• Anna begins

Har ni larm hemma?

Undrar om det är några här som har larm hemma? Vad har ni i så fall? Vad är bra att ha? Hur funkar det att ha larm som går direkt till utryckning tex? Jag är helt lost så berätta gärna! Vi tänker skaffa ett.

• Svar på tråden Har ni larm hemma?
  • Ickan

Vi har Sector alarm. Trådlöst villalarm med husdjurslins och brandlarm. De har fira antal utryckningar samt upplåsningservice om man låser sig ute. Vi har fått ett falsklarm på två år. Tycker det funkar bra men det är ju inte gratis direkt, tryggt att ha iaf, speciellt brandlarmet.

• Anna begins
    Ickan skrev 2007-05-21 15:08:15 följande:
    Vi har Sector alarm. Trådlöst villalarm med husdjurslins och brandlarm. De har fira antal utryckningar samt upplåsningservice om man låser sig ute. Vi har fått ett falsklarm på två år. Tycker det funkar bra men det är ju inte gratis direkt, tryggt att ha iaf, speciellt brandlarmet.
    Det låter ju bra. Vad är husdjurslins? Vi har katt...
  • Ickan

Den larmar inte för djur under 20 kg, nödvändigt om man har tex katt.

• Beatrize74

Vi har Aroundio. Fungerar suveränt. Trådlöst villalarm det med och brandlarm och möjlighet att larma bara vissa delar. Det är direktkontakt med centralen så man kan larma även utan att slå på larmet eller slå koden ifall någon kommer på dagen och uppträder hotfullt. De har också fria utryckningar och upplåsningsservice. Det fungerar även att hålla upp en liten nyckelring som man har på nyckelknippan när man ska gå ut, behöver inte stå och slå siffror alltså. Vid en feltryckning vid ett tillfälle ringde de och kontrollerade på vår hemtelefon inom femton sekunder. Verkligen effektivt. "Vem är ni? Uppge lösenord" Om vi inte hade svarat hade de ryckt ut direkt. (Vi hade då alltså tryckt fel kod, men rättat till det, fipplat lite och så, utan att det utlöst något larm, men i och med att det "verkade" misstänkt på deras central så kollade de upp det en gång för mycket än för lite)

Och vi har också husdjurslins på vårt larm ska jag kanske tillägga. Man behöver inte ha det, de kan reglera känsligheten. Nu när vi inte har katt längre så har vi ökat känsligheten för den igen.

• FiaÅkotten

nope vi har ju yckeln i dörren så det verkar dumt... men vi har ju vakthund

• Anna begins
    Beatrize74 skrev 2007-05-21 16:04:09 följande:
    Vi har Aroundio. Fungerar suveränt. Trådlöst villalarm det med och brandlarm och möjlighet att larma bara vissa delar. Det är direktkontakt med centralen så man kan larma även utan att slå på larmet eller slå koden ifall någon kommer på dagen och uppträder hotfullt. De har också fria utryckningar och upplåsningsservice. Det fungerar även att hålla upp en liten nyckelring som man har på nyckelknippan när man ska gå ut, behöver inte stå och slå siffror alltså. Vid en feltryckning vid ett tillfälle ringde de och kontrollerade på vår hemtelefon inom femton sekunder. Verkligen effektivt. "Vem är ni? Uppge lösenord" Om vi inte hade svarat hade de ryckt ut direkt. (Vi hade då alltså tryckt fel kod, men rättat till det, fipplat lite och så, utan att det utlöst något larm, men i och med att det "verkade" misstänkt på deras central så kollade de upp det en gång för mycket än för lite)Och vi har också husdjurslins på vårt larm ska jag kanske tillägga. Man behöver inte ha det, de kan reglera känsligheten. Nu när vi inte har katt längre så har vi ökat känsligheten för den igen.
    Det lät ju bra. Min största fundering är just det där med om man råkar glömma att man larmat och så rycker de ut och så står man där massa pengar fattigare... Men då finns det möjlighet att slippa det alltså.
    FiaÅkotten skrev 2007-05-21 16:04:55 följande:
    nope vi har ju yckeln i dörren så det verkar dumt... men vi har ju vakthund
    Vakthund kan ju också va effektivt.
  • Rottis77

Vi har inget larm i än, men jag har 2 st Rottweiler och 1 bullmastiff på 64 kg Skrattande, men när vi har byggt ut så ska vi skaffa ett larm, hundarna är ju inte alltid hemma + att vi bor mitt i skogen. Ska det inte finnas ett som ringer upp ett antal nr man anmält istället för att väktare kommer ut om larmet går??

• FiaÅkotten
    Rottis77 skrev 2007-05-21 17:42:38 följande:
    Vi har inget larm i än, men jag har 2 st Rottweiler och 1 bullmastiff på 64 kg , men när vi har byggt ut så ska vi skaffa ett larm, hundarna är ju inte alltid hemma + att vi bor mitt i skogen. Ska det inte finnas ett som ringer upp ett antal nr man anmält istället för att väktare kommer ut om larmet går??
    bor också i skogen och har någon bemödat sig med att ta sig hit så kan dem ju få gå in å kika och konstatera att inget finns inte ens nån Tv av värde skämt och sido känner jag inte att just VI behöver larm. Men sen kanske det beror på var skogen ligger...
  • Ickan

Sector ringer upp oss först och frågar om vi har råkat lösa larmet innan de åker ut på det. Så gör nog de flesta så ingen åker ut i onödan.

• Anna begins

Kan man bara ha på larmet när man är bortrest, eller även om natten när man är hemma??

• rollergirl

Vi har Securitas larm med två rörelsedetektorer, skalskydd (d v s larm- och glaskrossdetektorer på alla fönster och dörrar), vibratordetektor på källardörren, "saftblandare" med ljud- och ljussignal på taket när larmet går, trådlös kontroll som man kan ha i fickan samt direktlarm till brandkåren. Jättenöjd med larmet!

Anna begins: När vi åker bort har vi larmet på högsta känslighet (då kommer även polis om larmet larmar), på natten när vi är hemma är det skalskyddet vi har på, d v s samtliga fönster och dörrar är larmade, inte rörelsedetektorerna, och om någon bara t ex tar i dörrhandtaget på källardörren går larmet igång.
    Har själv råkat glömma att larmet var igång en del gånger och öppnat dörrar, och larmet har gått, men då ringer Securitas och vi ger lösenorden och de behöver då inte åka ut. Däremot om vi varit bortresta har larmet gått, då är det väldigt praktiskt att de åker och ut och kollar upp det, och finns åverkan t ex ett krossat fönster, öppen dörr o s v så återställer de sådant.

• Anna begins

Rollergirl! Tack för svar! Jag vill kunna ha larmet på om nätterna med nämligen tror jag...
    Men vad kostar det för er, om man får fråga?

• Anna begins

Å andra sidan skulle jag väl dö av skräck om jag låg där och larmet plötsligt går igång av nån anledning! Förvånad

Svar på tråden Har ni larm hemma?