• Panodil

Kan man få ett läkarintyg i efterhand?

Visar sig nu att jag behöver ett läkarintyg för at få ut min sjuklön efter 8 dagen, jag trodde att det var 10e arbetsdagen eller 24 dagar.

Kan man ringa en doktor och få ett läkarintyg i efterhand utskrivet?
    Har fått en läkartid men den är inte förrän om ett par veckor...

• Svar på tråden Kan man få ett läkarintyg i efterhand?
  • Miss USA
    Panodil skrev 2007-05-21 18:33:32 följande:
    Åhh, hur ska man kunna veta sånt här??Brukar ju alltid vända mig till barnmorskan om det är något, trodde att det skulle räcka...Brukar det inte vara att det krävs läkarintyg efter 14 dagar?Eller kan det variera?
    Alltid läkarintyg efter 7 dagar sjukdom både för oss vuxna och för barnen vid TFP
    Stolt mamma till två huliganer
  • Panodil

snyggare än dej:

Vilken anledning berodde det på?
    Om man nu får fråga det?

• Heidi1

alltid läkarintyg från 8 dagen sen e d försäkringskassan som betalar efter 14 el e d 21 dagar

• Panodil

Men om man jobbat emellan, räknas det inte som en ny sjukperiod då?

Åhh, jag tycker sånt här är så svårt.
    Jag har ju varit dålig och inte kunnat jobba, hade jag bara vetat hade jag ju gått till läkaren....
    Istället ringde jag barnmorskan och fick en läkartid, så jag trodde jag gjorde allt rätt.

• Miss USA

Panodil : om man insjuknar inom fem dagar blir det ingen ny sjuklöneperiod

Stolt mamma till två huliganer
  • Heidi1

ring bm imorgon o prata med henne hur du ska göra

• Panodil

Tack för att ni hjälper mig reda ut detta!!
    Jag ska ringa barnmorska och läkare imorgon.

Hoppas att de har lite överseende med detta, är ju gravid i v 33 och då är det ju inte helt ovanligt att man inte mår helt hundra.

Tar tacksamt emot fler svar!

• Panodil

Ingen mer som vet något om detta???

• Heidi1

får man fråga varför du inte kan jobba?

• Panodil

Jag har mått jättekonstigt, varit yr och mått illa. Sen har jag även haft väldigt mycket onda sammandragningar. Har bara känt att jag ville sova.

• Heidi1

ok. hoppas att läkaren kan sjukskriva dig bakåt i tiden

• Panodil

Citrina

Tack, hoppas jag med.
    I annat fall blir jag utan ersättning några dagar och vad ska man göra??
    Har ju känt att jag inte har kunnat jobba pga att jag inte mått bra.

TYcker bara att det är konstigt at de säger detta till mig nu, det var i förra veckan som jag passerade 7 dagars gränsen. Borde de inte ringt mig och krävt läkarintyget då??

• Sweet Mami 2 Be

Man får sällan läkarintyg i efterhand. Om du har haft läkarkontakt inom dom dagar som du inte har läkarintyg så kanske man kan få ett. Har du däremot inte varit i kontakt med läkare under den första sjukskrivningsperioden kan ju inte han styrka din sjukskrivning. då får man nog tyvärr nöja sig med det man får. Det finns inga regler på hur långt bakåt i tiden man kan få läkarintyg. Det handlar mycket om hur mycket läkaren kan intyga din sjukskrivning.

Om du återgår i arbete i mer än 5 dagar blir det en ny sjukskrivningsperiode med ny karens osv. Är det i max 5 dagar rullar det på.

Lycka till!

• Panodil

Ingen mer med erfarenhet eller kunskap om detta??

• DIVGRL

Min bm sa att om jag behövde vara hemma mer än 1 vecka så kunde jag komma på en läkartid. Den var 4 dagar efter jag vatt hemma 1 vecka.
    Jag fick även ett läkarintyg på att jag varit sjuk ett halvår efter...när FK begärde det. Tror man kan fixa allt i dagens läge =)
    Det ordnar sig...Be bm om hjälp!

Krya på dig!

Svar på tråden Kan man få ett läkarintyg i efterhand?