Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anette65

Max tål inte mjölk

Var idag till läkare. Han kallade mig klok mamma som redan testat att utesluta mjölk.
    Igår fick Max låglaktos mjölk. Han har suttit nästan hela natten på toa.
    Ok....så han tål inte laktos. Nu har han dessutom feber.

Någon laktosintolerant medmänniska som kan dela med sig av erfarenheter.
    Tack

• Svar på tråden Max tål inte mjölk
  • mirakelmamma

Är det mjölkprotein eller laktos som han inte tål??
    Det finns en mjölkallergi tråd och en laktos tråd. Ska kolla om jag lyckas lägga in länkarna.

• Bexi

Hej hej!
    Jag är laktosintolerant och det är inte så jobbigt som det kanske verkar. Det finns en massa laktosfria mjölkprodukter att använda istället för vanlig mjölk och grädde - om man vill fortsätta att äta som tidigare. Valios laktosfria mjölk smakar nästan som vanlig mjölk, bara något sötare.

Lycka till!

• Anette65

Just nu ingen aning vad han inte tål. Uteslöt mjölk i 2 veckor och inte en gång klagade han över ont eller illamående.

Igår provade vi låglaktos mjölk. Gick helt åt fanders. Bajsat ner sängen, golv, soffa mm. Hinner inte till toa. Det bara rinner ur honom.
    Lider med honom och just nu får han allt han ber om. Han vill inte äta. Försökte med pizza, hamburgare mm.
    Han vill inte ha något.

• Anette65

Vill gärna ha mer tips om hur jag ska göra livet lättare för Max.

Finns det speciell glass? Choklad?

• Isorfidien

Bara ett korrigerande här..

Intolerans är INTE samma sak som allergi! En allergi innebär att man måste äta helt mjölkfri kost men en intolerans gör att man fortfarande kan äta/dricka mjölk men i begränsad mängd och den mängden måste man själv känna sig fram till.

I butikerna finns det mjölkfritt margarin, låglaktos och laktosfri mjölk, sojamjölk och grädde, rismjölk, havremjölk, mjölkfri glass och sorbet är också mjölkfri. Lär dig att läsa innehållsförteckningen för att se om produkterna innehåller mjölk, skummjölkspulver, laktos (hårda mediciner innehåller ex laktos).

Att leva med laktosintolerans har aldrig hindrat mig från att ha lite mjölkprodukter i maten men jag kan inte ha en större mängd eller dricka vanlig mjölk.

Här finns mer att läsa om laktosintolerans.
    laktosintolerans.sida.nu/

• Anette65

Max verkar ha precis som du har det. Han kan äta sås gjord på mjölk, gröt mm.

Tack för alla länkar. Ska verkligen titta igenom och lära mig hur jag ska göra för att underlätta för Max.

• Isorfidien

Att leva med laktosintolerans är lite knepigt i början men så fort man lärt sig att se hur mycket mjölkprodukter man klarar samt lär sig läsa innehållsförteckningen så brukar allting lösa sig.

Sedan kan jag även berätta att även om ni hittar en fungerande dagsdos så kan även denna komma att variera kraftigt vissa gånger. Vid sjukdom brukar jag knappt klara av det minsta lilla laktos men när jag var gravid kunde jag svepa en liter mjölk på en gång - inte för att Max någon gång kommer att komma i den sista sitsen!

Det lättast är att laga mat till hela familjen baserade på låglaktosprodukter och på så sätt så underlättas livet en hel del!

• Angelflikkan

det gäller att testa sig fram till den nivå av laktos han klarar av..
    jag är sedan många år tillbaka laktosintollerant och är nu van att laga låglaktosmat.. smakar precis som "vanlig" mat.

läste att du försökte få i honom pizza, så tänk efter att pizza till stor del innehåller ost.. ost som är av mjölk..
    jag kan INTE äta pizza utan att få en attack.

glass finns.. både gjord av havre och av soja.. Tofu-line är ett exempel, där det finns goda smaker.. finns numera (från i år) låglaktosglass i GB´s "pinnglass-sortiment, sandwish jordgubb..
    och glöm inte att läsa  innehållsförteckningarna.. det finns ofta mjölk i saker man inte tror.. (undvik produkter med skummjölkspulver, vassle, osrpulver, laktos, torrmjölk osv)

lycka till!!

och fråga om det är nåt du vill veta.. jag finns här..

6 dagar till bf
  • vil70

Om det hårdost i pizzan dvs, så har laktosen försvunnit i lagringsprocessen (även kortare lagring = mildost).
    Jag är laktosintollerant och har fått höra att hårdost i alla former är OK, reagerar inte på detta, däremot färskost (Mozzarella och dyl).
    Jag fick veta att jag tål 5 mg laktos per dag, vilket skulle motsvara c:a 1 dl mjölk.
    Har söner som är mjölproteinallergiska, minstingen hade ingen färändring under et år som gått, trots strikt mjölkfri kost.

• vil70

En sak till, havremjölk är toppen, är helt beroende, dricker med kalcium +.

• Angelflikkan

fast jag klarar oftast hårdost, men klarar inte pizza.. oavsett ostsort.
    all hådost är inte helt laktosfri, det beror på hur länge den är lagrad och hur "gräddig" den är.. enl min läkare..
    jag klarar tex av lagrad grevé men inte hushållsost..

så alla är vi olika..

• HeddaBigBum

Min gudson är laktosintolerant och jag funderar på vad man kan bjuda på vid fikat. Glass har jag sett i affären, men kakor och liknande. Jag är inte bra på att baka, så jag skulle verkligen uppskatta lite rekommendationer på "köpe-fika" till laktosintoleranta!

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Angelflikkan

oj, mig ska du inte fråga...
    (nu är det ju jag som svarar.. haha)

jag klarar personligen när det är bakat på mjök, tex sockerkaka och bullar.. men andra gör ju inte det..
    just därför har jag aldrig behövt tänka på aspekten..

fråga mamman el pappan om vad sonen brukar klara? kanske??
    lycka till

5 dagar till bf
  • elegi

HeddaBigBum
    Kika in i mina bloggar finns dels recept både på fika och mat som är helt mjölkfria, finns lite olika bloggar och i en av dom finns tips på kakor, godis o dyl.
    Bloggarna ger (förutom laktosintolleransbloggen) tips på helt mjölkfria saker, förklarar oxå skillnaden mellan laktos & mjölkprotein.

• vil70

Lägger in en länk angående hårdost, sedan kan allt vara individuellt.

www.scuf.se/intoleransallergi/&i=kostraad

Denna sida är bra med information angående både mjölprotein/laktosintolerans.

Svar på tråden Max tål inte mjölk