ja presis det är så jag också menar. Jag tror nog ändå att min ambos barn skulle känna sig utanför och ledsen om den fick gå på fritids eller dagis om jag var hemma och gullade med min bebis (om det nu inte är kolik eller nåågot liknande) och det är inget jag vill alls.
mimaer skrev 2007-06-30 11:30:14 följande:
Detta är ett så känsligt ämne... Tycker många ialf.. Jag som själv är "särkulles" barn som det tydligen heter så fint, vilket jag tycker är ett förskräckligt ord att definera ett barn på. Jag tyckte att det var riktigt jobbigt när min pappa och hans nya fru fick barn,kände mig inte som en del i familjen. Jag älskade ju min lillasyster jättemycket och ville inget hellre än vara med henne, mysa och pyssla med. Men jag kände mig bara ivägen, fick inte vara hos dem och min styvmor suckade så fort jag ville ha hjälpmed något, jag var ju liten och fixade inte allt själv. Det som är det jobbiga är att jag var knappt 4 år men kommer ihåg det så väl.. Min kärlek till min lillasyster förvandlades snart till en hemsk svartsjuka och nästan till hat, hårt men när man är liten så är det inte så mycket mitt emellan, antingen gillar man någon jättemycket eller så gillar man inte personen alls. Det är tur att jag blivit vuxen och har tänkt om, jag älskar min lillasyster jättemycket och jag gör allt för henne men tyvärr kan jag bara säga att mina känslor för min styvmor har påverkats. Jag kan verkligen förstå TS, det är jobbigt att vara hemma med en liten bebis och man vill komma in i rutiner som passar en själv och sin nya familjmedlem men var så snäll och glöm inte att sambons barn faktiskt också är en familjemedlem och även om barnet/barnen är litet betyder det inte att de inte förstår och att det inte påverkar dem.. Barn hör allt och är fantastiska på att känna av personer och situationer. Det jag egenligen vill ha sagt är att det är helt ok att känna så och kan väl förstå det till viss del men ni som är i denna situationen försök att se till att inte barnen känner vibbar av att de är en belastning.. Det kan faktiskt påverka er framtida relation...