• Sippan76

Glutenfri fika!!!

Hej hej!! Jag skulle vilja ha ett recept på nåt glutenfritt man kan bju på. Ska på möte ikväll och det är min tur att ha me fika. (En är glutenallergiker.) Vet inte riktigt vad ja kan ta med. Vore tacksam för svar snarast

Tack på förhand!! // Sippan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 14:03:05:
    Ingen??

• Svar på tråden Glutenfri fika!!!
  • Abrakadabra

Här kommer ecept på supergoda "nöttoppar", funkar förstås inte om det finns nötallergiker också

Elsies nötkakor
    2 ägg
    200 g nötter
    2 dl socker
    2 tsk potatismjöl.

Mal nötterna på mandelkvarn (av någon anledning funkar det INTE i matberedare/mixer, kakorna flyter bara ut då ...)
    Rör (vispa ej) ihop alla ingredienser med en gaffel. Klicka ut på en plåt. Grädda i 200 grader i cirka 8 minuter.

Om du vill köpa färdigt så är munkar/gräddbullar/mumsmums (kärt barn har många namn, jag menar i alla fall sånadär chokladtäckta med vitt skum i) glutenfria, om du väljer sådana som INTE har kex i botten.

• AnnieS

Om du inte kan/vill/orkar baka är det bara att fråga på närmsta bageri. Allt utom biskvier är uppskattat...

• Cheera

Finns ju färdiga "tårtor" i frysdisken som är glutenfria, gott med vispad grädde till.

Sedan finns det nog kakmixar i affären som man kan köpa (har för mig att jag har sett det iaf). Eller bara byta ut mjölet mot glutenfritt, fast glutenfritt är dyrt/dyrare.

Glasstårta? Marängtårta?

• Malle68

Jag brukar baka Drömrulltårta. Vilket är mycket uppskattat!!
    Har flera syskon som har gluten.

Drömrulltårta

3 ägg
    1,5 dl socker
    0,75 dl potatismjöl
    2 msk kakao
    1 tsk bakpulver

Fyllning:
    150 gr smör/margarin
    2 dl florsocker
    2 tsk vanillinsocker
    1 äggula

Vispa ägg o socker. Blanda mjöl, kakao o bakpulver o häll sedan i. Bred utt allt på en plåt m bakplåtspapper. ca 30*40 cm.
    Grädda i 5 min i 250 grader.

Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper. Låt svalna.
    Bred fyllningen på kakan o rulla ihop.
    Låt den stå kallt en stund .

Lycka till!

Har ett bra recept på morotskaka oxå om du vill ha.

• flippertjejen

chokoladekagen

280 g god mørk chokolade, 70% kakaobønner
    280 g sukker
    280 g smør
    10 æg

chokoladen, smørret og halvdelen af sukkeret smeltes langsomt i
    vandbad. gør æggene klar imens. blommer for sig og hvider for sig.
    ikke blomme i hviderne, tak. så bliver de aldrig stive.

når herlighederne er smeltet, røres de godt og stilles til side. når
    chokoladeblandingen har samme temperatur som din lillefinger, piskes
    hviderne stive med den resterende halvdel at sukkeret. derefter piskes
    blommerne i chokolademassen, som bliver mere kompakt i konsistensen.
    hviderne vendes i af 3 omgange.
    2/3 af dejen kommes i en form smurt med smør og drysset med sukker.
    resten på køl.

bages 20-30 minutter ved 160°. kagen skal virke stabil i midten.
    tages ud og køles ned til 5°. på med den resterende chokolademasse.
    tilbage i køleskabet i 10-15 minutter.

• Frostizz

AnniS- varför inte bisqvier? Finns inte mjöl i dom. Dom görs på mandelamssa o ägg vita, sen är det en smörkräm som heller inte är något mjöl i. Så så till vida dom inte är nöt o mandelallergiker så funkar det m.
    ska man hårddra det så kan man inte köpa riktigt glutenfritt på ett bageri.. Dt finns alltid mjöl i allt. Beroende på hur allergisk du är. Man får inte baka glutenfritt (rent) i ett bageri. Inte på dom glutenfria mjöler som finns iallafall. Men om kunden kommer till ett bageri m eget mjöl o ber dom baka så är det helt oki. Iallafall var det den informationen jag fick när jag startade eget bageri. Dammjöl finns över allt. Men chokladbollar, kokoskakor, bisqvier är naturligt glutenfria. En del rulltårtor, oftast då drömtårtan. Sen finns det tårtor m mandelbotten el marängbotten.

• Pollyanna
    Frostizz skrev 2007-05-23 09:50:16 följande:
    AnniS- varför inte bisqvier? Finns inte mjöl i dom. Dom görs på mandelamssa o ägg vita, sen är det en smörkräm som heller inte är något mjöl i. Så så till vida dom inte är nöt o mandelallergiker så funkar det m. /.../
    Skulle tro att AnnieS menar att biskvier är det som man oftast blir bjuden på som glutenallergierk = man blir less på det.
  • Frostizz

oki då är jag m. Har inte tänkt på det. jag brukar göra en nougatkaka på bisqviebotten nöttryffel o nougat.. mums

• flippertjejen

Jag tror precis som Pollyanna att det är för man har tröttnat på biskvier (jag har i alla fall gjort det).

Svar på tråden Glutenfri fika!!!