Hejsan! Nu lyckades jag än en gang fa mitt inlägg att försvinna
Och jag ska jobba pa ett dataföretag
jaja...
Tuntalisa: jotack jag mar bara bra. är lite mindre trött nu än jag var i början av graviditeten, men förra veckan när det var sa varmt var det ganska jobbigt. Tur iaf att vi har luftkonditionering här.
Jo, jag har tänkt försöka handla det viktigaste iaf. Typ lite bebiskläder (köpte första bodyn i helgen, eftersom det var rea), lite blöjor och sadär. Och sa blir det val lite "onödigt" ocksa eftersom det är sa gulligt. Det känns som att jag hellre inhandlar saker till bebisrummet innan bebisen kommit, även om det ocksa känns lite konstigt innan den kommit. Men nu har jag ju fortfarande ork och det känns kul. Jag kanske blir jättetrött i slutet och da är det ju inte lika roligt att handla.
Ja, jag bor ju inte heller sa himla nära alla andra i tyska delen
Grattis Mamba! Kul att han fick jobbet! Och ni ska flytta sa snart ocksa!
Angaende lön och kostnad i Schweiz: Jag tyckte ocksa att det var jättesvart att veta vad jag skulle begära. Det kändes som att man begärde hutlöst mycket, bara för att efterat upptäcka att man kunde begärt ännu mer
Datakillarna pa jobbet (ok, det är ju inte samma bransch men ända) tror jag tjänar runt 8-9000CHF i manaden, men da har de ocksa bonus en gang per ar och den kan vara uppemot 50 000-60 000 CHF den med...
Kan tyvärr inte riktigt jämföra med mitt jobb, eftersom det inte alls är i samma genre, och inte heller min mans eftersom han jobbar pa en internationell org, och där är lönesättningen och förmanerna väldigt annorlunda.
Mat och kläder tycker jag inte är sa jättemycket dyrare i Schweiz än i Sverige. IKEA och H&M är inte speciellt mycket billigare i Frankrike där jag bor än över gränsen. Mat är ofta billigare i Frankrike än i Schweiz, men a andra sidan är ju Frankrike billigare än Sverige ocksa.
Boende är däremot ganska dyrt. Och vill man ha barnen pa dagis är det ocksa himla dyrt. Jag skulle rada er att surfa runt lite pa nätet för att fa en uppfattning om vad det skulle kosta att hyra en lägenhet/hus. Antar att ni inte tänker köpa om ni inte tänkt stanna längre tid. Att hyra ett mindre hus i omradet jag bor (Frankrike sa det är nog billigare) kan ga pa 15 000kr i manaden eller nat. Kanske mer tom om man vill ha ett lite bättre hus.
Jag var skriven i Sverige i ett par ar trots att jag bodde här, mest pga försäkring. Men jag skulle nog ända rekommendera er att skriva er i Schweiz. Jag tror man maste göra det efter ett par manader om man vet att man stannar längre än ett ar. Men det är ju inga problem att skriva in sig igen när man flyttar tillbaka. Ni kommer ju ända att ha sjukförsäkring och allt ni behöver i Schweiz.
Jag skulle sa snart som möjligt kontakta utlandspolisen i Schweiz för att se till att du och barnet far uppehallstillstand. Troligast hjälper väl företaget till ocksa, men det är nog inte dumt att starta sa tidigt som möjligt. Schweizarna kan vara ganska harda med det där och det är inte rekommenderat att bo utan att vara anmäld. Jag vet om folk (fran EU) där polisen väntat utanför dörren när de kommit hem för att kasta ut dem fran landet...