• Floris

Hur nojiga är ni med solen?

Undrar hur andra föräldrar tänker och gör nu när det blir sommar och man har småttingar?
    JAg är, enligt vissa, överdrivet "rädd" för solen och gör allt för att min 10-mån son inte ska få för mkt sol. Ändå analyserar jag ideligen hans kinder, som i och för sig nästan alltid är röda, oavsett orsak... Igår var han varm om den ena kinden på kvällen och jag blir jättearg på mig själv, att jag inte skyddat honom ännu mer...
    Har fått för mig att alla andra barn ständigt är vita i hyn och föräldrar inte går ut mellan 11-15. Har era barn röda kinder, blir de varma om kinderna ibland, hur mkt är ni ute och hur ofta smörjer ni - om ni smörjer? Tänker ni mkt på detta eller är det en småsak?
    Vore tacksam f svar!

• Svar på tråden Hur nojiga är ni med solen?
  • AHL

Jag tänker inte så mkt på det här m sol än, min son är 4 månader snart. Visst, jag vänder ju vagnen om han får sol på sej men han har ingen solhatt o jag smörjer inte. När den "riktiga" sommaren kommer så får han ha solhatt o solskydd men just nu känns d onödigt1 lite sol skadar väl inte resonerar jag1 så länge de inte blir solbrända så!

• Dodis

Med första barnet var jag "helnojjig". Kunde inte ha sonen i solen några sekunder ens.

Andra sonen har redan varit ute i solen utan solhatt

Men självklart får de inte bränna sig och risken för hudcancer ökar om de bränner sig under två år.

• Stora

JAg är inte nojjig alls....
    Jag smörjer med solskyddskräm (De är ett och tre år) faktor 25-30 o sen har vi solhatt/keps och ibland långärmat. Förra sommaren var Edvin ett par månader då hade han solhatt,o body mest. Låg ivagen eller under parasoll. Det funkade utmärkt, Då det var som varmast vid 12-14 så sov vi middag inne......

• stina72

Nej, jag är inte speciellt nojig.
    Karl är nu 9 månader och är mkt ute och leker. Naturligtvis har han solhatt på sig. Och under sommaren ska jag så långt det går försöka ha iaf t-shirt och kortbyxor på honom.
    Sen får man ju vara ute i solen med måtta naturligtvis. Men att stänga in sig i dagtid under sommaren..NoWay

Jo, och Karl har fått lite färg i ansiktet

• Tonx

Jag är noggrann med solen, så Nova har solkläder + hatt på sig. Ingen solskyddsfaktor. Hon är "stor tjej" nu så många kanske tycker jag är fånig, men jag har mina anledningar.

Nova 051008
  • Floris

Tonx: På vilket sätt menar du att du skulle uppfattas som fånig? För att du inte smörjer m solskydd?

• Floris

Tonx: På vilket sätt menar du att du skulle uppfattas som fånig? För att du inte smörjer m solskydd?

• gluffgluff

Min kille är ju 18 månader, jag är inte så nojig den här sommaren. Han har solhatt (väldigt lite hår) och långärmat. Nästan aldrig solskyddsfaktor. Han verkar ha gott om pigment och inte bränna sig så lätt. Vi är ute massor och han har redan bruna händer. Skönt att han har fått sin pappas hud och inte min blekrosa!

• IsabelleSj

Är det sant att man inte ska smörja med solskyddsfaktor innan dom fyllt 1 år??
    Nån som vet?

• MillanB

Man ska inte smörja med solskyddsmedel omd et inte är nödvändigt om det inte är så att man har svårt att undvika solen elr ska på semester då kan man smörja om det behövs och apoteket brukar rekomendera bamses solskydd 30. Den ska vara mildaste säger dom.

Svar på tråden Hur nojiga är ni med solen?