Någon som bor i Schweiz
Hej! Här är en till som bor i Schweiz, bor ungefär mellan Zürich, Bern och Basel, med make och två barn på 3 och 1 år.
Hej! Här är en till som bor i Schweiz, bor ungefär mellan Zürich, Bern och Basel, med make och två barn på 3 och 1 år.
Lindeli,
ja, vi trivs verkligen jättebra här i Solothurn. Jag tycker förvisso att alperna är något helt magiskt, det är en helt fantastisk syn de dagar det är så klart så vi ser dem härifrån, snöklädda och magiska, men Solothurn är också fantastiskt vackert.
Hör gärna av dig nästa gång ni far hitåt, vore trevligt med en kaffe eller så.
Du frågade om krippe; har själva inga erfarenheter av det, däremot går min äldsta i Spielgruppe 4 timmar per vecka, och hon älskar det. Däremot tycket jag att det var jobbig att lämna henne första gången, eftersom hon inte kan språket alls. Men det har aldrig varit några problem. Och hon snappar redan upp massor av språket. Riktig fasinerande!
Varför inte en svenskträff för oss på FL i Solothurn ...
Tuntalisa; jag har fått många kontakter med svenskar här i området. I familjerna är en av föräldrarna, antingen mamman eller pappan, svensk. Endast en av familjerna är "helsvensk". Det har varit mig jättevärdefullt att ha knutit dessa kontakter. Men innan vi flyttade så tänkte jag att jag skulle minsann inte bli en sådan som bara värnar som Sverige och som till varje pris skall umgås med svenskar, utan jag ville lära mig språket och träffa schweizare. Efter tre veckor här hade jag redan knutit kontakt med 3 svenska mammor och 1 svensk pappa... På något sätt kommer de kontakterna så lätt, man lär känna en svensk, som leder till ytterligare bekantskaper. Eftersom vi flyttade några månader innan jul så blev det rätt naturligt att vi träffade mycket svenskfamiljer på julfester och glöggfester. Låter ju som jag bara träffar svenskar, men så är ju givetvis inte fallet, men svaret på din fråga är absolut jakande.
Lindeli; vad roligt med besök från mamma. Min mamma har varit här i en vecka så tog avsked från henne i dag på flygplatsen *snyft* Hemlängtan till Sverige är alltid som starkast när någon från Sverige hälsat på och sedan åker hem igen. Vi har däremot bestämt oss för att stanna här hela sommaren, men så är vi ju i och för sig rätt så nyhitflyttade. När vi varit här längre längtar vi säkert efter Sverige med, men i sommar skall vi fortsätta att upptäcka Schweiz tänkte vi.
Är imponerad över dig som lämnade tjejen på krippen redan första dagen, det tog mig några gånger innan jag vågade lämna äldsta tjejen på spielgruppe. Min nervositet var dock helt obefogad; tjejen stormtrivs på sin Pingu (som hennes grupp heter).
Hade tänkt att åka till Kandersteg och vandra i morgon. Men vädret verkar inte bli så bra, verkade vara bättre hos oss. Både jag och maken inhandlade nya vandrarkängor idag och är jättesugna på att prova dem. Får väl kolla väderkartan och åka dit vädret verkar bäst. Eller också så slutar det med att vädret trots allt är bäst på hemma plan så det blir vandring i Jurabergen i stället.
Ha en fortsatt trevlig pingsthelg allihop!
Kram
Kram
Ja, träff i Solothurn skulle vara jättekul. Augusti skulle fungera för mig med, dock helst typ i mitten. Första två veckorna kommer svärföräldrarna och sista veckan är vi i Italien. Men i övrigt skall nog inte vara några problem.
För det finns inte utrymme i juni...? Är ju evigheter till augusti och det vore ju så kul att träffas nu när vi fått lite kontakt.
Lindeli; oj vad festligt med massa snö. Vi kommer från småländska höglandet i Sverige där vi normalt sett har snö på vintrarna, men här i Solothurn hade vi snö totalt 2 dagar på HELA vintern, så jag skulle gärna ta en sväng till alperna i helgen för att njuta lite av snön.
Hörde förresten av grannen att Jungfraubahn stängdes i går? pga snöovädret och att 400 personer "satt fast" uppe på Jungfraujoch! Har du hört något hur de gick för dem, när de kom ner? Det är ju liksom inte jätteenkelt att övernatta där uppe!
Det blev inte så mycket av vandring. Kollade kameran från Weissenstein och man såg inte ens marken nedanför, däremot massa regndroppar på kameran. Det klarnade förvisso upp på eftermiddagen, men då hade vi redan bestämt att vi skulle gå en bit i skogkanten på Jura till en av oss ännu oupptäckt lekplats i skogen. Så det blev en promenad dit, lek och tillbaka. Lilltjejen i bärstolen och stortjejen knatade på i rask takt. Så även den eftermiddagen blev räddad.
Tuntalisa; talar tyska... hmmm, ja, försöker i alla fall. Försöker återuppta min skoltyska, men det är inte jättelätt i detta land, med tanke på den schweizertyska dialekten... Varje gång jag ringer ett samtal, frågar någon i affären något eller på något annat sätt har kontakt med någon person jag inte kännerså svarar personen i fråga i princip ALLTID på schwyzerdütch. Och jag kan inte förstå varför, och förstår inte vad de säger utan måste alltid ursäkta mig och be att de tar det igen, fast på hochdeutch. Jaja, så småningom kanske jag lär mig förstå språket, även om jag själv inte kommer kunna tala det.
Maken jobbar sent i kväll och barnen är i säng så nu skall jag passa på att bara sätta mig med en god bok och njuta av stundens tystnad.
Ha det så gott tills nästa gång.
Kram
Hej hej
Jodå, är kvar, men knappt med huvudet över ytan . Nej, riktigt så illa är det inte men det har varit en vecka av konstanta sjukdomar.
Började förra onsdagsnatten när stortjejen fick jättehemska hostattacker. Hon har sedan 6 månaders ålder astma så både hon och vi är vana vid hosta, men detta var något helt annat. Sökte läkare på morgonen och det visade sig vara pseudokrupp. Fick medicin och trodde allt var väl. Tills nästa natt; hon hostade än värre och kräktes 7!! gånger. Nytt läkarbesök, med bättre mediciner som rådde bot på kruppen. Men samtidigt slog förkylningen till och därmed astman som gör att hon hostar pga av det. Samtidigt blir också lilltjejen förskyld.
Vi hade planerat att åka till Wallis över helgen. Barnen var på morgonen pigga så vi tänkte att vi åker (givetvis med dotterns astmamedicin i beredskap...), tyckte inte att en förkylning var orsak nog att ställa in en planerad resa. När vi kommer till Bern börjar lilltjejen hosta, och hosta, och hosta. Och helt plötsligt kaskadkräks hon, 3 gånger kommer det hur mycket som helst. Svänger av vid närmaste avfart och får ut tjejen. Överallt är det spy, tröjan, byxor, bilbarnstol, inne i bilbarnstolens alla springor, i bilen - överallt. Vad gör man? Ja, vi måste ju köra hem, vilket inte är världens mest angenäma resa, med allt som hänt och 30 minuter bilresa hem. Antagligen var hon slemmig i halsen av förkylningen och framkallade själv kräkreflex när hon hostade. Och på kvällen fick hon 40 graders feber, somnade kl. 17 i sängen och vakande först på morgonen därpå.
Så dagarna efter detta har varit rätt intensiva med två mer eller mindre sjuka och gnälliga barn... Verkar dock vara på bättringsvägen, men det tar på allas krafter.
Har en stor tjej som nu pockar på mammas uppmärksamhet och vill att vi skall leka bara vi medan lillasyster sover sin välbehövliga middagslur.
Återkommer när allt stabiliserat sig ytterligare...
Kram
Hej hej
Jättetyst i tråden. Vart är alla? Här är läget ungefär oförändrat. Barnen har åkt på en jättelångdragen förkylning som fortfarande sitter i, inte bara lite grann utan riktigt ordentligt. Och idag, ca 1 ½ vecka efter utbrottet får lilltjejen feber. Hade i och för sig bara 37,7 men var jättehängig och sover sedan drygt 2 timmar tillbaka. Hon brukar nöja sig med 30 minuter per dag annars, så uppenbarligen är hon inte pigg.
Hur blir det med träff i sommar? Skulle det vara kul att träffas både juli och augusti? Eller blir det för mycket? Jag är här hela sommaren och skulle tycka det vore jättekul med en träff, gärna i juli också.
Vad tycker ni andra?
Kram
Hej Tuntalisa,
kul att höra från dig. Ja, lite långdraget med förkylningen... Men tjejen har vaknat nu och verkar vara lite piggare, så sömnen gjorde nog gott.
Ja, du har ju en bra bit att åka, men det vore som sagt jättekul med en träff. Skall vi ta oss friheten att fundera lite på datum? Vad passar dig?
Kram
Hej igen
Givetvis kan vi träffas på "neutral mark", så att ingen behöver sitta jättelänge i bilen. Förslag på mötesplats? Helgen 21-22 och 28-29 har vi inget inplanerat (måste dock dubbelkolla med maken först). Vad tänker vi oss? Bara mamma-barn-träff, eller hela familjen? För min del ser jag gärna att hela familjen åker. Att åka en bit med barnen själv i bilen drar jag mig för. En timme är väl ok, men längre kör jag ogärna själv. Dessutom vore det kul att träffa hela era familjer. Och då är det ju egentligen helgerna som återstår.
Lilltjejen står och rycker i sin vagn och vill ut och åka så vi tar och går ut en sväng. Hon älskar sin vagn och idag, när det lite extra gnälligt med feber, är det skönt att hon visar att hon vill åka i vagnen.
Kram så länge.
Hej hej hallå.
Vad kul att vi blir fler och fler som skriver i forumet, även om det blir lite tyst emellanåt... För min egen del beror tystheten på att det varit lite fram och tillbaka med huruvida vi får besök helgen 21-22:e juli. Mina föräldrar och syster kommer ner i veckan innan och som sista budet lyder så stannar de även över helgen. Så jag får nog dra mig ur eftersom jag såklart gärna ser att de stannar så länge de har möjlighet.
Så oavsett om det blir något av träffen i juli eller inte så hänger gärna jag på en träff senare.
Lindeli; förstår av ditt inlägg att du njutit av mammas närvaro. Visst är det underbart när de nära och kära är på besök. Och såååå jobbigt när de sedan åker. Sist vi hade besök här så var det svärföräldrarna, och när de åkte så stod både jag och dottern på 3 år på perrongen och lipade i kapp. Stackars lilltjejen på 1 år förstod inte riktigt vad det var som hände och blev alldeles förskräckt.
Bis später!
Hallååååå ! *orden ekar i den tysta tråden*
Hur är det med er alla svenskmammor? Här är allt bra, men vädret gör mig lite konfys... Har aldrig varit med om ett så skiftande väder som den senaste tiden. Och jag tycker att det här växlande vädret gör mig rätt trött. Och när lilltjejen dessutom trotsar mig hejdlöst, ja, då är det lätt att höja rösten onödigt mycket mot henne.
För trotsar, det gör hon! Visst har äldsta tjejen också trotsat i sin dag, men lilltjejen tar alla pris. Och det som gör mig så arg är att hon är så utstuderad, hon vet precis vad hon inte får göra och gör givetvis så. Efter att ha börjat i sansad ton och säga till henne, övergår det till aggressivare röst och när hon fortsätter och dessutom hånskrattar mig rakt upp i ansiktet, lyfter jag in henne på sitt rum för att få henne på andra tankar. Är det så att hon märker att jag är arg på henne, skrattar hon "under färden" till rummet så hon håller på att storkna.
Låter kanske inte så farligt, men med samma sak 10 ggr per dag, så tar det rätt mycket på krafterna. Det går liksom inte att lämna henne en sekund utan att hon hittar på bus. Och där hånskrattandet mot mig när jag försöker visa henne tillrätta...
Eller gör jag tokfel?! Hur hanterar ni era små när de trotsar? Hon är ju trots allt bara drygt 1. Det är mycket lättare att hantera stora tjejen på 3, för henne kan jag ju prata med och genom samtalet få henne att förstå hur man skall göra.
Angående träff, jag säger som Lindeli, en träff i augusti eller september skulle passa oss bra. Vi kommer få några besök även i augusti, men i september blir nog allt mycket lugnare.
Vad säger ni?
Ha det så gott och hoppas att ni inte regnar bort.
Kram
Hej
Hade precis skrivit ett långt inlägg med svar på diverse frågor när lilla tjejen kommer in i kontoret och helt frankt går fram till hårddisken och trycker på avstägningsknappen!... Helt svart i rutan... Så jag gör ett nytt försök att "återskapa" mitt meddelande ur minnet (med dottern på säkert avstånd den här gången )
Mamba; låter spännande med intervjuen. Vi flyttade själva hit till CH med två barn på 2,5 år och 8 månader så undrar du något hur det är att flytta med barn i den åldern så är du välkommen att höra av dig.
Angående språket, så upplever jag att många säger "nej, jag kan inte engelska" och så pratar de på jättebra i alla fall, så de flesta verkar kunna engelska rätt bra.
Sedan vill jag inte göra dig besviken angående dina tyskakunskaper, men schwyzerdütsch är HELT annorlunda än hochdeutsch, som jag antar är vad du läst i skolan. Jag hade också skoltyska med mig och trodde att jag skulle klara mig galant på det, men icke. Efter 8 månader här förstår jag fortfarande oerhört lite när någon tilltalar mig på deras dialekt. Visst förstår jag ord, men absolut inte sammanhanget. Och måste alltid be dem prata hochdeutsch med mig i stället.
Angående direktflyg, precis som Minialp säger så flyger City Airline (SAS-partner) direkt Gbg- Zürich. Jättesmidig och bra. De har precis gjort om sin flygtabell men flyger bara en gång dagligen. Dyrare, visst, men flyger man själv med två små barn så betalar man gärna lite extra för att slippa mellanlanda i Köpenhamn
Kram
Hej igen
Jag bor i Solothurn, Schweiz vackraste barockstad Här är verkligen jättevackert. Här bor jag med man och två barn sedan förra året, så vi känner oss forfarande rätt nya på området, men ändock med mycket nya erfarenheter.
Absolut, kommer du att klara dig bra med tyskakunskaperna i precis det du skriver. All skrift är ju på tyska, dvs skyltar, tidningar, de flesta barnböcker, de flesta TV-kanaler, radiokanaler (finns vissa sch.tyska TV- och radiokanaler, ett bra sätt att lära sig språket )
Jag stormtrivs här med barnen. Hade vi bott i Sverige skulle jag jobbat nu, och visst är det ett helt annorlunda levnadssätt här jämfört med i Sverige. Men jag älskar landet. Visst, det tog jättelång tid att landa och det har varit JÄTTEjobbigt stundtals, men vart i världen är det roligt och bra jämt (dit skulle gärna jag flytta )
Vi har också med vår syskonvagn och jag skulle inte ta den i kollektivtrafiken. Nu bor vi mitt i stan och behöver inte åka kollektivt så mycket, men visst, jag åker tåg och buss med barnen ca en gång i veckan och tar alltid med minsta möjliga, som "mest" den enkla sittvagnen till lilltjejen men helst bara bärsjal eller bärstol. Folk är vänliga och hjälper gärna till, men det är ofta trångt om plats.
Hej
Kul att vi blir fler svenskar. Var på H&M idag och träffade en norsk tjej som jobbar där. Vår äldsta tjej sken upp när hon hörde mig prata svenska.
Åter här på FL igen efter en underbar vecka och helg i alperna. Har varit ute och vandrat så fort tillfälle har getts. I går provade vi på riktig bergsvandring med barnen. Gick jättebra. Vi började på 1458 möh, gick upp till 1700 möh. Kanske inte låter så mycket, men en stigning på 200 m känns rätt bra i benen (särskilt med en 1 ½ åring på ryggen). Men den stora prestationen står vår 3 -åring för som gjorde stigningen HELT själv. Frågade i och för sig rätt snabbt om hon fick sitta på pappas axlar men vi förklarade att det var så brant att det kunde vara farligt att sitta på axlarna, och hon köpte det och gick hela vägen själv.
Så nu är vi tillbaka i vardagslunken. Längtar redan tillbaka. Det som är så underbart är att även barnen går in i ett lugn när vi är där. Antagligen känner de att jag och maken är helharmoniska och därmed influerar dem.
Hej igen
Här blir det inte så mycket firande. Maken jobbar idag (amerikanskt ägt företag och amerikanarna vill ha sitt månadsbokslut oavsett om det är feiertag eller inte...). Men vi skall i alla fall grilla lite tillsammans i kväll och sitta på vår takterass och titta ner mot stan på fyrverkeriet som hålls där.
Helt OT: klippte lillstumpan i går, för första gången. Och oj, vad stor hon ser ut helt plötsligt. Genom att få bort de tunna långa topparna fick hon helt plötsligt en frisyr och massor av hår.
hörs senare!
Eftersom jag inte kan tillföra så mycket i diskussionen om Zürich så har jag startat en ny tråd om en ev. träff i Schweiz i höst. Vi var ju några som funderade på att försöka träffas och tänkte därför spinna vidare på den idén
Här är tråden:
www.familjeliv.se/Forum-3-45/m23523685.html
kaj04;
läste att du tidigare skrivit om Street Parade som är i helgen. Vi har besök från Sverige denna helgen och hade planerat att åka till Zoo i dag, men när jag läste morgontidningen stod det lite om paraden och tänkte bara höra med dig, är det överhuvudtaget att tänka på att åka till Zoo en dag som denna? Antar givetvis att folket är mitt i stan, men kan också tänka mig att med miljoner besökare så blir hela stan som en propp.
Loggar du in under förmiddagen får du jättegärna höra av dig.
Kram