• Frågvisa

Måla laminatgolv??

Hej!

Vi har ett jättetrist laminatgolv ("bok") i arbetsrummet och sovrummet...

jag funderar på att kanske måla golvet tillsvidare, för att slippa se eländet(har inte tid eller pengar för att lägga in ett nytt)

Är det någon som kan ge tips på hur jag ska gå tillväga? Är lite orolig att färgen kanske släpper eller inte fäster.

• Svar på tråden Måla laminatgolv??
  • vänat

ja även jag har ställt mig samm fråga!!?? Någon här som vet??

• Venusmannen

Omöjligt är det säkert inte, men slitagetåligheten lär nog bli en aning begränsad. Kanske kan fästförmågan förbättras något om man slipar lätt.

• Millo

Jag frågade på färghandeln. Vi blev avrådda. Han menade att laminatet är fuktkänsligt och kan resa sig i alla skarvar när det blir blött av målarfärgen.

• Sabre135

Finns speciell färg både för laminat och plastmatta (olika färg beroende på material). De kan brytas i vilken kulör du vill och det är bara att måla på med roller, precis som när du målar en vägg. Färgen har lång torktid (12 timmar) och luktar starkt även efter det torkat så se till attt du har gott om tid för målningen och vädra ordentligt.

Målar man tex i en hall är det klart att det inte kommer att hålla för evigt men det är som sagt ett bra budgetalternativ ifall man vill göra något åt sina golv nu och inte har råd eller möjlighet att göra om från grunden.

För arbetsrum, stor hall samt arbetskök kostade det ca 2500-3000 inkl övrigt material som roller, målartvätt, färgtråg mm.

• Frågvisa

Tack så mycket - jättebra svar :)

• Fjällräven

Sabre135: Vad är det för färg du påstår som är avsedd för laminat/plastgolv?
    Jobbar själv inom färgfackhandel och VET att det inte finns någon färg som rekommenderas på dessa ytor. Eftersom plastmattor och laminat innehåller mjukgörare som avges hela tiden så finns det stora risker att färgen kommer att flagna med tiden. Det kan sitta jättebra ett tag med så småningom lossnar den.

Har svårt att tro att någon tillverkare garanterar ett bra resultat.

• Tjompas

Jag är med på fjällrävens linje... jag jobbar i bygghandeln och nej det finns ingen sådan färg som man kan få med garanti.

• Sabre135

Fjällräven och Tjompas: Eftersom burkarna är ordentligt inlämnade på återvinningsstation så kan jag tyvärr inte tala om exakt vad det är för märke. Men det är speciell färg avsedd för just plastmattor. För laminatgolv fanns en annan typ av färg. Kanske är ni som inte har 100% koll på alla nya typer av färger som kommer inom området? Bara för att man arbetar inom ett område så har man ju inte automatiskt full koll på allt nytt som händer. Glad

Ingen, varken jag eller butiken där vi köpt färgen, har påstått att detta är en lösning som håller för alltid. Men som jag skrev ovan, har man av olika anledningar inte möjlighet att göra om sina golv från grunden kan detta vara ett alternativ ifall man är kräkless på sina fula mattor.

Svar på tråden Måla laminatgolv??