• Laeda

Ni som skadade svanskotan i förlossningen...

Hej!

När jag födde fram min son förra hösten skadades min svanskota på något sätt. Jag röntgade aldrig eftersom barnmorskorna sa att man inte gör något åt det i alla fall så jag vet inte om jag bröt den eller om det bara blev en spricka. Hur som helst gjorde det ju svinont... Jag undrar nu, till er som råkat ut för samma sak, har ni fortfarande ont? Eller hur länge dröjde det innan det slutade göra ont. Min son är nu drygt sex månader och jag har fortfarande ont. Om jag sitter mer än ca: en halvtimme på samma ställe ilar det av smärta och cykla är inte att tänka på (brukade cykla överallt förut). Jag är ofta väldigt trött i den och det liksom strålar smärta ut från den. BVC säger bara att det går över så småningom, att det inte är något att göra åt... känns lagom kul.

Jag funderar nu lite på hur vanligt det egentligen är och om det verkligen är så att man inte kan göra något... tänk om det läker "fel" liksom?

Tacksam för andras berättelser!

• Svar på tråden Ni som skadade svanskotan i förlossningen...
  • Majsan70

Jag skadade svanskotan vid min andra förlossning.
    Det gjorde väl mer eller mindre ont det första året tror jag. Mest akut var det de första månaderna då jag enbart kunde sitta korta stunder och på kudde helst. *S*

De gjorde inget åt min svanskota heller utan den fick läka ut av sig självt.

• LaFontaine

Jag har en skadad svanskota som förvisson inte uppkommit vid förlossning, men vid ett fall. Man gjorde inget med svanskotan som konstaterades ha fått en spricka. Jag hade ont ganska länge, men den mest akuta smärtan blev bättre sedan jag uppsökte en kiropraktor som kunde trycka tillbaka det som hamnat fel. Jag vet inte om bäckenet eller kotorna är sneda på dig, men det kan, om du har så pass ont, vara värt ett försök.

Min svanskota har läkt "fel" i den mening att jag numera har en knöl vilken gör att jag inte kan ligga eller sitta på hårt underlag.

Jag får ännu, fyra år senare fortfarande känningar av svanskotan i form av smärta som strålar ner i skinkan och benet, men det är långt i från samma smärta jag hade från början. Efter ett tag lär man sig dock vilka rörelser som kan åsamka smärta.

Kontentan är alltså att det i mångt och mycket går över, men det kan ta sin lilla tid.

• j20777

Hej! Jag "bröt" svanskotan under den andra förlossningen. Det small som ett pistolskott!!!! Den 24/6 är det 4 år sedan och jag kan fortfarande ha känningar... Om jag minns rätt så tog det 1-1,5 år innan jag kunde sitta riktigt. Det är nog lite olika hur fort det går över. Lycka Till!!
    Jenny

• carola1977

Jag knäckte svanskotan på något sätt vid min förlossning (som jag skrivit i en annan tråd tidigare idag konstigt nog). Det knakade rätt ordenligt i alla fall. BM på bb sa att man inte kunde göra något så jag har heller aldrig röntgat eller fått det undersökt.

Dottern är nu 9 månader och det är fortfarande inte helt bra, men mycket bättre. Jag kan fortfarande bli lite stel och få lite ont om jag sitter för länge, men som sagt var det är mycket bättre. De första dagarna levde jag på Alvedon och kunde mest bara ligga eller stå.

• På Tiden

Jag har ont i mitt svansben nu innan förlossningen. Jag är i v35. Enligt min bm så är ju svansbenet rörligt på en oskadad människa. Har man däremot som yngre kanske ramlat och satt sig på häcken, so jag som åkte mycke skridskor och ramlade på baken, så kan man då skada benet och det bildas brosk i det rörliga området som då blir stelt.

Sedan vid förlossningen så har bebisen av brosket och svansbenet blir åter rörligt.
    Detta kan smälla väldigt högt och göra riktigt ont lång tid efter.
    Har jag fått höra

Svar på tråden Ni som skadade svanskotan i förlossningen...