringa till skolan om är allvarliga saker som behöver redas ut på en gång, inget jag kunde väntat med till dagen efter, precis.
  • gealach
    Familytime skrev 2007-05-19 19:08:12 följande:
    Efter skoltid? Nej, det har jag aldrig kunnat, nån annan som kan det? De saker jag har behövt ringa till skolan om är allvarliga saker som behöver redas ut på en gång, inget jag kunde väntat med till dagen efter, precis.
    Jag tänkte snarare på att du kunde ringt nästa dag. Nu kunde du ju tydligen inte det, så det var väl svar på frågan. Men jag är nyfiken på om läraren sagt att det var OK att ringa hem, eller om du letade upp numret och ringde ändå?
  • vadskajaghetadå

Nej, aldrig, jag ringer till skolan om det är något det har ingen jag känner vad jag vet om, gjort, det gjorde aldrig mina föräldrar.

v.6
  • HellviHumle

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att i lärarnas arbetstid så är det inräknat en viss tid för föräldrakontakt?

Svar på tråden Ringa hem till läraren (läs hela TS)