Vaccinationer för en 2.5-åring till Turkiet?
Behöver vår 2.5-åring någon vaccination ?
Behöver vår 2.5-åring någon vaccination ?
Oj, det har jag inte ens tänkt på.. vi funderar oxå på att åka till turkiet nu nästa vecka eventuellt. Så det här vill jag oxå veta!! *puffar*
JooCee....
ja jag funderar på Hepatit A.
Men vet inte om det inte redan ingår i deras vaccinationer. Måste kolla någon dag.
Vi ska åka till turkiet och jag ringde idag till bvc för att höra och hon sa att man inte behövde något vaccin min barn är 2 och 3
cissi77: tack för ditt svar!
Vart skall ni och när åker ni? *nyfiken*
Till Europa rekomenderas numera alltid hepatit A och B, var nyligen och vaccinerade mina tjejer 5år och 2 1/2år, för att vi skulle till Thailand och då sa hon på vaccinations centralen att det behövs tom tyckte hon att B behövs även i Sverige då det kommit även hit.
B är ju kroppsvätskor som saliv och tårar även svett, det tog vi bara på barnen, men även vi tog A som kan finnas i tex livsmedel, vattnet osv. Detta är åtminstone vad som sagt till oss.
Jag menar alltså att det behövs vid resa inom Europa.
Ett bra grundskydd (stelkramp, difteri och polio) bör alla svenskar ha oavsett vart man planerar att resa. Till resor utanför Europa är det viktigt med vaccination mot Hepatit A / epidemisk gulsot. Övriga vaccinationer och andra rekommendationer (t ex. malariaprofylax) är beroende av resans längd, typ av resmål och tidigare vaccinationer. Tänk på att se över ditt vaccinationsskydd i god tid!
I Stockholm kan du vända dig till CityAkuten Wasa Vaccination för alla typer av vaccinationer. CityAkuten Wasa Vaccination ingår i CityAkuten i Praktikertjänst AB. CityAkuten har även vaccinationsmottagningar i Göteborg och Malmö (CityVården).
Så står det på vings hemsida
Nöt kakan
Vi åker 1 sep till Alanya! Var ska ni?
Vi åker utanför Alanya, Green Garden hotell (VIng). Men vi åker i augusti(hoppas att det går bra med tanke på värmen). har dock hört att Turkarna kan vara ganska så otrevliga.....hoppas att det inte är så.
Nötkaka: Kan inte säga att Turkarna är otrevlig men väldigt påflugna och vill ha in en i sin affär eller resturang. När jag var i Turkiet första gången för 15 år sen så var de väldigt jobbiga att ha att göra med. Nu har de stävjat det och de kan få böter om de drar och sliter i folk och det märktes oxå för 4 år sen när vi var där sist, de var mycket lugnare då. Nu skall vi dit igen den 20 juni och hoppas att de fortfarande är lugna.
På tor ska jag vaccinera barnen ringde till bvc idag och pratade med en annan kvinna och hon tyckte absolut att vi skulle det.
Havrix (gammaglobulin) är bra om man har tänkt resa en del med barnen. En spruta först och sen påfyllning inom ett år tror jag, sen står man sig i X antal år vad det gäller vaccination mot gulsot!
Här är en f.ö. bra länk där man kan hitta vilka vaccinationer man behöver i hela världen:
www.who.int/ith/en/
herregud va massa ni tagit för en resa till turkiet...
när vi reste tog vi inget till barnen. Dock tog vi havrix på sonen (5 år) och gammalglobulin till tjejen(3 år men väldigt låg vikt därav gammalglobulin)
Vi vaccinerade dottern igår för HepatitA, halltså Havrix. Vi reser till Turkiet om ganska precis 2 veckor! Dem rekommendera denna och att den även är bra att ha här i Sverige!
Man har ju inget att förlora på det iallafall!
Själv har jag varit i Turkiet 3 ggr och aldrig fått nått. Nu är jag gravid och får ingte vaccin ta ändå. Barn kan ju ha en förmåga att sätta olämpliga saker i munnen också... Direkt från marken, så detta känds tryggast för oss!
I början tyckte jag det lät löjligt... Men nu känns det bara bra. skulle aldrig förlåta mig själv om jag dottern på 1½ år blev sjuk på semestern!
www.resevaccin.se kan man läsa mer
Jag skall ringa bvc och höra men jag tycker också varför inte. Hur långt innan måste man ge Havrix?
Förresten!
TACK TACK TACK till er alla som engagerat er och svarat
Nu är barnen vaccinerade skönt att ha det avklarat.