• salt

Vad är en (ätbar) munk?

Ettan är en donut
    Tvåan är en munk

Göteborgare

• salt
    Zimlis skrev 2007-05-22 13:59:12 följande:
    Blir helt sugen på "Berlinermunkar" fyllda med smaskig vaniljkräm *slurp*
    Är det samma sak som en mariabulle? = Friterat bakverk med socker på, fylld med vaniljkräm
  • salt

Lilla Li skrev 2007-05-22 14:06:57 följande:

Berlinermunk? Mariabulle? Nej nej nej - vaniljbulle kallas det!
  • salt

Konstigt att så många här inne på FL säger fel

• salt
    Zimlis skrev 2007-05-22 14:11:59 följande:
    vaniljbulle = sockerbulle är bakad.berlinermunk är friterad.. mariabulle har jag aldrig hört, är den bakad el friterad??
    Mariabullen tror jag är friterad. Får nog köpa en idag och undersöka saken ordentligt. Gå till botten med det hela. .......Verkar som om jag kommer bli tvungen att köpa två för att vara helt säker
  • salt

The Fairy skrev 2007-05-22 14:19:11 följande:

Mariabulle = Petit-choubulle (luftfylld bakelse) fylld med vaniljkräm, hallonsylt och vispgrädde.
    *chockad* Är du säker!? Känner mig helt vilsen nu Jag som alltid trott att "min" mariabulle är en mariabulle!

Man vänta lite nu... är du en av dem som tror att en donut är en munk?
  • salt

The Fairy skrev 2007-05-22 14:19:11 följande:

Mariabulle = Petit-choubulle (luftfylld bakelse) fylld med vaniljkräm, hallonsylt och vispgrädde.
    *chockad igen* du är ju från Göteborg och det enda talfel du har är att du kallar donut flottyrring! Nu blir jag ju tvungen att köpa 2 av "mina mariabullar", 2 av "dina mariabullar" OCH Lilla Lis wienerbröd.

Ingen middag idag då
  • salt

Märker att det dyker upp kokosbollar här och var i diskussionen. En "kokosboll" är vad som tidigare kallades "negerboll" rullad i kokos. Har inget vitt skum i sig alls! Gjord på smör, havregryn och socker, rullas med fördel på hemmaplan och äts upp i samma minut den är klar

• salt
    Zimlis skrev 2007-05-22 14:36:58 följande:
    kokosBOLL = chokladboll (negerboll)kokosTOPP = gräddbulle, mums-mums
    Zchimla: Det är svårt att hålla med dig när du bara har hälften rätt. *konfunderad* Hur ska jag göra nu? Måste jag hem och trilla kokosbollar också?
Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?