vilka tror du har mest glädje/nytta av varann?flickor/pojkar? (syskon)
jo jag vet, ganska dum fråga, men undrar ändå!!!
detta gäller 2 barn!
jo jag vet, ganska dum fråga, men undrar ändå!!!
detta gäller 2 barn!
Tror att personligheten spelar mycket mer roll. Jag har en bror, och vi har aldrig funkat ihop. Jag har haft kompisar som varit bror och syster som varit nästan oskiljaktiga.
Jag tror att det inte spelar någon roll, kanske bara att man har olika utbyte av varandra när man blir större. Jag har en av varje och dom är oftast helt underbara ihop. Visst är lillasyster lite tuffare än sina jämnåriga kompisar som är första-barn men det tror jag mer har att göra med att hon har ett syskon, inte att hon har en bror. Allt han kan kan ju hon. Nästan, iaf i hennes väld.
Mina pojkar delar allt, sovrum, kläder, leksaker, intressen, kompisar mm
De har kul tillsammans!
Mina flickor delar me allt!
Däremot har jag i min syskonskara varit ensam tjej med två småbröder och då kände jag mig lite utanför..
Men nu i vuxen ålder går det ju klart bättre.
Men så har jag även haft en halvsyster som är tre år äldre än mig.. och ni kan tro vi hade skoj när hon varannan helg var hemma hos mig.. o än idag pratar vi om ALLT!
Mina 2 äldsta tjejer är bästa vänner.. Är själv uppväxt med 2 bröder & de hade mer gemenskap med varann än med mej fast det bara var ett par år emellan oss alla 3.
Min man är bästa vän med sin 2 år äldre bror än idag.. så lite stämmer nog det där..Kanske lättare att ha mer gemensamma intressen? Mina bröder ville ju inte leka med dockor som jag tex..
jag får för mig att två bröder eller två systrar har mer kontakt, ialalfall när de blir äldre kanske?
uppåt 20 år.
eller som nu bor vi i en trea, vår son kommer vara tre år då syskonet kommer ...sen kaske dom får dela rum om vi inte flyttar, då kanske dom är 3 och 6 år.
på nåt sätt får jag för mig att det blir lättare och mer accepteabelt för osvcar att dela rum med lillebrorsan, än med lillesyster
Våra två äldsta är storebror och lillasyster och de är otroligt tighta och leker jättebra tillsammans. Idag har de lekt nonstop utan att vara osams en enda gång, den ena leken efter den andra. Jag undrade om nån ville gå ner till sjön men neej, inte mitt i leken!
Min son och dotter (2 år och 8 månader emellan) delar allt - rum, leksaker, kompisar och ibland även kläder.
De busar och leker, lilltösen tror hon är äldre än vad hon är och gör allt som storebror gör fast på sitt sätt.
Oskilaktiga helt enkelt men det tror jag nog beror på hur man är som förälkdre mot sina barn.
Få den ena mer plats än den andra så blir det konflikter redan från början och det håller i sig även uppåt åren.
Jag har två småbröder, det är 9 och 7 år mellan oss och 14 månader mellan dem men de har inte med gemensamt för det utan lever vitt skilda liv.
Nästan så att jag och yngsta brorsan har mer gemensamt.
Detta pga hur våra föräldrar behandlat oss under uppväxten - mellanbrorsan har hamnat i kläm, fått för lite uppmärksamhet, dragit sig undan och gör så än i vuxen ålder.
ok