• kaj04

Någon som bor i Schweiz

hejsan! har oxå lyckats hitta hit!

jag bor i niederweningen utanför zürich, nästan kanton aargau med min sambo o en liten kille på 2.5 år. har bott i schweiz sedan 1992 när jag kom hit som au pair (som så många andra Flört).

alltid lika roligt att hitta andra svenskar!
    kram!

• kaj04
    Minialp: jag jobbade inom restaurantbranschen ända fram till min son föddes o sen dess har jag varit "lyxhustru"Flört. jag gick hotell- o restaurantutbildning här i zürich 1994-95 o fick sedan arbetstillstånd (det behövdes på den tiden). inom denna bransch har det aldrig varit problem att hitta jobb, så jag har kommit runt lite i schweiz.

Tuntalisa: älskar ticino!!! var är du någonstans? jag gjorde min praktik i Bogno (Val Colla) utanför Lugano. underbar liten håla med ca 100 invånare men ett hotell! Ascona är ju inte heller helt fel o nu på semestern fick vi upp ögonen för Menaggio. är ioför sig redan italien, men vid comosjön strax efter gränsen Gandria. mmmmmm... har ni oxå sånt här underbart väder just nu?
  • kaj04
    Minialp: jag kommer definitivt att börja jobba igen. restauranter finns det ju gott om här! men just nu är det billigare att vara hemma med yannick, dagis här är inte billigt!! o jag njuter av varje dag som går med en fantasirik son med tokiga idéer. ena dagen pippi andra dagen en lampa...Glad

med språket antar jag att du menar schweizertyskan. den är speciell, men det finns kurser i det oxå!
  • kaj04
    Minialp: allting går bara man vill... prata prata prata o va inte rädd för att göra fel! har du tänkt att lära dig "riktig" tyska först? när har du planer på att komma ner?
  • kaj04

Hej Mamba!

Zürich är jättevackert, framför allt på sommaren! din man har prickat in rätt helg! stannar han över helgen får han uppleva ZüriFäscht som är en jättestor fest i Zürich med tivoli o marknad o öltält etc. Fredag o lördag kväll klockan 23 kommer det att vara fyrverkerier över Zürichsjön med musik till (klassiskt o rock). det räknas med ca 2 miljoner besökare o vackert väder!

vilken firma är han på intervju hos?

jag bor lite utanför zürich (ca 40 minuter) o trivs jättebra. sen jag fick barn (dec 2004) har jag varit hemma, för dagis är inte så bra uppbyggt som i sverige med få platser o ganska dyrt. svenska kyrkan har verksamhet för barn, sånggrupper o även miniorer o barntimmar. Hur gamla är dina barn?

zürich har ett stort fint zoo o även in-door-lekhallar när vädret är dåligt. 2 IKEA med allt man kan längta efter när man har varit borta länge ifrån Sverige.

om du vill kan du titta in på hemsidan svenskamammor.com. det är en hemsida för oss mammor som bor utomlands o jag håller precis på att få igång schweiz sidan för det är rätt så lugnt där tyvärr. vill du veta mer kan du skriva till min inbox oxå.

kram

• kaj04

hej på er!

sitter här med en 2,5 åring i knäet o försöker skriva.

jag flyger alltid till stockholm, men jag tror att Fly Nordic flyger Gbg-Zürich. ska till sverige på torsdag med killen o då flyger vi Air Berlin för första gången. bokade redan i mars o flyger verkligen billigt!

från i höst kommer Ryan Air o flyga mellan Basel o Stockholm. det är oxå billigt har jag hört.

språket ja! med högtyska klarar du dig ganksa hyfsat, som barbafin skrev är ju TV, Radio o skyltar på "normal" tyska o de flesta schweizare kan ju prata om man ber dom. dialekten är ju olika lite vart man kommer, men i zürich är den nog lite lättare än ute på landet (appenzell tex). det finns många schweizare som inte kan engelska, det är först nu det börjar bli obligatoriskt i skolorna. migros klubschule erbjuder många kurser i bla schweizertyska. det blir nog inga problem ska du se!

syskonvagn är ju bra, men det är trångt på bussar o spårvagnar, skulle satsa på en vagn med buggyboard för Isak eller bärsele.

svenska kyrkans verksamheter för mammor o barn är verkligen toppen o det kan jag rekommendera. ligger själv i startgroparna för att dra igång mammagrupper genom svenskamammor.com, men det får bli efter min minisemester i sverige. kommer definitivt att rapportera till er här inne då, för vi letar efter fler svenska mammor.

vilken firma är det din man har varit på intervju hos? nyfiken...

ska se om killen sover lite nu. kram på er!

• kaj04
    mamba: Phil&Teds syskonvagn är väldigt populär här hos mina väninnor som har 2 barn. den tar mycket mindre plats o är smidig att köra.

mataffärer finns det gott om: Migros, COOP eller Aldi från Tyskland (typ Lidl). Maten är dyrare än i Sverige, men så tjänar man ju mer här oxå. Speciellt fisk o skaldjur är otroligt mycket dyrare här - njut av det så länge du kan, du som bor på västkusten!

kycklingfilé finns även här... jag tror att det bara är falukorv som jag har svårt att hitta (förrutom välling)Glad.

är du nyfiken kan du ju kika in på www.migros.ch så ser du vad det finns att köpa.

det är klart att det blir en omställning, men nu vet du ju att du inte är ensam här!
  • kaj04
    Mamba: jag hämtar välling varje gång jag är i sverige, låter alla som kommer på besök som kan ta med välling ner ta med det, ber mamma skicka sverigepaket fullt med välling o i värsta fall kan man köpa över internet, men frakten blir dyrare än att be någon hemma att skicka.

det finns massor med goda korvar här! min mamma älskar att grilla korv här för vi har så stort urval av korv. det blir nog inget problem! min kille äter bara makkaroner, så jag har inte svårt att hitta mat världen över...Flört
  • kaj04

tja välling är en sällsynt vara... men vad jag har förstått så finns det bara i sverige! nästa gång jag får barn (om det blir något) så ska jag INTE ge välling utan försöka pyssla ihop en annan variant av schweiziska pulver o mjölk!!!

Tuntalisa: var i Lugano bor ni? mitt i stan eller lite utanför? är nyfiken eftersom jag tycker så mycket om Lugano o tillbringade en väldigt roligt tid av mitt liv där nere.

• kaj04
    Mamba: det finns alla möjliga pulver på apoteken här nere med majs, havre, eller annat som gör mjölken lite tjockare. har som sagt inte provat det själv ännu, men skulle nog inte börja med välling om jag fick ett barn till.

Minialp: det har blivit mycket lättare med arbetstillstånd sen schweiz är med i avtal om schengen. har du en utbildning som är godkänd här o ett jobb inom vården så ska det inte vara några problem. det blir språket du får jobba på mest antar jag eftersom det blir tyska inom vården. det söks nästan alltid personal till sjukhus här, vad har du för utbildning sen förrut, sjuksköterska? kolla med arbetsförmedlingen i sverige, dom vet en hel del om att jobba utomlands o sen kan ju din kille kolla upp det här nere.
Svar på tråden Någon som bor i Schweiz