Inlägg från: laga mat |Visa alla inlägg
  • laga mat

16 år - månadspeng ?

Jag har en dotter som snart slutar 9 och skall börja i Gymnasium, då upphör även barnbidraget och ersätts med studiebidrag. Diskussionen har redan börjat om att få hela detta beloppet att förfoga över. Idag har hon 800:- då står jag för busskort, bensin (moppe), dyra kläder( vinterjacka, stövlar, gympaskor), hudvård. Hon sköter sitt rum och hjälper till mycket i köket och med tvätt.

Vad tycker ni är rimligt för henna att ha i månadspeng och vad skall hon "göra" för detta och vad skall ingå?

• Svar på tråden 16 år - månadspeng ?
  • laga mat

Tack för alla svar!
    jag tror att det lutar åt att hon får sitt studiebidrag så fortsätter jag att betala bensin skatt och försäkring på moppen, samt skol aktiviteter. Hon får stå för resten. Hur låter det tycker ni?

Ni som fick ert bidrag, behövde ni hjälpa till x-tra hemma för det?
    Jag vill ju även "belöna" henne för hennes betyg, 315 poäng...Så hon satsar i första hand på skolan. Det är ju bra, så då vill jag ju inte lasta med för mycket "hemgöra".
    Vad tycker ni?

• laga mat

Jag tror att vi alla är inne på samma spår.
    Man får väl prova sig fram, märker jag att hon lägger pengarna på helt fel saker och går där tillslut i vinter med tygskor, så får man väl ändra på upplägget-

Tack alla!
    Fler som har någon input?

Svar på tråden 16 år - månadspeng ?