• kaj04

Någon som bor i Schweiz

Mamba: ja lägenheten är bara uthyrd till den sista mars 2008, sen ska den renoveras. du har iaf hittat "rätt" område, Seefeld är jättefint (ibland är hyrorna lite högre oxå). vad letar ni efter? 3.5-rumslägenhet eller större? vad får den kosta? kanske hittar något intressant...
  • kaj04
    Mamba: inga kontakter direkt men om jag snokar på internet o ser något spännande skickar jag dig det. är ju roligt att kika på lägenheter när man inte behöver flytta...
  • kaj04
    mamba: sorry! har inte hunnit titta in förrän nu...

det finns massor med dagstidningar här, dock inga svenska vad jag vet, men engelska helt klart. större kiosker o vid Bahnhof (järnvägsstationen).

Wollishofen är i mina ögon helfint (nära till HelenaS) o lite utanför själva city, men med spårvagn är du inne på ca 10 minuter. barnvänligt!

lägenheten du har hittat är i ett spännande kvarter. Kreis 4 var förrut helt klart ingenstans man ville bo, drogkvarteret nummer 1. nu har dom rensat upp, men jag skulle nog inte vilja bo där för barnens skull. om du tittar lite längre ut på Strassenperspektive hittar du Militär- o Langstrasse här är det alltid full rulle. barer o nattklubbar som är öppna till 04.00 minst o prostitution (även om det inte är tillåtet!). om det bara var du o mannen skulle jag säga go for it! men med tanke på barnen, kanske inte.

jag skulle rekommendera wollishofen som du har hittat redan, eller oerlikon, höngg, affoltern, seebach tex. det är alla orter lite utanför men med spårvagn in till zürich. jag bodde i rümlang förrut o det var 17 minuter med tåg in till stan. gick oxå jättebra med bara 2 tåg i timmen, men sen blev det lite för mycket flygplanstrafik över huvudet på oss.

undvik Kloten, Wallisellen o Schwamendingen, här flyger flygplanen rakt över o det är väldigt högljutt. därför är oftast hyrorna så billiga...

hoppas att du hittar din drömlägenhet snart! när kan ni flytta in som tidigast?
  • kaj04
    mamba: här går bussarna o spårvagnarna inom zürich ofta, minst var 10e minut o ända fram till midnatt iaf. på fredag o lördag finns det nattbussar varje timma.

hur länge kan ni bo i lägenheten som ubs lånar ut till er? det är ju lättare att leta lägenhet när ni är här o du kan se området själv. kreis 4 är som sagt bättre nu än förr, men det är fortfarande partykvarteret i o omkring zürich.

de områden jag skrev är absolut inte för långt utanför i mina ögon. där har du bussar o spårvagnar minst var 10e minut.
  • kaj04

universitetet i zürich är otroligt stort o jag tror att dom har kurser i nästan allt. annars finns det ju massor av andra skolor som erbjuder utbildningar. vill man plugga i zürich hittar man alltid något. http://www.unizh.ch/ kan ni ju kolla in o se vad som erbjuds.

det ska nog inte bli något problem att hitta lägenhet. de flesta flyttar precis runt den 1a oktober o då blir det ju lägenheter lediga. tidningarna har ju oxå annonser som man kan hitta något i, så hittade vi våra två senaste bostäder (vi hyr hus).

• kaj04
    Minialp: jag tror definitivt att många kurser är på engelska. det är väl lite beroende på vad man pluggar. träffade en svensk tjej här i höstas som gjorde sitt arbete inom bio-kemi o var här i 6 månader, det var på engelska.
  • kaj04

jag ska jobba på onsdagkväll... restaurantbranschen stänger ju inte för en liten Feiertag!Flört men det blir nog lugnt, för dom flesta firar ju hemma.

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz