Har jag ätit för mycket idag? Någon som kan räkna ut?
Har börjat banta och är därför nojig kring det jag äter. Jag undrar om någon skulle kunna räkna ut om jag har ätit för mycket idag? Vore jätte kul att veta.
Bantar med Nupo, men vissa måltider väljer jag att äta mat istället, men NYTTIGT. (Man ska dricka 2 glas Nupo om man vill hoppa över en hel måltid vilket i så fall ger en måltid på 210 kcal, men jag valde att dricka 1 glas och äta lätt till).
I morse kl 08 drack jag ett glas Nupo och till det åt jag 1 hårdbrödmacka (se energiinnehåll i brödet längre ner) med pytteliten klick smör, groddar samt 2 tomatskivor och drack 1 glas vatten till det. Till lunch kl 12 idag åt jag en stor tallrik med följande: Isbergssallad (ca en näve), 1 tomat, lite groddar, kokta bönor, kokta ärtor och majs (ca 3-4 matskedar), en tesked med rödlök, 1 liten morot, 1 ägg samt 1 matsked keso. Till det åt jag en hårdbrödsskiva men utan något pålägg, inte ens smör. Det finns en bild på grönsakstallriken i mitt galleri, så ni ser hur pass mycket grönisar jag åt. (Tallriken är en normalstor mattallrik.) Drack vatten till det.
Brödet jag äter innehåller per brödskiva:
Energi 143 kJ/34 kcal
Protein 1,2 g
Kolhydrater 5,8 g och därav socker: 0,3 g
Fett 0,6 g
Fibrer 1,6 g
Till mellis kl 15 idag åt jag ca 150 g av en yoghurttyp som innehåller följande:
Energi 238 kJ/56 kcal
Protein 10,3 g
Fett 0,2 g
B2-vitamin 0,18 mg
Kalk 98 mg
Fosfor 147 mg
Till middag åt jag tacos. Hela 3 bröd med ca 1-2 matskedar köttfärs på samt grönsaker och sås (ca en matsked sås per bröd).
Brödet innehåller per 100 g (8 skivor bröd, d.v.s. en förpackning, innehåller 360 g) Jag åt väl ca 80 g då eller något:
Energi 1313 kJ/311 kcal
Protein 10,1 g
Kolhydrater 49,4 g
Fett 8,2 g
Såsen innehåller:
82% tomater, lök, vinäger, 3 % grön chilipeppar, salt, modifierad stärkelse, vitlök, antioxidationsmedel, örter, kryddor.
Kryddan innehåller:
lök, paprika, laktos, salt (15 %), chilipeppar, mod. stärkelse (potatis), selleriextrakt, vitlök, kakaopulver, oregano, svartpeppar, spiskummin, citronsyra. Står inget om näringsinnehåll dock..
Köttfärsens fettinnehåll. 12-16 %
Tack så mycket på förhand