• Mamba

Någon som bor i Schweiz

Minialp skrev 2007-07-12 13:19:19 följande:
    Inga nyheter än Mamba?
    nepps...vi väntar otåligt
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

gaaah. maken ska ner igen, antigen på fre eller mån
    Men nu betalar de hela resan som tur är!!

Ja vi får se  hur det går

Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    Minialp skrev 2007-07-18 08:44:24 följande:
    Mamba - ner för fler intervjuer??Ain - aha.. min käraste får oxå pengar av företaget han är på för att betala försäkring & sånt.. Jag bara känner hur d känns hopplöst att jobba där som AT.. Aja, får väl se vad som händer!
    Jopp, fler intervjuer, till en ny tjänst förmodligen...han åker i morgon och kommer hem på fredag kväll...
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    Tuntalisa skrev 2007-07-19 10:25:06 följande:
    Hej tjejer! Har ni sadär varmt i norra schweiz som vi har??? Vi har sovit i källaren i en vecka nu. Temperaturen gar inte under 26 grader i rummet med fönstret helt öppet. Olidligt...Mamba: hoppas han far jobbet!!!
    Klaga inte Vi har ösreng, snålblåst och 14 grader här i svealand

Nu har maken åkt, landar i kväll och har en 3 h lång intervju i morgon. Men det känns riktigt bra för han ska träffa team-medlemmar och massa så det blir nog bra
    Fast det är ju alltid lika trist att vara ensam hemma och bara vänta på att höra i från honom! Tur att man har 2 barn som tar mkt tid
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Maken svettas, han måste ha kostym i sommarhettan Det hade gått bra, vi får se. Vågar inte hoppas något känner jag. Nästa vecka vet vi definitivt.

Är alla filmer dubbade i Schweiz som det är i tyskland? Eller är det textat?

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Hallåj!

Min make vill att jag ska fråga er en fråga.
    Vad är en normallön i Schweiz på ett ungefär?
    Jag förstår så klart att det beror på vad man jobbar med, men de verkar hyscha endel kring detta och han vet inte riktigt vad man ska begära i en förhandling.

Vad bör man tjäna på en månad för att ha ett normalt liv när man är 2 vuxna och 2 barn?
    Allt ska ju vara så dyrt (fast maken tycker inte att det känns sååå dyrt ändå mot vad han trodde).

En annan fråga, kan man ha föräldrapenning när man inte bor i Sverige. Har hört att barnbidraget beror på hur länge man är borta, hur är det med föräldrapenning?

Lite konstiga frågor, jag förstår om de inte går att svara på detaljerat men skriv gärna lite hur ni har det

Mamma till Isak & Love
  • Mamba
    kaj04 skrev 2007-07-21 22:03:33 följande:
    Mamba: jag kan tyvärr inget om föräldrapenning eftersom jag var utflyttad långt innan Yannick föddes, men jag tror att du har rätt till att ta med det. barnbidrag betalar din mans firma ut till er o det rör sig om ca chf 170.00 per barn upp till dom blir ca 16 år o börjar en utbildning.vad din man kan begära i lön... vilken bransch pratar vi om? jag jobbade inom gastronomie o tjänade för 2.5 år sen ca chf 6'000.-- o det är inom chefpositionerna. om du anger vilket jobb vi pratar om kan jag tipsa dig vad han ungefär kan begära (min sambo är schweizare!).hur mycket pengar man behöver är lite svårt att säga. men man räknar max 1/3 för hyra ungefär o sen behövs det ju för försäkring o bil o livsmedel... det är ju mycket man kan välja själv, handla billigt eller lägga pengar på "lyx".hör av dig om du har mer frågor!
    Hej och tack för dina svar

Jobbet är systemutvecklare (datorer alltså) på en bank.  Han ska alltså programmera datorer, konstruera program och så åt en bank om han nu får jobbet (vilket vi verkligen hoppas på).

Är det verkligen så svinigt dyrt som alla säger? Vi är nog inte så "lyxiga" av oss direkt, lagar mat  hemma och är inte ute och roar oss så  mkt.
    Vad kostar kläder på ex HM? Som i sverige?
    Mamma till Isak & Love
  • Mamba

HelenaS

Kul med en som bor i Zurich, och har ett relatvt jämngammalt barn som min!

TACK så hjärtligt för all information! Jag ska ringa till fk i morgon, och maken ska ha ett samtal  med han på banken. För i dag ringde han och sa att alla gillar honom, att han får jobbet och att det bara är formaliteter kvar

*gulp* det blir spännnade!

Ska man skriva sig i landet fast man inte planerar att bo där jättelänge. Vi ser det som ett projekt på ett par år och räknar med att komma tebax...

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

Hujedamej vi har mkt att göra vi. Ska ta reda på alla formaliteter,packa (slänga slänga slänga...), städa ur huset och sen sälja huset. Maken ska förmodligen börja jobba om 1 månad

Vi får se hur det går med allt

Mamma till Isak & Love
  • Mamba

vi kommer nog få endel hjälp, de ska prata detaljer i dag.
    vi får tex en lägenhet till en början till reducerat pris innan vi hittar något eget på en plats vi trivs på.

Mamma till Isak & Love
Svar på tråden Någon som bor i Schweiz