Böcker om anknytning?
Hej!
Någon som har tips på böcker om aknytning till sitt barn?
Hur vet man om man knutit an till sitt barn ordentligt?
Jag vet att Jorun Modén (så heter hon va?) givit ut en bok, men jag efterlyser fler böcker.
Hej!
Någon som har tips på böcker om aknytning till sitt barn?
Hur vet man om man knutit an till sitt barn ordentligt?
Jag vet att Jorun Modén (så heter hon va?) givit ut en bok, men jag efterlyser fler böcker.
Jag tycker att jag har knutit an till mitt barn ordentligt. Det är väl när man älskar dom så det gör ont och man gör ALLT för att dom ska ha det bästa dom kan möjligtvis få..kanske.
Tack för svar!
Kanske borde omformulera mig till "Hur vet man om ens barn har knutit an ordentligt?" Knepig fråga jag vet, men jag undrar verkligen!
Har du möjlighet att utveckla, eller hänvisa till mer info?
Jag har kikat lite på nätet men bara hittat långa, traggliga, tjocka, engelska böcker alternativt böcker riktade till proffs.
Bra bok, svensk och modern:
Anders Broberg: Anknytningsteori
Rekommenderas!
Tonx
Vad är det då, ifall det inte är det jag beskrev, då vet jag inte - förklara.
Tack snälla ni!
Jag kikade faktiskt på Adlibris förut och hittade just Anders Brobergs bok bl a. Men jag tyckte att även den verkade tragglig, men då kan jag ha fel. Kanske skall satsa på den ändå.
Helst hade jag börjat med nån överblick i ämnet för att se om det så att säga lockar till mer läsning.
"Ett band för livet" av Carlo Perris gillar jag. Den handlar om Bowlbys anknytningsteori och kognitiv psykoterapi.
Tack för tips!
Den här uppsatsen hittade jag igår när jag surfade runt lite. Jag har inte hunnit läsa den själv utan bara skummat igenom vissa avsnitt, men innehåller mycket intressant om amningens betydelse för anknytningen, samt skillnaden mellan västvärlden och två jägar-samlarsamhällen.
http://www.psy.umu.se/grundutbildning/program/psykolog-programmet/Uppsatser/Examensarbete/VT2004/P525.pdf
Rekommenderar också ett and för llivet av Perris- super bra. Ha en bra dag
Allmänna barnhuset har gett ut en skrift som finns att köpa på deras hemsida. Skriften heter Att knyta an, en livsviktig uppgift.
Tack för tipsen!!
Jean Liedloff: the continuum concept
bra bok med inspiration om anknytning från studier av andra kulturer