-
-
Mamba: wow! det såg ju häftigt ut! Sihlcity som dom skriver om i annonsen är ett alldeles nyöppnat shoppingcenter med massor av affärer, så det kan ju inte bli fel.
som sagt 1a augusti är "våran" nationaldag o den firas som bara den. schweiziska flaggor överallt o alla är lediga. raketer o smällare som hos oss på sista april typ. men jag ska jobba både i kväll o imorgon kväll, men det ser jag faktiskt fram emot, det var ju 2.5 år sen sist
-
1:a augusti firas olika på olika orter. det finns byar där man bjuder in politiker o "viktig" människor som får hålla tal. det blir oftast tal om hur underbart schweiz är o hur rädda vi måste vara om det här landet bla bla bla o ibland blir det tyvärr tillfälle att vara ganska rasistisk. det finns många som tycker att schweiz tar emot för många utlänningar (framför allt ifrån ex-jugoslavien) o det kan ju skina igenom rätt ofta.
där jag bor brukar dom flesta träffas hemma hos folk o grilla o se på fyrverkerier o bara njuta av att vara lediga. är väl inte lika roligt som 17e maj i norge, men definitivt bättre än i sverige. fast det är klart här har det ju varit en ledig dag sedan rätt länge o det gör väl sitt till, plus att dom vet vad dom firar... iaf dom flesta
. men be aldrig en schweizare att sjunga nationalsången, eller förresten gör det, jag har hittills aldrig träffat någon (under 15 års tid!!!) som kan den!!! -
Mamba: hmmmm svårt att säga. jag var inne o tittade på lageplan o det är ganska nära A3 - motorvägen riktning Chur. nu vet jag inte hur mycket det hörs därifrån. annars är Wollishofen nära zürichsjön o har både spårvagn, buss o tåg in till zürich. du kan ju alltid kolla in www.zvv.ch eller www.sbb.ch det är sidorna som har tåg o busstider.
håller tummarna för lägenheten du visade sist i Enge. min sambo tyckte oxå att det verkar ligga bra, nära zürich o ett trevligt område (mycket banker!!!). -
mamba: jag vet inte vad jag ska säga... är centralt o han skriver ju i annonsen att det är lugnt. är nära till city, finns både buss o spårvagn. irchelpark är oxå nära, där är det fint o det är inte långt till universitätsspital som är det största sjukhuset i zürich (schweiz?).
i allra värsta fall kan ni ju säga upp er i slutet av mars (oftast kan man säga upp kontraktet per 31 mars, 30 juni eller 30 september med 3 månaders varsel) o flytta någon annanstans. visst det är urjobbigt att flytta, men det är ju lite svårt att välja lägenhet utan att titta på den. -
mamba: jag vill ju inte vara orsaken till att ni tar en lägenhet o sedan hatar stället
-
mamba: jag har kompisar som bor i altstetten o dom trivs jättebra. är centralt o den lägenheten ni har hittat ligger mitt i altstetten. det finns fina grönområden o lekparker i närheten o spårvagnen går mitt framför huset. vet inte om det är högljutt, är ni känsliga? vissa störs ju inte av en spårvagn som går var 10e minut, medan andra inte kan sova. eftersom du kommer att vara hemma, är det ju viktigt att du klarar av det. -
mamba: här har vi haft det varmt, men det var visst sista fina sommardagen för i år... idag regnar det o det passar mig, dax att städa lite här hemma o det är lättare när regnet öser ner.
på lördag är det street parade i zürich. den största tecno paraden efter love parade i berlin, fast den har dom väl lagt ner nu?? vi flyr staden iaf för här kommer några miljoner besökare o jag har jobbat nog många år när paraden dragit genom zürich. är en häftig grej, men jag börjar väl bli för gammal
-
La lune: hade inte det problemet med yannick, men det är tyvärr väldigt vanligt. ammar du? vet flera mammor som drog ner på mjölkprodukter o det blev bättre för barnen. det kan vara jobbigt för dom små med för mycket mjölkproteiner. kan vara värt att prova om inget annat hjälper.
jag drack mycket fänkålstee när jag ammade o yannick gillade det faktiskt oxå. han fick det i nappflaska när han var ca 3-4 månader. -
Mamba: vän dig vid tanken
här gör vi all barnmat själva o använder bara tygblöjor o leker med våra barn från morgon till kväll...
-
hahahahaha
håller med dig slma! fick oxå dåligt samvete i början. den första morotspuréen gick väl an, men sedan blev det hipp för hela slanten. gröten importerades ifrån sverige eller tyskland (utan kristallsocker). välling är fortfarande aktuellt o jag släpper kilovis varje gång jag har varit hemma.
som sagt mamba, ta med gummistövlar! hela schweiz är snart under vatten! -
barbafin: sorry! har varit vid comosjön över helgen (flydde regnet!) o har inte loggat in förrän nu. skulle ha undvikit zoo i lördags, hur gick det? vad gjorde ni? -
Mamba: det är därför vi har det så lugnt här i tråden... termometern visar 30° o solen skiner. jag föredrar "bara" 25 grader, men man ska väl inte klaga nu när solen skiner.
hur går det för er? -
Mamba: tiden rinner iväg eller hur!
jag har börjat jobba lite igen o den här veckan blir det tom 4 kvällar istället för bara två som det var tänkt. ser knappt min sambo o börjar redan nu känna mig trött av att sköta hem, barn o hushåll i 10 timmar o sedan jobba mellan 18-24. visst är det roligt att komma ut igen o känna att man klarar av jobbet man hade en gång i tiden, men vore skönare med ett jobb dagtid o kanske dagis till yannick, men det får bli nästa år om det inte dyker upp något syskon. törs inte riktigt ta det steget ännu.
Tuntalisa: har du en au pair eller typ dagmamma? vad betalar man hos er?