• nejsan2

Hur farligt är det att lyfta tungt?

Hej!

Ja, hur farligt är det? Att lyfta tungt, alltså.

Och då menar jag inte hela tiden utan en gång, en tung flyttkartong ...

Nojar ...

Kram

• Svar på tråden Hur farligt är det att lyfta tungt?
  • Familytime

Lyft så mycket du klarar av. Jag flyttade själv till en lägenhet i v 39, så jag lyfte då tungt.

• snillis

Inte farligt alls om du inte har en riskgraviditet.

• Modesty2000

Tror det är farligare senare i graviditeten när musklerna inte längre funkar som det ska. Jag lyfter tunga grejer på mitt jobb men det var inte förrän typ 6 månaden som jag kände att det inte gick längre..

• Tigertofflan

Så länge du lyfter rätt, dvs inte med krokig rygg, så kan du lyfta det du orkar.

Det är inte farligt med tunga lyft, om man inte har riskgraviditet.

• Tristanya

jag fick höra av en av säljcheferna på mitt jobb att det inte är lyften i sig som är farliga, utan att man kan svimma eller liknande av att man får mer blod i kroppen när man är gravid! och på så sätt kan ramla o slå sig eller liknande!..

men jag lyfter ändå inget tungt.. onödigt o riskera något i onödan!

• Novaliss

Hur vet man om man har en riskgraviditet då?
    Jag har ett oerhört tungt jobb, och är livrädd för ytterligare ett missfall... Plusade nu i helgen och är överlycklig, men hur mycket kan man lyfta egentligen..??

• RulleBulle

I v15, typ, var jag på samtal med förlossningsläkare och då passade jag på att fråga om lyft. Och hon sa att det inte var fel att lyfta tungt, så länge man inte känner nåt av det, då ska man såklart sluta.

• Novaliss

Hur vet man om man har en riskgraviditet då? Kan man väl omöjligt veta så här tidigt? V 5..

• MERlight

Novaliss, om du har haft upprepade missfall så ska du kanske prata med BM.

• Novaliss

Men dom säger bara att det inte ska vara någon fara att lyfta i början i en graviditet..
    Det säger ju alla, men ändå så sjukskrev en läkare mig en vecka pga att jag hade så fysiskt jobb.. Man får så olika signaler så man vet varken ut eller in.. Personligen tror ja att mitt arbete har påverkat missfallen och det svider i både hjärta och själ att gå dit varje morgon.. Ren ångest.. men jag måste ju gå till jobbet! Panik!

• MERlight

Kan du inte prata med den läkare som sjukskrev dig då? Kanske går det att ordna med omplacering under graviditeten eller att söka havandeskapspenning? Eller i värsta fall bli sjukskriven.

Det är ju så viktigt att få en läkare som man känner förtroende för och om du känner att ditt jobb kan ha påverkat de tidigare graviditeterna så ska du absolut stå på dig!!!

• adrenalin

kroppen säger ifrån ifall det är för tungt!

jag har kunnat lyfta min dotter som väger över 10 kg med lätthet hela graviditeten, förutom att jag blivit ovigare då förståss, men det har inte känts obehagligt i magen eller så.

Men nu är jag i v38 och senaste veckan har det börjat ta emot att bära omkring på henne!

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • MERlight

Jag bär inte min son alls (han väger 15 kg). Eftersom jag hade sådana problem med foglossningar och sammandragningar i förra graviditeten så undviker jag alla tunga lyft nu, på min BM och läkares inrådan. För att försöka klara mig så länge som möjligt den här gången utan (stora) problem.

• Tigertofflan
    Novaliss skrev 2007-05-20 20:53:32 följande:
    Hur vet man om man har en riskgraviditet då? Kan man väl omöjligt veta så här tidigt? V 5..
    Riskgraviditet kan det vara om man haft upprepade missfall innan, om man har problem med blödningar, föreliggande moderkaka, problem med sammandragnignar osv.

Men för en frisk människa är farliga lyft inget man behöver undvika.
  • Novaliss

Jag antar att det bara är att fösöka ta det så lungt som möjligt, be om hjälp (svårt när ingen vet bara) och känna efter vad kroppen säger... Och sen hoppas på det bästa!
    Tack alla för svar och förlåt ts om ja stal din tråd..

• Tristanya

Novaliss -- prata med din chef o se om du kan få andra arbetsuppgifter! det gjorde jag.. eller berättade att jag var gravid (trodde jag skulle få mf då jag började blöda så blev helt knäckt), men då fixade min chef så att jag fick vara i kassan iställer för på golvet (jobbar i buktik), för att minska riskerna! ok, kan bli tunga lyft i kassa också, men inte varit med om något sånt ännu..

• Tigertofflan

Exakt, känn efter vad just DU klarar av!!

Svar på tråden Hur farligt är det att lyfta tungt?