Självklart så är det viktigt och bra för barnen att få vara på dagis i den åldern, min son är själv två år och väldigt aktivit. Men om andra familjer som inte har bonusbarn och som får ett till barn har endast rätt till 15 timmar i veckan, då borde väl även bonusföräldrar ha de? Jag har en i min bekantskaps krets som är bonus mamma åt en 4åring och har precis fått sitt första barn, de har endast 15 timmar i veckan (de är kommunen som har bestämt så) Så de har fått byta vecka på barnen, då barnet är hos dem när pappan jobbar eftermiddag och är då på dagis mellan 13-16, då bonusmamman hämtar han och fixar mat och läggar honom. Om de nu handlar om att de har sitt bonus varannan vecka så tycker jag att biopappan borde kunna ta ut lite föräldrarledigt den veckan.
fialia75 skrev 2007-07-20 22:01:32 följande:
Tycker att det var ett hemskt och elakt svar från "Gabriells mamma". Själv tycker jag det är synd om barnen som inte får gå på dagis och leka med andra barn, samt utvecklas i samma utsträckning som tidigare. 3 timmar/dag är inte mkt när det kan vara inkl mat och vila. Jag tror inte problemet är att det handlar om bonusbarn utan fel på systemet. Det är jobbigt för vem som helst att vara hemma med en nyfödd och en 2-åring, även om det är ens egna barn. Speciellt om ingen annnan är det där man bor, så att 2-år. leka. Det är inte så lätt att aktivera och hålla koll på en 2-år. samtidigt som man ska amma, byta blöjer, för att inte tala om att sova, som alla säger att man ska passa på att göra när bebisen gör det. Många mammor går tyvärr in i väggen och blir tvungna att få psykiatrisk hjälp. Det som också är känns tråkigt är att man som bonusförälder har skyldigheter trots att man inte är vårdnadshavare, vilket jag i och för sig kan vara bra, men tyvärr så har man ju inga rättigheter. Själv tror jag inte jag skulle orka ens vara hemma med min 2-åring nästan hela tiden, även om jag inte har ngn bebis, när ingen annan är hemma. Det betyder inte att jag inte älskar mitt barn över allt annat, bara att man är mer än bara mamma. Sammanfattningsvis, tycker jag att man inte skall uttala sig om andra och vad man tror att de känner. Det har man ju ingen aning om. Att ha barn kan vara en oändlig skillnad mellan föräldrar. Vissa är lyckligt lottade med barn som inte kräver mkt, medans kan ha mkt aktiva och krävande barn. Det viktigaste är att man älskar dom och visar det, men det betyder inte att man behöver välja bort egen tid eller att man inte får känna sig trött.