• Taffer

Bästa jobben att söka för dom som utan nån direkt utbildning?

Vilka é dom, nån med tips var man kan hitat dom i sådana fall? Håller på för fullt nu och söka jobb, d mesta jag hittar som jag tror att jag skulel klara av, men jag vill gärna söka fler jobb.
    Jag har egentligen kockutbildning, men d é inget jag varken vill jobba med eller tror att jag skulel klara av så himla bra, så jag undviker helst dom jobben.

• Svar på tråden Bästa jobben att söka för dom som utan nån direkt utbildning?
  • klickann

vad som är bäst är nog upp till var och en :) restaurangjobb måste du ju ha ganska lätt för att få om du är kockutbildad? Annars finns det ju städjobb?
    Vad vill du göra? Kontor eller butik??

• Mirris

Växeltelefonist..det är jag o det är kanon.
    Inte särskilt utvecklande o ingen större karriärmöjlighet, men ett bra jobb.

Ring runt till sjukhus, kommun, privata större företag..

hos oss är det alltid ont om folk

• Taffer

klickann: Jo d é klart, kanske skulle ändrade till vilka som é lättast att få
    Restaurangjobb é även dom svåra att få efetrsom dom oftast kräver 3-5års dokumenterad yrkeserfarenhet, vilket jag itne har, om inte skolan räknas då vill säga. Sen é jag så rädd att misslyckas inom d efetrsom jag itne tycker jag é så duktig som d, vilket gör att jag oftast inte söker dom. Städjobb söker jag gärna, men d é ofta där é körkort som krav, vilket jag itne har, men jag söker dom som inte har d kravet
    Jag jobbar gärna både i butik och på kontor, men jag vet inte hur pass jag hade passat på ett kontor

Mirris: Har nog sett sånna och har för mej att man gärna ska ha jobbat som d innan, men d kanske man ska strunta i?
    Var jobbar du då?

• Mirris

Jag jobbar i en rätt stor växel här i stan. Och där behöver man ingen utbildning alls, man går bredvid 1-2 månader o lär upp sig då.

Ring till växeln o be att få prata med deras personalchef. Säg att du vill höra om det finns nån möjlighet.

Hos oss börjar alla som timvik, men sen kommer man aldrig därifrån Alltd är det nån som är sjuksrkiven eller har semester eller nåt.

• Taffer

Mirris: E d som nån typ växel i komunen då eller vad é d då för växel? Här verkar d vara mer en växel i komunhuset, och en inom sjukvården och sådär, é d för nått specieltl företag du jobbar för då eller?

• Mirris

Nä jag jobbar inte i en privat växel.. men det borde jag, för där är det mycket bättre betalt. Och oftast inga helger o kvällar

Transportföretag, tex Schenker har växel Iallafall här.
    Sen är det stora företag som Atlas Copco och så.
    Länsstyrelsen har växel.
    En del muséer.. bio.. hyresbolag.. skatteverket... polisen...

• Taffer

Mirris: Ahh, ok. Bara en växel helt enkelt till många olika företag? Hur hittar man sånna då? Hur fick du ditt jobb? Jag kan tynka mej att sitta sån växeltelefonist, jag sitetr gärna i telefon Hehe.

• Mirris

Alltså nu kanske du missförstod.. eller så gjorde jag.

Alla företag har sin egen växel.

Där jag jobbar, vi svarar för 3 olika inrättningar (Men allt tillhör samma "företag"). Vi har i snitt 500 samtal varje dag. Måndagarna är det lite mer. Och är det några sjuka så stiger samtalsmängden en del

Dagtid är det ca 10 telefonister som jobbar. Kvällar o helger 2 st i taget. Och på natten 1 telefonist.

Jag jobbar numera natt. Mycket lugnare o skönare.. och inga jättejobbiga samtal.

Jag kände en som jobbar där, och hon frågade sin chef.. och vips var jag på intervju.

Chefen hade rätt dålig erfarenhet av att få folk från AF.. dom kom oftast dit och började intervjun med att fråga ifall dom verkligen var tvungna att jobba där ??

Så hon ville ha folk som ringde själva och var intresserade av att JOBBA!

Började som timvikarie och jobbade mer än heltid.. sen fick jag en egen "rad".. och sen fick jag nattjobbet. Kanon

• Taffer

Mirris: Ahh, d var nog jag sm missförstod
    Jo men d é väl klart att man é där för att just JOBBA, d é väl d man é ute efter?
    Åhh, varför känner jag ingen sån? Har så svårt för att ringa och så (skitbra va om jag vill jobba som telefonist )

• Mirris

Inte alla är på jobbet för att jobba ju. En del trodde att man kunde sitta av tiden o surfa o låtsas ta samtal

Det är bara o ringa.. det blir nog inte värre än att du får lämna dina uppgifter utifall dom söker folk snart!

Svar på tråden Bästa jobben att söka för dom som utan nån direkt utbildning?