Inlägg från: MammaJensen83 |Visa alla inlägg
  • MammaJensen83

Sambons barn hemma med mig om dagarna

Hejsan,

Jag förstår vad de är du menar, men jag håller inte med dig. När man VÄLJER att flytta ihop med en människa som har barn sen tidigare så får man ta det. Man är en "familj", förstå hur din bonusdotter kommer att få känna när hon blir äldre, att du inte ville ha henne hemma, utan att du strider för att hon ska få vara på dagis på heltid.
    Träffar man någon med barn så får man 2 (eller fler) på köpet.
    Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men om du nu anser att det känns så jobbigt så tycker jag att du ska be din sambo ta ut föräldrardagar på sitt barn.

Men detta måste du endå ha vetat om när du valde att bli gravid?

Jag är så himla glad över att min sambo inte har samma värderingar om min son som du har för ditt bonus barn, för hade han haft de så hade han inte fått blivit en del av vårat liv.

trööööötter skrev 2007-05-21 22:11:09 följande:
    Just nu känner jag mig så trött. Hade aldrig i livet kunnat gissa att det skulle bli så här när jag fick mitt första barn. Jag fick min efterlängtade lilla ögonsten den 27/4-07. Min sambo har ett barn sedan tidigare som är två år nu. Eftersom att jag är mammaledig så får sambons barn bara vara på dagis 15 timmar iveckan. Vilket inte ens blir två hela dagar. Sedan är det upp till mig att ta hand om sambons barn resterande dagar. Detta gör att jag inte kan njuta av mitt nyfödda barn eftersom att det är ganska krävande att ta hand om en tvååring. Hur kan det få vara så här. Förstår om det hade varit sambon som hade varit hemma med vårat gemensamma barn, men inte jag som inte är detta barns förälder. Är det likadant överallt här i Sverige eller?
  • MammaJensen83

Självklart så är det viktigt och bra för barnen att få vara på dagis i den åldern, min son är själv två år och väldigt aktivit. Men om andra familjer som inte har bonusbarn och som får ett till barn har endast rätt till 15 timmar i veckan, då borde väl även bonusföräldrar ha de? Jag har en i min bekantskaps krets som är bonus mamma åt en 4åring och har precis fått sitt första barn, de har endast 15 timmar i veckan (de är kommunen som har bestämt så) Så de har fått byta vecka på barnen, då barnet är hos dem när pappan jobbar eftermiddag och är då på dagis mellan 13-16, då bonusmamman hämtar han och fixar mat och läggar honom. Om de nu handlar om att de har sitt bonus varannan vecka så tycker jag att biopappan borde kunna ta ut lite föräldrarledigt den veckan.

fialia75 skrev 2007-07-20 22:01:32 följande:
    Tycker att det var ett hemskt och elakt svar från "Gabriells mamma". Själv tycker jag det är synd om barnen som inte får gå på dagis och leka med andra barn, samt utvecklas i samma utsträckning som tidigare. 3 timmar/dag är inte mkt när det kan vara inkl mat och vila. Jag tror inte problemet är att det handlar om bonusbarn utan fel på systemet. Det är jobbigt för vem som helst att vara hemma med en nyfödd och en 2-åring, även om det är ens egna barn. Speciellt om ingen annnan är det där man bor, så att 2-år. leka. Det är inte så lätt att aktivera och hålla koll på en 2-år. samtidigt som man ska amma, byta blöjer, för att inte tala om att sova, som alla säger att man ska passa på att göra när bebisen gör det. Många mammor går tyvärr in i väggen och blir tvungna att få psykiatrisk hjälp. Det som också är känns tråkigt är att man som bonusförälder har skyldigheter trots att man inte är vårdnadshavare, vilket jag i och för sig kan vara bra, men tyvärr så har man ju inga rättigheter. Själv tror jag inte jag skulle orka ens vara hemma med min 2-åring nästan hela tiden, även om jag inte har ngn bebis, när ingen annan är hemma. Det betyder inte att jag inte älskar mitt barn över allt annat, bara att man är mer än bara mamma. Sammanfattningsvis, tycker jag att man inte skall uttala sig om andra och vad man tror att de känner. Det har man ju ingen aning om. Att ha barn kan vara en oändlig skillnad mellan föräldrar. Vissa är lyckligt lottade med barn som inte kräver mkt, medans kan ha mkt aktiva och krävande barn. Det viktigaste är att man älskar dom och visar det, men det betyder inte att man behöver välja bort egen tid eller att man inte får känna sig trött.
  • MammaJensen83

Det är inte alls synd om barn som får vara på dagis på heltid, jag skolade in min son vid 13 månader och han började sen gå heltid 18 månader. Men jag känner att när man strävar efter att ha barnet på dagis på heltid fast man är hemma känns så där. Jag väljer att inte skaffa barn just för tillfället, de hade jag nog inte gjort även ifall jag hade levt ihop med min sons biopappa.

Men som jag skriv i förra inlägget så tycker jag att biopappan kan försöka dra ner arbetstiden och ta ut föräldrarledigt på sitt barn, ist för att låta bonusmamman ta hela ansvaret.

Koviktare skrev 2007-07-21 11:53:03 följande:
    Ibland väljer man inte att bli gravid. Och varför skulle inte vi få njuta av att lära känna våra babysar precis som alla andra förstagångsmammor får. Kom igen när ni är i exekt samma situation. Alla känner olika och vem har sagt att man är helt såld i sitt bonusbarn bara för att man är bonusmamma?? Man väljer inte vem man blir kär i. Har barnen dessutom redan två välfungerande föräldrar så förstår inte jag varför en tredje eller fjärde ska "leka" mamma på riktigt.Stackars min son då som var på dagis heltid från 1,5 års ålder. Stackars bonusmamma som inte får njuta av sin lilla babys. Stackars bonusmamman som får vara ensam om att få sitt förta barn som är en speciell känsla. Vuxna har oxå känslor inte bara barnen. Stackars BARNEN när bonusmamman är helt utsliten psykiskt och det tar slut. OJ då vara det ännu ett barn som fick leva i två hem.........
  • MammaJensen83

Ja jag är med dig, jag vet hur det ser ut i skollagen, men jag anser att det är helt fel. Ska det vara så att bonusmamman får ha sitt bonusbarn på dagis heltid när den är föräldrarledig/arbetslös så borde väl bioföräldrar det oxå, eller? Sen är det ju faktiskt så att om bonusföräldern inte ska räknas när det gäller det här, så varför ska de påverka dagisavgiften?!
    Jag blir lite arg på systemet.

Simben skrev 2007-07-21 20:41:36 följande:
    gabrielsmamma; det var ju just det ts frågade om, vilka regler som gäller och din vännina har fått helt fel svar från kommunen. Det är INTE dom som bestämmer att det är 15 timmar för hennes bonus när hon är mammaledig utan det står i SKOLLAGEN som gäller i hela sverige att det enbart är när vårdnashavarna är hemma som barnet inte får vara mer än max 15 timmar per vecka och hur mycket man än är en FAMILJ så är inte bonusmamman eller pappan VÅRDNADSHAVARE.Sen vad man tycker om det hela det tycker jag inte hör hit!!!!
  • MammaJensen83

Absolut, visst är det så, men man borde kanske ta det i beräkning när man väljer att skaffa barn. Så att bonusföräldern vet vad som gäller.

Koviktare skrev 2007-07-21 23:03:00 följande:
    Gabrielsmamma: Alla har inte föräldrardagar över eller ens råd att gå hemma. Alla lever vi olika och har olika förutsättningar.
  • MammaJensen83

Jag håller med dig helt och hållet. Det handlar inte om lagar hit och dit. Barnen ska komma först och det är som du säger, att de märker väligt väl hur bonusföräldern känner för dem.

IochA skrev 2007-07-24 07:13:04 följande:
    Blir så ledsen varje gång jag läser sådana här inlägg. Ni är en FAMILJ nu och i den familjen ingår även sin sambos son! SJälv har jag ingen kontakt med min pappa och har inte haft på ca 10 år efter han träffade sin nya som inte tycker om mig alls ( o det MÄRKTE jag även som barn) hon gjorde precis som du skillnad på hennes barn och oss. "Det var deras och det var vårat" liksom. Den enda det är synd om här är din sambos son.Har ett par vänner varav hon är gravid med deras gemensamma och han har en son sen tidigare. Man märker sååå väl på henne att det ÄR hans son, hon tvekar på om hon ska vara "barnvakt" åt honom när pappan ska iväg (helst ska hon ha ngt i utbyte för det) o.s.v. Det är HEMSKT att se.
  • MammaJensen83

Samt att deras inkomst påverkar dagisavgiften. ;)

Miss USA skrev 2007-07-24 07:15:40 följande:

Lite OT kanske, men det finns sammanhang när bonusföräldrar räknas som föräldrar blant annat när det gäller TFP (VAB).
  • MammaJensen83

Tack att det är fler som känner som jag.

aell skrev 2007-07-24 07:45:08 följande:
    Nu har jag läst igenom tråden och den enda jag tycker synd om i sammanhanget är det stackars barnet som ingen vill ta hand om. Vad har det gjort för att hamna i denna situation? Själv har ts fått välja om hon vill flytta ihop med en som har barn sedan tidigare, men barnet har knappast fått välja vem som ska bo med hans pappa. Jag förstår att ts är trött, det är man när man fått barn och ännu tröttare om det finns syskon med i bilden. Dock tycker jag att det absolut inte är något att klaga på när ts endast behöver ha styvsonen två hela vardagar varannan vecka (förutsatt att han är på dagis 5 timmar/dag 3 dagar/vecka).
  • MammaJensen83

Jag är absolut inte inte avis på att bonusföräldrar som får ha sitt bonusbarn på dagis heltid. Tvärtom.

Simben skrev 2007-07-24 20:36:50 följande:
    Håller med dig koviktare...nästan så man tror att biomammorna är avis på bonusmammorna som får enligt svensk lag ha bonusen på dagis när dom är föräldralediga iallafall om man tänker på dessa rader som gabrielsmamma skrev;Ja jag är med dig, jag vet hur det ser ut i skollagen, men jag anser att det är helt fel. Ska det vara så att bonusmamman får ha sitt bonusbarn på dagis heltid när den är föräldrarledig/arbetslös så borde väl bioföräldrar det oxå, eller?Undrar om det inte bottnar lite i det eller vad tror ni alla?
Svar på tråden Sambons barn hemma med mig om dagarna