• Min Nana

Hur funkar de med karensdag vid sjukdom?

Detta är min sista månad, slutar sista maj på jobbet och har nu blivit sjuk. Jag får lön samma månad dvs.. började slutet av jan och fick min första lön 35 feb och kommer nu få min sista lön 25 maj. Om jag anmäler mig sjuk idag kommer jag då förlora pengar eller hur funkar de med karensdagen ? Jag får ju ingen mer lön och dom har redan fastställt månadens lön den 15e..

Enjoying life for the fullest!
  • Svar på tråden Hur funkar de med karensdag vid sjukdom?
  • Min Nana

någon??

• Miss USA

Då kommer du nog att få ett krav på karensdagen skulle jag tro. Att du får betala in det i efterhand,

Stolt mamma till två huliganer
  • Min Nana

men om jag anmäler mig idag även fast dom gått hem för dagen ?

• cruZZe

Så länge lön inte gått till bank går det att ändra.

• Miss USA
    Min Nana skrev 2007-05-21 19:36:42 följande:
    men om jag anmäler mig idag även fast dom gått hem för dagen ?
    Japp karensen får du. Antigen om dom hinner ändra i lönen, annars får du en löneskuld som du får betala tillbaks.
    Du slipper inte undan karensen även om dom inte har någon lön att dra det på.
    Stolt mamma till två huliganer
  • Min Nana

ok...

• Min Nana

tack för alla hjälpsamma svar

• Min Nana

För jag anmälde mig sjuk för ett tag sen precis efter jag gått hem från jobbet, pappa, som jobbar på samma jobb sa att då slipper jag karensdagen.

Miss USA skrev 2007-05-21 19:41:23 följande:
    Japp karensen får du. Antigen om dom hinner ändra i lönen, annars får du en löneskuld som du får betala tillbaks.Du slipper inte undan karensen även om dom inte har någon lön att dra det på.
  • Snubbelfot

om man går hem efter typ halva dagen, så har jag hört attman slipper karensdag..men vet inte riktigt om det stämmer. Har aldrig praktiserat det.

Men för att svara på din fråga, du kommer bli återbetalningsskyldig. Är du sjuk idag men ska jobba imorogn eller?

• Min Nana

Asså jobbade idag men nu på kvällen så har jag typ fått feber och vet inte om jag orkar jobba imorgon... ville bara kolla om jag kunde slippa karensdagen, den är ju inte så kul om jag kanske bara är borta 2 dagar lr nåt..

• Snubbelfot

Ja, nä du har ju redan jobbat idag, så är du hemma imorgon så kommer du få karensdag.

• Min Nana

ok.. tack så mycke, då vet jag..

Snubbelfot skrev 2007-05-21 20:07:10 följande:
    Ja, nä du har ju redan jobbat idag, så är du hemma imorgon så kommer du få karensdag.
  • Mirrebirre

Om du går hem tidigare från jobbet en dag, alltså innan din arbetstid är slut, så blir det din karensdag.

Exempelvis så jobbar du 8-17, men blir sjuk kl 15, sjukanmäler dig och går hem. Då har du karens mellan kl 15 och 17 den dagen, och får sjuklön dagen därpå om du ff är sjuk. Du förlorar alltså endast 2 timmars lön istället för en hel karensdag. (om du istället hade "kämpat på" och jobbat till kl 17, och sedan sjukanmält dig på kvällen/morgonen därpå så blir det din karensdag, och då en hel dag utan betalning!

Men har du redan jobbat hela dagen och sedan sjukanmäler dig, då blir karensdagen dagen efter.

• Min Nana

Ok... då vet jag.. har redan varit borta en vecka denna må¨nad pga. konflikter på arbetsplatsen och har inte orkat psykiskt gå till jobbet.. så den dagen då jag anmälde mig så jobbade jag tills jag slutade, 1 tim senare ung. så sjukanmälde jag mig till chefen.. pappa sa att jag då skulle slippa karensdagen men tydligen inte ?!

• Monica H

Karensen går inte att komma ifrån om man inte har annat överenskommet på arbetsplatsen. Det bästa för en själv är ju då att sjukskriva sig en timme innan dagens slut då räknas det som karens.

Har man sen månadslön som betalas i förskott t.ex för maj så får man lönen den 25:e och det är för den 1-31 Maj. Om man då blir sjuk när lönen betalas ut så dras det på nästa lön.

Skall man då sluta så brukar man ju nästan alltid ha semester innestående och då brukar arbetsgivaren reglera det med den utbetalningen.

Fråga gärna om jag förklarar dåligt. ( Jobbar med löner)

• Min Nana
    Pee Wee skrev 2007-05-21 20:20:42 följande:
    Karensen går inte att komma ifrån om man inte har annat överenskommet på arbetsplatsen. Det bästa för en själv är ju då att sjukskriva sig en timme innan dagens slut då räknas det som karens.Har man sen månadslön som betalas i förskott t.ex för maj så får man lönen den 25:e och det är för den 1-31 Maj. Om man då blir sjuk när lönen betalas ut så dras det på nästa lön.Skall man då sluta så brukar man ju nästan alltid ha semester innestående och då brukar arbetsgivaren reglera det med den utbetalningen.Fråga gärna om jag förklarar dåligt. ( Jobbar med löner)
    jag har månadslön men den går från den 15-15e varje månad och efter den 15e kan man inte ändra lönen utan då går de på nästa lön + jag får lön i förskott dvs får inte för maj i juni... men om jag nu slutar den 31a så lär dom ta karensdagen som ett återkrav tydligen ?! enligt dom andra..
  • Mirrebirre

Karensdagen + dagarna med löneavdrag (sjuklön) kommer som ett återkrav eftersom du har slutat. Men om du har t.ex. semesterersättning kvar att få ut kan arbetsgivaren "dra av" på dessa pengar istället. Du slipper nog tyvärr inte undan =)

Svar på tråden Hur funkar de med karensdag vid sjukdom?