• La lune

Någon som bor i Schweiz

Ellan03: Det är så väldigt olika med vilken typ av försäkring man väljer, hur hög självrisk ni vill ha, vad ni vill ha inkluderat osv. Tex. ibland så betalar företaget en del. Vi har en av de billigaste försäkringarna och med hög självrisk och vi betalar ca 200CHF per månad/person, vilket är ungefär 1200 kr, kanske lite mindre. Vet inte om någon annan här, har något annat exempel.
    Det är dyrt, men sjukvården är verkligen toppen. Känner mig väldigt nöjd o trygg.

Hm..vet inte om du är nöjd med svaret... Men som sagt, det är olika från fall till fall.

• La lune

Bra! Tänkte bara tillägga att så fort man vill ha lägre självrisk så stiger månadsbeloppet betydligt! En kompis till mig de betalar 500 CHF/månad, vilket jag tycker är på tok för dyrt!!

• La lune

Hejsan schweizmammor! Jag har en fråga angående magknip hos små bebisar. Min dotter är tre veckor och har börjat få ont i magen under de tidiga morgontimmarna. Hon ligger då och kvider o gnyr o "pressar", det kan hålla på i timmar. Hon skriker inte, men det verkar väldigt obehagligt, hon får inte ut några gaser alls. Jag har provat massage o det hjälper till viss del, men inte helt.
    Jag läste här att Flatulex skulle vara motsvarigheten till Miniform, är det på recept eller? Funkar det bra, någon som provat? Eller finns det något annat ni kan rekomendera för att få bukt med gaser? Vore väldigt tacksam!!

• La lune

Tack för tipsen! Ja vi har provat fänkålste, jag har druckit det varje dag sen jag låg på BB och Kenzie fick det där oxå, men hon grinar illa åt det!
    Jag ammar och har den senaste veckan inte ätit några mjölkprodukter, det har faktiskt blivit lite bättre av det.
    Vi köpte Flatulex igår och i natt var hon redan mycket bättre! Istället för att ligga o gny o dra upp benen i timmar utan att kunna lätta på trycket, så var hon bara orolig i ca en halvtimme i natt och sen släppte allt på en gång
    Ja jag hoppas oxå att det bara är en kort fas som det kommer vara så här, det är ju trots allt ganska lindrigt, hon skriker ju inte, men om man kan hjälpa henne på nåt sätt så gör jag ju gärna det!

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz