• trööööötter

Sambons barn hemma med mig om dagarna

Just nu känner jag mig så trött. Hade aldrig i livet kunnat gissa att det skulle bli så här när jag fick mitt första barn. Jag fick min efterlängtade lilla ögonsten den 27/4-07. Min sambo har ett barn sedan tidigare som är två år nu. Eftersom att jag är mammaledig så får sambons barn bara vara på dagis 15 timmar iveckan. Vilket inte ens blir två hela dagar. Sedan är det upp till mig att ta hand om sambons barn resterande dagar. Detta gör att jag inte kan njuta av mitt nyfödda barn eftersom att det är ganska krävande att ta hand om en tvååring. Hur kan det få vara så här. Förstår om det hade varit sambon som hade varit hemma med vårat gemensamma barn, men inte jag som inte är detta barns förälder. Är det likadant överallt här i Sverige eller?

• Svar på tråden Sambons barn hemma med mig om dagarna
  • korven72

ja det tror jag. Min sambo kommer få ta hand om mitt barn + bebis när vi skaffar vårt gemensamma. Stackars honom hehe...

I samma stund man flyttar ihop räknas man ju som ett hushåll. Dvs bostadsbidrag, dagisavgift och liknande grejor räknas ihop.

• lisabeth

Kommunerna vill nog gärna driva att man som styvförälder ska ha bonusbarnet hemma men rent juridskt sett har du ju inget som helst ansvar för det barnet och därför borde de inte kunna tvinga dig om du drev det juridiskt kolla med skolverket de borde veta vad som gäller!

• Carla77

Femton timmar i veckan brukar ju bli tre dagar á fem timmar! Jätte många som har sina barn så! Lämna vid 9 och hämta klockan 14! Brukar räcka för alla..Du får tid för bebis och barnet får leka av sig på dagis!

• trööööötter

JO, kommunerna försöker väl med alla medel. Tycker heller inte att jag ska ha ett sådant ansvar för någon annans barn. Sambons barn är jättegullig, men kan dock vara lite jobbig. Vart kollar jag om skolverket vet? Har de någon hemsida måntro eller...

• Simben

Har ni barnet heltid? eller är det varannan vecka?

Iallafall så är det ren skitsnack om att du måste ha barnet hemma....du är INTE barnets vårdnadshavare och därmed har barnet rätt att vara på dagis den tid hennes/hans pappa jobbar. Detta är lag och inget som olika kommuner kan bestämma själva över. Ring skollagen så kan dom skicka papper om en dom som du kan visa upp. Tyvärr finns det många som tror att bara för att man bor ihop eller är gifta så räknas det som att man måste ha barnet hemma förutom dom 15 timmarna men det stämmer INTE!!!
    Däremot så räknas löner och sånt ihop när dom beräknar dagisavgiften men det är en helt annan sak!!!

Lycka till och grattis till bebisen!!

• Simben

Trötter...jag har ringt skolverket och då skickade dom ett prejud....nånting...vet inte vad heter men jag vet att fler har fått det från dom så man har nåt att komma med när man pratar med kommunen. Kommunen vill få dig att tro att dom bestämmer men det gör dom alltså INTE!!!!

• SeTa

Du behöver inte ha sambons barn hemma om du inte vill/orkar! Du är inte vårdnadshavare!

• Flinga 06

Nej du behöver inte ha styvsyskonet hemma! Ring skolverket! Stå på dig!

• trööööötter

Sambon har delad vårdnad, så barnet är varannan vecka hos hos.
    Simben: du skrev att du hade ringt skolverket. Har du oxå varit i samma sits som mig? Har du fått ok, på att barnet får gå heltid på dagis? Nyfiken!!

• Simben

Trötter;
    Jag har en bonusson som går på 6-årsskola och utöver det på fritids. När jag väntade hans lillasyster så visste jag att det kunde bli problem med kommunen så jag tog reda på fakta på förhand så att jag skulle ha nåt att komma med. Nu blev det aldrig några problem utan han är på skola/fritids hela dagen. Jag hämtar honom en timma innan pappa kommer hem bara. Och det efter att han själv ville vara kvar när jag från början hämtade honom två timmar innan pappa kom hem. Har roligare där med kompisarna än hemma med oss
    Men jag är hundra procent säker på att barnet få gå på dagis fast du är mammaledig. Om däremot pappan är ledig så får barnet inte det så klart. Hur går barnet på dagis på mammans veckor då? Heltid?

Stå på dig!! Kram

Svar på tråden Sambons barn hemma med mig om dagarna