• Tuntalisa

Någon som bor i Schweiz

kaj04: ja, det är rätt nära Agno (och Luganos flygplats som ligger i Agno). Jag har lagt in en bild i mitt galleri där man ser utsikten fran huset, rakt fram är Luganosjön och Monte Bré.

• Tuntalisa

Hej tjejer! Har ni sadär varmt i norra schweiz som vi har??? Vi har sovit i källaren i en vecka nu. Temperaturen gar inte under 26 grader i rummet med fönstret helt öppet. Olidligt...

Mamba: hoppas han far jobbet!!!

• Tuntalisa

Mamba: ja da haller vi tummarna da. Om han ska träffa de övriga sa later det ju lovande. Kan ju MAX vara 2-3 som far göra det.

• Tuntalisa

Ain: kul med bebissaker! Kom ihag att köpa det som verkligen behövs fran första dagen, vi hade inte allt i ordning och det blev stessigt första dagen hemma. Min man fick springa ut och köpa lite pyjamasar i rätt storlek. Skötbordet var inte i ordning heller. Jag tänkte hela tiden att jag inte vill ordna och köpa för mycket och inte visste jag riktigt vad som behövdes...

Ja vi skulle ju kunna skicka upp 10 grader till er i sverige sa är vi alla glada

• Tuntalisa

Pa TV sänds ibland filmer i original-version. Man kan da välja om man har en TV med stereo. Jag tror att filmer i tyska delen av schweiz ofta visas i original version.

• Tuntalisa

Go morron alla!

Kul att höra av dig Helena! Hur mar du?

Det där om lönerna kan jag inte kommentera. Jag och min man är kemister sa det är ju ett helt annat omrade

Jag tycker inte det är sa dyrt här. Fast man kan ju inte jämföra med sverige. Lön, skatt osv är ju helt annorlunda med. För turister är det kanske dyrt... H&M och IKEA kostar ungerfär som hemma...

Kul förresten att han far jobbet!!!

• Tuntalisa

Egentligen maste man nog skriva ut sig fran sverige direkt om man vet att man stannar borta mer än ett ar, men det kan man ju säga att man inte vet...

När jag studerade (i Lausanne) stod jag skriven i sverige ända (billigare försäkring i sverige ) och skattemyndigheterna visste ingenting. När man jobbar och har barn vill man kanske vara lite mer "laglig"...

Maste säga att jag är lite avis att alla ni andra bor sa mycket närmare varandra... Här i Tessin är det bara jag...

• Tuntalisa

Men Helena! Inte kommer du till Lugano denna helg!!! Typiskt när vi ska till Geneve i helgen för en 40-arsdagsfest...

• Tuntalisa

kaj04: nej det är väl egentligen inte langt, men det skulle ju vara svart att ses för fika och sen aka tillbaks...

Ja lite regn fick vi här med, men mest i norra Ticino. I eftermiddag blir det 30 grader och sol igen...

• Tuntalisa

Mamba: det blir nog jobbigt innan ni är pa plats, men sen blir det bara kul! Jag känner mig som att vara pa semester jämt ... Nästan jämt...

• Tuntalisa

Och jag är tillbaka fran Geneve! Det var lite jobbigt att köra/aka sa langt, särskilt pa vagen hem da jag bara ville hem till Natalie sa fort som möjligt!
    Japp, lediga pa onsdag Ska ni fira?

• Tuntalisa

Förresten, vet ni nagon schweizisk sida där man kan beställa tack-kort till dop... Fotolabos är ju inte sa gulliga...

• Tuntalisa

Jag tror det är väldigt olika hur man firar nationaldagen här. Nagon sade att man gör eldar i bergsbyarna (som vid valborg) och i städerna anordnas fyrverkerier. Vi har brukat titta pa fyrverkerierna i Lugano men ett ar var jag i Geneve och där var inget fyrverkeri anordnat.

Just nu sitter min mamma och min bror med flickvän pa flyget till Milano och min man är pa väg för att hämta upp. Jag är pa jobbet. Min bror har aldrig varit i Lugano.

Kaj: tackkorten verkar ju jättegulliga och kul att man kan sätta in flera kort. Jag ska be min man (som kan tyska) kolla och översätta.

• Tuntalisa

Jag är tillbaka pa jobbet efter 2 v semester. Det var lite hektiskt pa semestern för var baby-sitter sade upp sig 31 juli (1 manads uppsägningstid) och vi var tvugna att hitta en ny och skola in henne med dottern innan 3 september... Naja, vi har haft en massa intervjuer (rolig semester...) och bestämt oss för en tjej som verkar trevlig och har bra med erfarenhet. Va jobbigt det kommer kännas att lämna dottern hos en okänd igen... Far hoppas det gar lika bra som med den förra. Natalie är ju lite större nu och det krävs längre tid för henne att lära känna nagon ny.

Mamba: Da är det nedräkning nu da Kul! Det maste vara mycket att tänka pa att fa med sig. Jag har bara ett barn och det är himla omständigt när vi bara ska bort över helgen att komma ihag att fa med sig allt.

• Tuntalisa

kaj: vi har en dagmamma som kommer hit till oss pa dagarna när vi jobbar. Vi betalar 18 chf i timmen, pa det ska hon sen skatta osv...

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz