• Natimaria

Sår i tungan i samband med graviditeten?!

Hej hej

För några månader sen började jag känna att tungan sved när jag åt visa saker tex. banan, baljväxter (linser) och mycket annat. Nu får jag stora sår i tungar och det är väldigt obehagligt när man äter. Var hos läkare för några veckor sen men då hade såren läkt igen så att han "gisade" att det kanske var en infektion och att man inte kunde göra nåt åt det.

Jag har alldrig haft detta besvär innan så att jag tror att det är för att man är gravid..någon som vet eller har upplev samma sak???vorde kul att höra lite andra erfarenheter.

ha en trevlig dag!

• Svar på tråden Sår i tungan i samband med graviditeten?!
  • Mejtrix

Har du bett dem kolla B12.
    När jag väntade 2:a barnet sjönk hb och jag fick så ont i munnen. Det sved och jag kunde inte äta varma saker. Först sa läkaren att det var svamp så hem och skölja med ett medel.
    När blåsorna/såren inte försvann tog de ytterligare blodprov, järndepå och trombocyter. Då framkom det att jag hade B12 brist och sår i munnen är ett av de starkaste symtomen.

Så be dem ta ytterligare prover, det är lätt behandling, tabl. Behepan.

Lycka till och hör av dig med resultatet

kram

• dansoholist

jag hade så fram till vecka 10, och sen gick det över.
    Vilken vecka är du i?

• Ananaspaj

Jaaa, fantastiskt att det är fler. Jag har som röda fläckar på tungan och när jag äter viss mat så bränner det som eld! Jag blev helt rädd då jag hade en kusin som gick bort i tungcancer....

Men b12 säger ni...får kolla upp det. TACK! ( är i v 21)

• Natimaria

Va bra att det är inte jag som har kännt så. Ibland känns det som läkarna inte tror på en så de tar inte äns prover, tycker att det är hämst! Jag är i vecka 32 nu och har kollat blodvärdet på MVC och allt är bra säger dem, fast jag har varit ganska trött så att BM tyckte att jag skulle äta multivitaminer och järn så att jag får i mig alla vitaminer inkluderat B12...så att jag vet inte vad det är. Ska höra med läkare för mera prover..tack alla

Svar på tråden Sår i tungan i samband med graviditeten?!