• devega

TENS-apparat

Jag hade tänkt att använda mig av TENS som smärtlindring under förlossningen. Är det någon som kan rekommendera en apparat att köpa? Vad kostar de egentligen? Någon som har erfarenhet av TENS?

• Svar på tråden TENS-apparat
  • Ekorrfamiljen

Jag hyrde en TENS-apparat från Cefar. (www.cefar.se tror jag.) Den var toppen som smärtlindring. Min bm trodde inte att jag var så långt på väg i min förlossning som jag var eftersom den tog bort smärtan så effektivt. Jag använde bara den och lustgas som smärtlindring.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Ekorrfamiljen

Och jag fick ha min TENS på, även när de la mig i CTG:n!!

• devega

tack för era svar! ska höra med mitt sjukhus hur de gör med TENS när man gör CTG. och det verkar ju som om det verkligen ger den smärtlindring man vill ha. jag är inte rädd för att föda, men jag är inte sugen på ryggmärgsbedövning.

• devega

oj, det var ju jättedyrt att hyra hos cefar. clas ohlson har ju en TENS-apparat för 500-lappen. men man undrar ju om den är bra ...

• Mandyy81

Jag använde min TENS dels tiden innan förlossningen och under förlossningen.
    Jag tyckte att den fungerade jätte bra, sen hade jag den i kombination med lustgasen. Så jag klarade mig på det och det känns jätte bra Glad. Hade den hela tiden tills Olivia var född!!
    Rekommenderar att testa den ordentligt innan det är dags för förlossning så man vet hur den fungerar. Och att inte börja med den fört sent utan direkt när man känner värkarna!!

Glöm inte att köpa 9 volts batterier....bra att ha när de som följer med apparaten tar slut! Man vet ju aldrig hur många gånger de varit laddade!!

Lycka Till!!

• devega

Mandyy81: köpte eller hyrde du din TENS? vad kostade det?

• Ekorrfamiljen

Hmm, det var ju ett helt år sedan jag hyrde så jag minns inte vad den kostade. Den från C.O. är säkert lika bra. Jag menar, vad kan skillnaden vara?

Med mina två äldsta skrek jag efter EDA på en gång, men nu med Vendel använde jag TENS och lustgas och klarade mig fint på det. Jag hann bara vara på KK en timme innan Vendel var ute. *glad* Ska jag föda fler gånger så blir det definitivt TENS igen!

• Mandyy81

Davega: Jag fick boka en tid till sjukgymnasten, som min bm rekommenderade. Tror jag var i vecka 36 då jag hyrde den, det kostade 100 kr.

• Vraket

Min SG säger att Jämtlands Läns Landsting är de enda som lånar ut TENS gratis! :)

• alchemilla mollis

Här får man oxå låna gratis, fast man får betala för besöket när de provar ut den och visar hur den ska användas. Plus att "plattorna" kostar. Sammanlagt blir det 220:-. Känns överkomligt . Bor i Halmstad.

• hoppsan87

Jag får låna min TENS gratis från hjälpmedelscentralen (är i v.22 och har värsta sortens foglossning). Tror att man får låna inför förlossning också, iaf här (Nyköping)...

• TheZarah

jag har lånat en TENS apparat av sjukgymnasten på vårdcentralen för min mensvärk, du kanske kan låna från din vårdcentral?

• smedje

jag har fått låna min tens apparat från min bm. kostade mig 200 att låna o 200 som jag sen får tbx. men det kanske är så många bm som har såna..

• smedje

inte är så många ska det stå

• devega

tack för era svar! verkar som TENS och lustgas är en oslagbar kombination. Flört
    ska höra med bm nästa vecka hur det ligger till här.

• gresligagreta

här är en till som hade tens jag är sur på mig själv än idag för att jag tog bort den för tidigt hade ju kunnat suttit kvar under hela förlsossningen ju jag skulle ha stått på mig, jag tog bara lustgas

Svar på tråden TENS-apparat