• Ain

Någon som bor i Schweiz

Hejsan

Jag bor nästan i Schweiz. Bor 5 minuter fran gränsen till Geneve, och jobbar inne i Geneve. Tidigare bodde jag i Bern. Har bott 1.5 ar i Bern och nästan 6 ar i Geneve. Vad tiden gar!

Jag och min man (som kommer fran Vorarlberg), väntar vart första barn i November. Sa det är ju lite spännande

Hemma pratar vi för tillfället tyska, men när bebisen kommit ska jag försöka prata svenska och sa far min man prata tyska. Det är tur att vi bada tva pratar varandras sprak. Och sa far väl franskan komma genom skolan. Hur gör ni med spraken?

• Ain

Minialp: Jepp, svenska kyrkan har en hemsida. mypage.bluewin.ch/a-z/Svenska_kyrkan/

Jag bor som sagt var i Geneve, och jobbar sedan lite mer än ett ar pa ett hmm... stort softwareföretag, utan att nämna nagra namn. Fast jag har bott här i 5 ar nu, eller är det 6? I början gick jag kurser i franska eftersom jag haft tyska i skolan, och sedan sa sysselsatte jag mig själv, bla genom att ta en distanskurs i Statsvetenskap.

Du kommer säkert att lära dig tyska. Om du inte kan tyska sedan innan kommer du säkert automatiskt att prata dialekten. Den är inte sa svar som man kan tro. bara man vänjer sig vid alla konstiga Ch ljud

• Ain

Minialp:

Jag hade tyska i skolan, men hamnade i Geneve Sa det kan bli.

Jag pluggade 1.5 ar i Bern först. Det var da jag lärde mig Berntyska. Det tog ungefär ett halvar, men sedan tyckte jag att jag förstod ganska bra.

Sedan akte jag tillbaka till Sverige och träffade min blivande man. Han kommer fran Vorarlberg i österrike (precis bredvid Liechtenstein). När vi bada var klara med studierna flyttade vi till Geneve för att han fick doktorandplats pa det europeiska kärnforskningsinstitutet CERN. Och sedan blev vi kvar. Det var ju lite dumt med spraket, men numera funkar det med. Det är ju inte det allra lättaste att flytta till en stad där man inte alls kan spraket, men jag tycker det gör livet lite mer spännande Och Schweiz är ända ett land där det gar att klara sig även om man inte kan spraket till en början.

• Ain

Minialp: Hmm, det är ju problemet med arbetstillstand. Jag vet faktiskt inte riktigt hur lätt det är numera. Min man jobbar pa en internationell org. sa jag far automatiskt tillstand. Men om du har ett yrke som är efterfragat (inte sa manga som jobbar inom det) sa ska det inte vara nagot problem.

Sedan ska väl din utbildning vara godkänd, men det maste ju vara ganska lätt att kolla upp.

Tuntalisa: jag köper ocksa alltid med mig en massa saker när jag aker till Sverige. Smagodis, sirap (livsviktigt kring jul ) och odense nougat... Men varför köper du strösocker? Det schweiziska sockret är väl ok?

• Ain

Minialp:

Jag jobbar som chefsassistent pa ett stort internationellt företag. Det är ganska kul, och passar mig eftersom min franska visserligen är ok numera, men inte superbra heller.

Haha, vad jag sökte efter pärlsocker när jag bodde här första gangen, i Bern. Tillslut hittade jag det pa Globus. Nan specialavdelning tror jag och himla dyrt Men det var typ 8-9 ar sedan, sa nu kanske det är lättare att fa tag pa. Har faktiskt inte ens sökt här i Geneve. Kör pa bullar utan socker!

Jag handlar bade i Schweiz och Frankrike. Vissa saker, som tex bakingredienser är oftast billigare i Schweiz. Men kött och andra matvaror är billigare i Frankrike. Fast jag litar lite mer pa maten i Schweiz... Och chokladyoghurten fran Migros är jag helt sald pa, sa den maste ju bara inhandlas

• Ain

Jo, med min chef pratar jag engelska och med resten i mitt team ocksa engelska eftersom de är i USA. Med de pa kontoret franska och med huvudkontoret i Zürich tyska

Vi har ingen företagsvard, jag tror inte att det är speciellt vanligt här. Men jag kanske har fel. Man väljer själv vilken sjukförsäkring man har. Men jag tror att vissa företag kanske betalar en tilläggsförsäkring sa att man kan ga till privata sjukhus. Den kan man annars betala själv. De flesta jag känner pa jobbet har en sadan.

Eftersom min man jobbar pa en internationell organisation har de en egen sjukkassa, som inte är schweizisk eller fransk. Därför har jag ocksa möjlighet att välja den. Den är väldigt bra, för de betalar tex glasögon, kontaktlinser, privatläkare osv. Visserligen är varden i Schweiz generellt väldigt bra, även om man bara har grundförsäkringen. Men det är helt klart inte helt fel att ha en extra försäkring.

• Ain

Hmm, mitt inlägg försvann. Prövar skriva ett till sa far vi se om det blir dubbelt

Här i de sydvästra delarna har vi väldigt varmt ocksa. Fast idag tror jag att det är lite mindre varmt. Kan inte sova pa nätterna för att det är för varmt. Som tur var har vi luftkonditionering pa jobbet. Det är skönt.

I kväll ska vi till IKEA för att köpa lite bebissaker. Det ska bli kul!

• Ain

Hejsan! Nu lyckades jag än en gang fa mitt inlägg att försvinna Och jag ska jobba pa ett dataföretag jaja...

Tuntalisa: jotack jag mar bara bra. är lite mindre trött nu än jag var i början av graviditeten, men förra veckan när det var sa varmt var det ganska jobbigt. Tur iaf att vi har luftkonditionering här.

Jo, jag har tänkt försöka handla det viktigaste iaf. Typ lite bebiskläder (köpte första bodyn i helgen, eftersom det var rea), lite blöjor och sadär. Och sa blir det val lite "onödigt" ocksa eftersom det är sa gulligt. Det känns som att jag hellre inhandlar saker till bebisrummet innan bebisen kommit, även om det ocksa känns lite konstigt innan den kommit. Men nu har jag ju fortfarande ork och det känns kul. Jag kanske blir jättetrött i slutet och da är det ju inte lika roligt att handla.

Ja, jag bor ju inte heller sa himla nära alla andra i tyska delen

Grattis Mamba! Kul att han fick jobbet! Och ni ska flytta sa snart ocksa!

Angaende lön och kostnad i Schweiz: Jag tyckte ocksa att det var jättesvart att veta vad jag skulle begära. Det kändes som att man begärde hutlöst mycket, bara för att efterat upptäcka att man kunde begärt ännu mer
    Datakillarna pa jobbet (ok, det är ju inte samma bransch men ända) tror jag tjänar runt 8-9000CHF i manaden, men da har de ocksa bonus en gang per ar och den kan vara uppemot 50 000-60 000 CHF den med...
    Kan tyvärr inte riktigt jämföra med mitt jobb, eftersom det inte alls är i samma genre, och inte heller min mans eftersom han jobbar pa en internationell org, och där är lönesättningen och förmanerna väldigt annorlunda.

Mat och kläder tycker jag inte är sa jättemycket dyrare i Schweiz än i Sverige. IKEA och H&M är inte speciellt mycket billigare i Frankrike där jag bor än över gränsen. Mat är ofta billigare i Frankrike än i Schweiz, men a andra sidan är ju Frankrike billigare än Sverige ocksa.

Boende är däremot ganska dyrt. Och vill man ha barnen pa dagis är det ocksa himla dyrt. Jag skulle rada er att surfa runt lite pa nätet för att fa en uppfattning om vad det skulle kosta att hyra en lägenhet/hus. Antar att ni inte tänker köpa om ni inte tänkt stanna längre tid. Att hyra ett mindre hus i omradet jag bor (Frankrike sa det är nog billigare) kan ga pa 15 000kr i manaden eller nat. Kanske mer tom om man vill ha ett lite bättre hus.

Jag var skriven i Sverige i ett par ar trots att jag bodde här, mest pga försäkring. Men jag skulle nog ända rekommendera er att skriva er i Schweiz. Jag tror man maste göra det efter ett par manader om man vet att man stannar längre än ett ar. Men det är ju inga problem att skriva in sig igen när man flyttar tillbaka. Ni kommer ju ända att ha sjukförsäkring och allt ni behöver i Schweiz.

Jag skulle sa snart som möjligt kontakta utlandspolisen i Schweiz för att se till att du och barnet far uppehallstillstand. Troligast hjälper väl företaget till ocksa, men det är nog inte dumt att starta sa tidigt som möjligt. Schweizarna kan vara ganska harda med det där och det är inte rekommenderat att bo utan att vara anmäld. Jag vet om folk (fran EU) där polisen väntat utanför dörren när de kommit hem för att kasta ut dem fran landet...

• Ain

Helena ska till Tessin där tuntalisa bor som ska till Geneve där jag bor som ska till österrike Men vi aker genom Zürich

• Ain

...och ännu roligare är att jag ocksa heter Helena

Jo, det är verkligen ett heltidsjobb att hitta en lägenhet. Atminstone om man vill ha en betalbar en... När vi flyttade ned hade vi en helg pa oss att hitta lägenhet... det gick sa klart inte, sa vi delade lägenhet den första manaden med ett par studenter. Men det var iof kul för da lärde man känna folk. Och sedan fick vi en inte jättebra, men ok lägenhet. där vi blev kvar 5 ar för att vi var för lata för att söka en ny Men nu har köpt ett litet hus.

Lycka till med lägenhetssök. Att tänka pa kan vara att tagförbindelserna i Schweiz är väldigt bra och tillförlitliga. I omradena runt Zürich gar de jätteofta. Och faktum är att ofta kan man se tag med avgang 11:52. Och da gar de ocksa 11:52 prick! Sa även om man bor i en by utanför Zürich kan det vara ganska lätt att ta sig in till centrum.

Helena: lycka till med bebisen. Min kommer i november, sa det är lite längre kvar... Vad spännande!

• Ain

kaj: vad trakigt. Och att fa tva inom sa kort tid maste verkligen vara tufft.

• Ain

Hejsan

är tillbaka i Geneve efter en helg i Feldkirch. Det var mysigt. Fast lite sorgligt när man vet att det kanske är sista gangen vi sag Markus mormor. Men hon är jättegammal, sa hon har haft ett langt och bra liv (hon har haft 3 slaganfall de sista 10 dagarna, sa hon kanske inte lever sa länge)

Jag tycker inte att Wallisellen är sa fruktansvärt högljutt med tanke pa flygplan. Vi har vart huvudkontor där, sa jag har ofta varit där, och även sovit där, och aldrig blivit störd. Men det är klart, tagen gar inte sa jätteofta in till stan. De har ett fint badhus och annars är det mysigt tycker jag.

Och jag upptäckte nyss att vi är lediga pa onsdag Tjohoo!

• Ain

Vi bor ju Frankrike sa vi kommer nog inte fira alls. Min man är ju heller inte Schweizare, sa vi har ingen riktig motivation Dessutom jobbar de pa CERN.

• Ain

Ja, det var ganska kul när jag var pa ett officiellt firande i Bern för länge sedan. När de spelade nationalsangen sjöng alla första raden och sedan blev det bara hummande Jag tycker den är ganska fin.

• Ain

Igar hade vi jättefint väder, men idag regnar det igen Vad vädret växlar snabbt...

Hade besök igar av min morbror och moster. Det var roligt. De är paväg till Italien, sa jag hoppas att vädret är bättre pa andra sidan alperna.

Nästa helg aker vi med min syster till Vorarlberg igen. Hoppas det blir bra väder da, för vi hade funderat pa att aka förbi Mainau pa tillbakavägen.

Idag ska jag pa ultraljud för att se hur bebisen har växt. SF mattet hade inte växt nagot, sa de ska kolla upp det. Men läkaren sa att han inte trodde att det skulle vara nagot problem. Mattet är ju lite svart att mäta.

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz