• Lukka

Har jag ätit för mycket idag? Någon som kan räkna ut?

Har börjat banta och är därför nojig kring det jag äter. Jag undrar om någon skulle kunna räkna ut om jag har ätit för mycket idag? Vore jätte kul att veta.

Bantar med Nupo, men vissa måltider väljer jag att äta mat istället, men NYTTIGT. (Man ska dricka 2 glas Nupo om man vill hoppa över en hel måltid vilket i så fall ger en måltid på 210 kcal, men jag valde att dricka 1 glas och äta lätt till).

I morse kl 08 drack jag ett glas Nupo och till det åt jag 1 hårdbrödmacka (se energiinnehåll i brödet längre ner) med pytteliten klick smör, groddar samt 2 tomatskivor och drack 1 glas vatten till det. Till lunch kl 12 idag åt jag en stor tallrik med följande: Isbergssallad (ca en näve), 1 tomat, lite groddar, kokta bönor, kokta ärtor och majs (ca 3-4 matskedar), en tesked med rödlök, 1 liten morot, 1 ägg samt 1 matsked keso. Till det åt jag en hårdbrödsskiva men utan något pålägg, inte ens smör. Det finns en bild på grönsakstallriken i mitt galleri, så ni ser hur pass mycket grönisar jag åt. (Tallriken är en normalstor mattallrik.) Drack vatten till det.

Brödet jag äter innehåller per brödskiva:

Energi 143 kJ/34 kcal
    Protein 1,2 g
    Kolhydrater 5,8 g och därav socker: 0,3 g
    Fett 0,6 g
    Fibrer 1,6 g

Till mellis kl 15 idag åt jag ca 150 g av en yoghurttyp som innehåller följande:

Energi 238 kJ/56 kcal
    Protein 10,3 g
    Fett 0,2 g
    B2-vitamin 0,18 mg
    Kalk 98 mg
    Fosfor 147 mg

Till middag åt jag tacos. Hela 3 bröd med ca 1-2 matskedar köttfärs på samt grönsaker och sås (ca en matsked sås per bröd).

Brödet innehåller per 100 g (8 skivor bröd, d.v.s. en förpackning, innehåller 360 g) Jag åt väl ca 80 g då eller något:

Energi 1313 kJ/311 kcal
    Protein 10,1 g
    Kolhydrater 49,4 g
    Fett 8,2 g

Såsen innehåller:
    82% tomater, lök, vinäger, 3 % grön chilipeppar, salt, modifierad stärkelse, vitlök, antioxidationsmedel, örter, kryddor.

Kryddan innehåller:
    lök, paprika, laktos, salt (15 %), chilipeppar, mod. stärkelse (potatis), selleriextrakt, vitlök, kakaopulver, oregano, svartpeppar, spiskummin, citronsyra. Står inget om näringsinnehåll dock..

Köttfärsens fettinnehåll. 12-16 %

Tack så mycket på förhand

• Svar på tråden Har jag ätit för mycket idag? Någon som kan räkna ut?
  • Annaloo

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag är tvungen att fråga...
    Varför äter du tacos om du försöker banta?
    Försök hålla dig till råvaror och undvika halvfabrikat.
    Lycka till!

Ser ljuset i tunneln...
  • Pysse

Jag tror inte att tacos är särskilt onyttigt. Skalen är i och för sig inte så nyttiga, men äter man fettsnål nötfärs, mycket sallad och inte för fet ost, så tror jag det är helt oK.

• Lukka
    Annaloo skrev 2007-05-20 00:29:56 följande:
    Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag är tvungen att fråga...Varför äter du tacos om du försöker banta?Försök hålla dig till råvaror och undvika halvfabrikat.Lycka till!
    Titta här:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m20936700.html

Tanken var väl att jag bara skulle äta 1 bröd, men jag tappade kontrollen för att jag var så hungrig . Men tacos trodde jag inte var så dålig mat. Det är ju mest kött och grönsaker. Hur som helst, på Nupos förpackning står att om man dricker Nupo ett par ggr om dagen så kan man njuta av middagen med gott samvete. Njöt bara en aning för mycket ikväll
  • Annaloo

Lukka

Pysse kanske har rätt i att Tacos inte är dålig mat, men jag tror fortfarande att det är bättre att ta köttfärs och krydda själv, och äta med grovt bröd och sallad.

Det finns fettsnål Keso som är riktigt god oxo!

Har själv alltid haft omvänt problem, men även höga kolesterolvärden, så jag vet absolut ingenting om kalorier men en hel del om att undvika mättat fett

Vet iofs inte hur nyttigt det är att undvika fett när man bantar, tror att kroppen kan må dåligt av det...

Ett tips är att ta olivolja på mackan istf smör - nyttigt och mycket godare!

Ser ljuset i tunneln...
  • kjempejente

Vad är Nupo för något?
    Varför äta/dricka sånt? Ät sunt istället och rör på dig.

• nosslina

Om nupo är en typ av LCD diet, som typ nutrilett... så tror jag du ätit rätt normalt-som man äter när man inte försöker gå ner i vikt.

Om du vill äta och dricka, köra en halvkur. Så byt då ut ex. lunchen mot enbart dryck och sen låter du dig äta frukost. Tror det blir väldigt svårt att hålla koll på kcal intaget om man både äter och dricker varje mål.

Jag kör en helkur nutrilett nu och då får jag i mig 500 kcal varje dag. Har gått ner 3-4 kg.

• Lukka
    nosslina skrev 2007-05-20 11:08:26 följande:
    Om nupo är en typ av LCD diet, som typ nutrilett... så tror jag du ätit rätt normalt-som man äter när man inte försöker gå ner i vikt. Om du vill äta och dricka, köra en halvkur. Så byt då ut ex. lunchen mot enbart dryck och sen låter du dig äta frukost. Tror det blir väldigt svårt att hålla koll på kcal intaget om man både äter och dricker varje mål.Jag kör en helkur nutrilett nu och då får jag i mig 500 kcal varje dag. Har gått ner 3-4 kg.
    Ja, Nupo fungerar som Nutrilett. Men det står på förpackningen att man inte ska ha Nupo som enda föda utan samråd vid läkare. Men däremot kan man byta ut alla mål utom ett. Idag drack jag bara Nupo till frukost och lunch. På eftermiddagen åt jag ett litet mellanmål och sedan normal middag fast mest grönsaker.
    Tycker att det är lustigt att du säger att det jag skrev igår är normalkost när man inte vill gå ner i vikt, för då skulle du veta hur jag åt innan jag började banta . Jag har typ ätit vad jag vill i flera månader (men inte godis eller chips eller sådant jox). MEN, jag gick inte upp utan låg bara och pendlade mellan 61-62 kg trots att jag åt på det viset. Men nu är jag trött på detta och min päronfigur efter graviditeten så nu har jag tagit i med hårdhandskarna för att komma ner till typ 59 kg.
  • nosslina

Okej,om du kunde käka mycket tidigare, utan att gå upp speciellt mycket i vikt så har du nog himmla bra förbränning :)

Jag har inte räknat ut hur många kcal du åt exakt men för mig lät det som energiintag för en normal dag :) kanske just pga. tortilla bröden. Men du äter ju nyttigt i övrigt så vill du gå ner sakta men säkert så är det nog inga problem :) Kolhydrater är något man kan försöka undvika!

Lycka till!

• Lukka
    nosslina skrev 2007-05-21 08:05:26 följande:
    Okej,om du kunde käka mycket tidigare, utan att gå upp speciellt mycket i vikt så har du nog himmla bra förbränning :)Jag har inte räknat ut hur många kcal du åt exakt men för mig lät det som energiintag för en normal dag :) kanske just pga. tortilla bröden. Men du äter ju nyttigt i övrigt så vill du gå ner sakta men säkert så är det nog inga problem :) Kolhydrater är något man kan försöka undvika!Lycka till!
    Jag skäms nästan för att erkänna det, men vi har under de senaste månaderna haft det hektiskt och ibland har man helt enkelt inte orkat laga mat så det har blivit pizza eller annan skräpmat 1 ggr i veckan (!!) och sedan glass och kakor varenda helg. Och ändå gick jag inte upp någonting!!! Helt otroligt jag vet, men jag har väl istället rört på mig tillräckligt. Motionerat har jag inte gjort, men som mamma har jag mycket att göra och sitter inte mycket still under dagarna. Har väl tydligen bra förbränning som du säger (*tack och lov*)
  • nosslina

Precis :)
    Hoppas det går bra med viktnedgången iallafall, eftersom du har hög förbränning borde det gå finemang!

Har precis tagit en matsked äppelcidervinäger och nu ska jag ut på långpromenad innan det börjar regna!

Svar på tråden Har jag ätit för mycket idag? Någon som kan räkna ut?