• devega

TENS-apparat

Jag hade tänkt att använda mig av TENS som smärtlindring under förlossningen. Är det någon som kan rekommendera en apparat att köpa? Vad kostar de egentligen? Någon som har erfarenhet av TENS?

• Svar på tråden TENS-apparat
  • Vraket

Du behöver inte köpa en TENS. Du hyr en av landstinget ditt. Vissa lånar ut dem gratis...

• Vraket

Min TENS fungerar bra. men jag har ju inte testat vid förlossning än utan bara mot foglossningar och allmän värk... Men vet att det är ungefär hälften hälften om det är bra eller dåligt vid förlossning. Det viktigaste är att man lärt känna sin TENS innan förlossningen annars är den inte mycket att ha... :)

• devega

ok, antar att min bm kan hjälpa mig med det. funderade bara på att köpa en egen för att det kanske känns bättre. clas ohlson har ju en för runt 500-lappen.

• Vraket

Min BM hänvisade mig till sjukgymnast som sen har visat mig hur jag skall använda den också... Det är ju viktigt att inte koppla den över livmodern och sånt...

Plus att billigt är bra. Får ju ha den så länge jag vill...

• devega

jag ska till bm nästa vecka så då sa jag höra med henne. jag trodde att man skulle ha de där plåsterlapparna på ryggen, haha, så det är nog bäst att jag får hjälp med det.

• Vraket

Kollade in den på CO. Den är ganska lik min men min ser liksom rejälare ut... Plus att den har timer och sånt... Mina plattor är också lite annorlunda...

• Vraket

Man kan ha dem på ryggen men du kan också ha dem framåt och då speciellt vid förlossningen. Och då kan du använda dig av båda kanalerna och inte bara en och det är då det börjar bli krångligt... :)
    Idag när jag låg och mös med min så somnade jag vilket jag gör ofta... men den har ju timer så det är ok. Hur som helst så slet jag tag i en av misstag och jävlar vad ont det gjorde. Och då hade jag bara den uppe i fem...

• devega

tack för dina svar Vraket. någon som har köpt sin TENS-apparat?

• Ova

Jag har fått hyra en för 150 kr och använder den mot illamående.
    Den funkar ok för stunden om jag sätter på den när jag mår som
    mest illa. Min bror har varit så snäll att testa hur högt man kan vrida upp den. Han skrek dock innan den maxade och roade sin illamående syster något grymt.

• Saandra83

Jag hade Tens och jag tycker att det var jättebra, men när jag skulle föda fick jag inte ha den när de kopplade på en grej för att höra barnets hjärtljud för den störde elektroniken så jag fick bara ha den en liten stund och de hade inte jag räknat med. så de vart bara lustgas för min del sen :).

Svar på tråden TENS-apparat