Kostnad för att ha datorn i gång dygnet runt?
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att ha en vanlig stationär dator i gång dygnet runt? Jag försöker få min son att förstå det där med elräkningar och att även hans aktiviteter drar ström ...
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att ha en vanlig stationär dator i gång dygnet runt? Jag försöker få min son att förstå det där med elräkningar och att även hans aktiviteter drar ström ...
ingen aning...
Jag hörde för några veckor sen att en dator som står på dygnet runt drar ca 50 öre/dygn... vart den här personen fått veta det vet jag inte, men det är en person jag litar på.
Vet inte om det hjälper dej att få sonen att använda datorn mindre tyvärr... själv tyckte ja inte de var så stor kostnad! :)
Lycka till!
Tack Pöörnis! Du har alldeles rätt i att 50 öre inte låter att vara mycket. Jag har ingen koll alls, så jag får vänta och se om det kommer fler bud ...
Jag googlade på dator elförbrukning dygn och fick bland annat upp detta:
www2.norrtelje-energi.se/files/281
- du får själv räkna om till kostnad om datorn är på dygnet runt men 5 timmar om dan ger en årskostnad på 702.90
www.energiradgivarna.se/upload/Tips%20och%20r%C3%A5d%20fr%C3%A5n%20Energir%C3%A5dgivarna%20p%C3%A5%20svenska.pdf
- energirådgivarna har också en beräkning
Sen beror de ju lite på vilket elbolag man har vad det kostar, vi har precis bytt leverantör och då ska ju all el bli mindre dyr.
De va så lite så! :)
Beror dessutom väldigt mkt på vad du har för dator. Stor skillnad på hur mkt energi de förbrukar. Bara ett värsting-grafikkort kan dra lika mkt som resten av datorn. Enklast är att köpa en sådanhär:
www.clasohlson.se/Product/Product.aspx
Tänkte precis föreslå en sådan där mätare som R Franklin länkade till.
Får man våga sig på att föra in miljöaspekten i dessa klimathotsdagar? Numera får man ju inte ens ha TV:n på stand-by, tänk då hur mycket värre det är att ha den på? Eller är det kostnaden för dig som är det primära?